احتمال فروپاشی بخش آموزش بین الملل؛ بحران بعدی کرونا

به گزارش مالزی ارزان، مطالعات اجرا شده نشان می دهد که با توجه به محدودیت های ناشی از ویروس کرونا و از بین رفتن ترم تحصیلی دانشجویان، انتظار می رود که دانشگاه ها مبلغی بین 3 تا 4.4 میلیارد دلار از درآمد خود را از دست دهند، از این رو نیاز است تا دانشگاه ها و مراکز آموزشی پس از سرانجام همه گیری کرونا، برای جلوگیری از بحران بعدی یعنی فروپاشی بخش آموزش بین المللی خود تلاش مضاعف کنند.

احتمال فروپاشی بخش آموزش بین الملل؛ بحران بعدی کرونا

محمدامین مولا، پژوهشگر رصدخانه مهاجرت ایران در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به انجام مطالعاتی در زمینه اثرات مالی ویروس کرونا بر بخش بین المللی آموزش عالی در کشورها گفت: دانشجویان بین المللی در بسکمک از کشورها، خصوصاً کشورهایی که به عنوان مقاصد اصلی دانشجویان بین المللی شناخته می شوند، منبع درآمد قابل توجهی برای این کشورها تلقی می شوند.

وی با تاکید بر اینکه مشاغل آکادمیک و پشتیبان در دانشگاه های کشورهای سراسر جهان که اتکای قابل توجهی به دانشجویان بین المللی دارند، به این درآمد بستگی دارد، خاطر نشان کرد: بنابراین حمایت از دانشگاه هایی که با افت درآمد ناشی از کاهش تعداد دانشجویان بین المللی و یا تعطیلی مقاطع تحصیلی روبرو شده اند، به عنوان اقدامی ضروری برای حفظ رفاه و منافع عمومی در این کشورها تلقی می شود.

مولا، یادآور شد: بر اساس گزارش Deloitte Access Economics به عنوان نمونه در کشور استرالیا، بخش بین الملل دانشگاه ها 41 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک کرده اند و در سال 2018 از 260 هزار شغل تمام وقت پشتیبانی کرده اند؛ ولی با توجه به محدودیت های ناشی از ویروس کرونا و از بین رفتن ترم تحصیلی دانشجویان، انتظار می رود که دانشگاه ها مبلغی بین 3 تا 4.4 میلیارد دلار از درآمد خود را از دست دهند.

این پژوهشگر رصدخانه مهاجرت ایران، اظهار کرد: بر اساس تخمین ها پیش بینی می شود که بیش از 21 هزار شغل در 6 ماه آینده در معرض خطر قرار داشته باشند و در صورت ادامه دار شدن همه گیری ویروس کرونا، این میزان بیکاری در این بخش افزایش یابد.

وی با اشاره به شرایط بخش آموزش بین الملل در شرایط همه گیری ویروس کرونا، یادآور شد: بخش آموزش بین المللی به قدری از نظر مالی دارای اهمیت است که آسیب دیدن این بخش می تواند بهبود مالی قابل انتظار پس از سرانجام همه گیری کرونا را در بسکمک از کشورها کند و تضعیف کند.

مولا با تاکید بر اینکه از این رو خروج دانشجویان بین المللی به مدت طولانی ممکن است خسارات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشورهای مقصد وارد کند، اضافه نمود: دانشجویان بین المللی نه تنها در تأمین مالی مؤسسات آموزش عالی بلکه آنها در تامین مالی ارائه دهندگان خدمات اسکان، رستوران ها و سایر مواردی که نیازهای دانشجویان بین المللی را تأمین می کنند، نقش دارند.

وی اضافه نمود: برای درک اهمیت مالی بخش آموزش بین الملل، تصویر ذیل صادرات کالاها و خدمات آموزشی استرالیا را طی سال های 1986 تا 2019 نشان می دهد که از رشدی نمایی برخوردار است. طبق طبقه بندی حساب های ملی استرالیا، کل صادرات آموزش و پرورش شامل کل شهریه هایی که دانشجویان بین المللی پرداخت می کنند و همچنین کل هزینه هایی است که آنها برای خدمات و کالاهای آموزشی در استرالیا می پردازند.

نمودار رشد صادرات کالاها و خدمات آموزشی طی سال های 2019- 1986

مولا با بیان اینکه صادرات آموزش و پرورش استرالیا از نزدیک صفر در دهه 1970 به 37 میلیارد دلار در سال مالی گذشته (2019-2018) رسیده است، یادآور شد: در سال 2019-2018، این بخش تقریباً 40 درصد از صادرات خدمات استرالیا و 9 درصد صادرات کالاها و خدمات را شامل می شد. این در حالی است که در سال گذشته کل صادرات بخش کشاورزی استرالیا به جهان حدود 44 میلیارد دلار بوده است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر تعداد زیاد دانشجویان بین المللی چینی در کشورهای مقصد دانشجویان بین المللی است که با شیوع بیماری کشورهای میزبان خود را ترک کرده و به کشور خود بازگشته اند که این امر خسارات فراوانی را بر بدنه مالی کشورهایی که پذیرای جمعیت کثیری از دانشجویان چینی هستند از جمله آمریکا، استرالیا و کانادا وارد می کند.

پژوهشگر رصدخانه مهاجرت ایران در این باره توضح داد: برای مثال در تاریخ اول مارس سال 2020 میلادی، 56 درصد از دارندگان ویزای دانشجویان چینی خارج از استرالیا بودند و دانشجویان چینی یک سوم از کل صادرات آموزش و پرورش را به خود اختصاص می دهند. در آمریکا از ژانویه سال 2020، گسترش ویروس کرونا بر جابجایی جهانی هزاران دانشجو و همچنین برنامه های موسسات آموزش عالی ایالات متحده از جمله ثبت نام برای ترم های آینده تأثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه از اواخر فوریه 2020، محدودیت های سفر به نقاط مختلف از جمله چین، ایران، کره جنوبی و ایتالیا مانع از جابجایی دانشجویان بین المللی، اساتید و کارمندان دانشگاه در سراسر جهان شده است، اضافه نمود: بر اساس گزارش تبادلات دانشجویی Open Doors در سال 2019، از هر سه دانشجوی بین المللی در ایالات متحده یک نفر از چین بوده است. همچنین در سال تحصیلی 2019-2018 میلادی 234 موسسه آموزشی نیز میزبان 176 هزار دانشجو از چین یا 47 درصد از کل جمعیت دانشجویان چینی در ایالات متحده بوده اند. این گزارش همچنین اذعان می کند که 58 درصد از مؤسسات آموزش عالی آمریکا جذب دانشجویان چینی را در اولویت قرار داده اند و تقریبا 80 درصد از موسسات نسبت به افزایش شمار دانشجویان بین المللی از چین ابراز نگرانی کرده اند که این نگرانی ها اکنون به دلیل محدودیت های سفر برای رویدادهای مسافرتی و شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه بدون حمایت کافی دولت ها، دانشگاه ها مجبور به کوچک شدن می شوند، خاطر نشان کرد: بدیهی است که کاهش درآمد دانشگاه ها علاوه بر ضرر و زیان شغلی دانشگاه ها، تاثیرات زیادی را بر اقتصاد کشورها بر جای خواهد گذاشت. در آمریکا حدود 70 درصد محققان در دانشگاه ها تحت قراردادهای کوتاه مدت مشغول به کار هستند و بیش از 100 هزار نفر از اعضای هیات علمی در دانشگاه نیز دائمی نیستند. همچنین در کالج های آموزشی نزدیک به 20 درصد معلمان با قراردادهای پیمانکاری و 25 درصد با حقوق ساعتی مشغول به فعالیت هستند؛ بنابراین دولت ها باید تعهد محکمی را برای تضمین بودجه مؤسسات، محافظت از مشاغل و جلوگیری از تعطیلی دانشگاه ها یا کالج ها داشته باشند.

به گفته این پژوهشگر حوزه مهاجرت، بدون این ضمانت های حیاتی، بسکمک از کارکنان دانشگاهی و آموزشی در معرض خطر قرار می گیرند. دانشگاه ها نیز در طول دوران همه گیری علاوه بر در نظر دریافت اقدامات موثر برای عبور از دوران گذار باید از کادر علمی و دانشجویان خود پشتیبانی کنند. در حقیقت آنها پس از سرانجام همه گیری کرونا، باید برای جلوگیری از بحران بعدی یعنی فروپاشی بخش آموزش بین المللی خود تلاش مضاعفی کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 158

به "احتمال فروپاشی بخش آموزش بین الملل؛ بحران بعدی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال فروپاشی بخش آموزش بین الملل؛ بحران بعدی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید