آیا احمد معیتیق به جای السراج نخست وزیر لیبی می گردد؟

به گزارش مالزی ارزان، احمد معیتیق، معاون نخست وزیر لیبی است که از او به عنوان یکی از اصلی ترین نامزدهای جانشینی فائز السراج، نخست وزیر فعلی که در انتها ماه اکتبر ماموریتش انتها می یابد، یاد می گردد.

آیا احمد معیتیق به جای السراج نخست وزیر لیبی می گردد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ، احمد معیتیق، معاون نخست وزیر لیبی که از او به عنوان یکی از اصلی ترین نامزدهای جانشینی فائز السراج، نخست وزیر که در سرانجام ماه اکتبر به ماموریت خود سرانجام خواهد داد یاد می گردد پس از موافقتنامه ای که با ژنرال خفتر در خصوص از سرگیری فراوری و صادرات نفت در لیبی در تاریخ 18 سپتامبر به دست آورد توجه ها را به خود جلب نموده است.

شنبه گذشته (3 اکتبر) وزیر امور خارجه ترکیه، مولود چاووش اوغلو نیز در پاسخ به سوالی در خصوص احمد معیتیق که معاونت رئیس شورای نخست وزیری لیبی در حکومت وفاق ملی را برعهده دارد سخن گفت.

چاووش اوغلو در پاسخ به این سوال که با سرانجام دوران ماموریت فائز السراج آیا معتیق میتواند گزینه مناسبی برای رهبری دوران گذار باشد گفت: نخست وزیر سراج، از تصمیم خود مبنی بر خداحافظی خود از مقام سیاسی اش در آخر ماه اکتبر و انتقال اختیارات قانونی اش برای تشکیل دولت جدید به به فروم دیالوگ سیاسی خبر داده است. این یک فداکاری قابل تقدیر است. اما شیوه تشکیل قوه مجریه جدید در کشور مساله ای است که متوجه خود مردم لیبی خواهد بود.

پاسخ غیرمنفی چاووش اولو در خصوص معیتیق مساله ای بود که مورد توجه نهاده شد.

تاکید بر اقتصاد

احمد معیتیق نیز در روز شنبه 30 سپتامبر با نشریه مشهور فرانسوی تخصصی مطالعات آفریقایی Jeune Afrique مصاحبه ای را انجام داد.

او در پاسخ به پرسشی در خصوص شیوه حل مساله لیبی گفت: در عالم سیاست هیچ وقت راه چارهی قطعی که همه بر روی آن متفق القول باشند وجود نداشته است. اما در مرحله کنون ضروری است تا ما برای یک انتخابات صحیح ریاست جمهوری و مجلس به سوی تدوین یک قانون اساسی جدید حرکت کنیم.

معیتیق با اشاره به این که البته پیش از آن نیز باید برای مسائل مالی ای که مردم با آن دست به گریبان هستند توجه کرد تاکید نمود که از این رو اولویت اصلی او احیا و اجزل موافقتنامه مرتبط با فراوری نفت در کشور است.

راه چاره لیبیایی ها

معیتیق از سوی دیگر با تاکید بر این که پیشنهادات ارائه شده در ژنو را که از سوی سازمان ملل متحد ارائه شده است مورد حمایت قرار خواهد داد اضافه نمود: به نظر من در مرحله کنونی این پیشنهادات تطابقی با نیازمندی های روز مردم لیبی ندارند.

او با بیان این که بهترین راه چارهی است که از سوی خود لیبیایی ها ارائه شده باشد اظهار داشت که از این رو مردم لیبی توافقنامه فراوری نفت را مورد حمایت خود قرار داده اند.

نیروهای خارجی نباید در لیبی حضور داشه باشند

معیتیق در پاسخ به پرسشی در رابطه با حضور نیروهای واگنر روسی در مناطق نفت خیز لیبی نیز گفت: در این توافقنامه هیچ اشاره ای به حضور نیروهای روسی در منطقه نشده است. اما بندی وجود دارد که تاکید می نماید تمام پهنه های نفتی و بنادر باید از سوی نیروهای حفاظتی خود لیبی مورد توجه و محافظت قرار بگیرد. نباید نیروهای خارجی در لیبی حضور داشته باشند.

او با اشاره به این که اگر را حل های سیاسی و مالی درستی برای مسائل لیبی به دست نیاید امکان افزایش فعالیت طرف های خارجی در این کشور وجود دارد گفت؛ از این رو است که همه لیبیایی ها باید برای دستیابی به یک راه چاره مشترک کوشش نمایند.

فرآیند انتخابات

معیتیق در سرانجام مصاحبه خود به این پرسش که آیا شما خواستار حضور خود در صحنه سیاسی یه عنوان یکی از نامزدهای پست نخست وزیری هستید گفت: هم اکنون معاون نخست وزیر هستم و خود را در حیطه اختیارات این پست تعریف می کنم. در خصوص آِینده نمی توان هیچ نظری داشته باشم. اما اگر چنین تصمیم گرفته گردد این نه تصمیم من که تصمیم ملت لیبی خواهد بود.

او با اشاره به این که هم اکنون امکان برگزاری انتخابات در لیبی وجود ندارد تاکید نمود که با همکاری هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد در لیبی به یک فرآیند انتخاباتی که منتج به تشکیل یک دولت گردد حرکت خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 433

به "آیا احمد معیتیق به جای السراج نخست وزیر لیبی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا احمد معیتیق به جای السراج نخست وزیر لیبی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید