انتخاب هریس، تضمین رای رنگین پوستان آمریکا به نفع بایدن

به گزارش مالزی ارزان، تصمیم تاریخی جو بایدن مبنی بر انتخاب خانم کامالا هریس به عنوان نخستین زن سیاه پوست برای تصدی مقام معاون اولی که از حامیان اعتراضات ضد تبعیض نژادی آمریکا است، آرای رنگین پوستان این کشور را به سبد نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست جمهوی سرازیر می نماید.

انتخاب هریس، تضمین رای رنگین پوستان آمریکا به نفع بایدن

جو بایدن معاون رییس جمهوری پیشین آمریکا و نامزد دموکرات ها در انتخابات 2020 که متعهد شده بود در صورت پیروزی، یک زن را به عنوان معاون اول خود معرفی کند، اکنون سناتور کامالا هریس را که در دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری به نفع بایدن کنار رفته بود، به عنوان معاون اول و شریک انتخاباتی نامزد دموکرات ها در انتخابات نوامبر (آبان) برگزیده است.

جو بایدن دیروز سه شنبه با ارسال یک پیامک ایمیلی بیان کرد که هریس را به عنوان همتای انتخاباتی خود برگزیده است.

کاملا دوی هریس وکیل و سیاست مدار 56 ساله آمریکایی که از سال 2017 به عنوان یک سناتور تازه کار دموکرات از ایالت کالیفرنیا مشغول به کار شد، نخستین زن سیاه پوست و اولین زن آمریکایی از تبار هندی است که چنین پستی را کسب می نماید.

هریس پیشتر میان سال های 2004 تا 2011 به عنوان 27امین دادستان ناحیه سانفرانسیسکو فعالیت نموده، سپس از سال 2011 تا 2017 به عنوان 32امین دادستان کل ایالت کالیفرنیا انتخاب شد. وی در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2016 به عنوان سناتور ایالت کالیفرنیا انتخاب شد و در این انتخابات از حمایت باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا و بایدن بهره برد.

سناتور هریس در نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ژوئن 2019 (خرداد 98) با بایدن درباره نظرات گذشته وی در مخالفت با خاتمه اجباری تفکیک نژادی اتوبوس های مدارس به شدت درگیر شد. در نهایت هریس که در آن دوران یکی از نامزدهای مطرح دموکرات بشمار می آمد، پس از شکست در مبارزات، در اوایل ماه مارس امسال (اواسط اسفند) حمایتش از جو بایدن را در برابر رقیب اصلی او یعنی سناتور برنی سندرز بیان کرد.

حال با اعلام تصمیم تاریخی بایدن مبنی بر انتخاب هریس برای تصدی مقام معاون اولی، بیشتر دموکرات ها او را فردی می دانند که قادر به آماده شدن برای تصدی کرسی ریاست جمهوری است و مطالبه دموکرات ها برای ارائه گزینه های متنوع حزبی را تامین می نماید.

ضمن آنکه در جریان اعتراضات اخیر علیه خشونت نژادی پلیس آمریکا، طیف های گوناگون دموکرات مواضع خانم هریس درباره اصلاحات پلیس را ستودند. پس از قتل جورج فلوید به دست پلیس مینیاپولیس، هریس به عنوان یکی از مدافعان مبارزه با تبعیض نژادی شناخته شد و حتی در جمع معترضان مقابل کاخ سفید هم حضور یافت. لذا جو بایدن برای اینکه بتواند رای دموکرات های پیشرو و رنگین پوستان را داشته باشد، باید چنین انتخابی می کرد. پیش بینی ها نیز نشان می دهد در صورت پیروزی بایدن، انتخاب هریس به عنوان شریک انتخاباتی، آرای رنگین پوستان آمریکا را به سبد این نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سرازیر کند.

از سوی دیگر، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با صدور بیانیه ای کامالا هریس را فردی ریاکار خواند که با کنار گذاشتن اصول گذشته خود، به طیف چپ حزب دموکرات پیوسته است. ستاد ترامپ گفت: چندی پیش هریس، بایدن را نژادپرست نامید و خواهان عذرخواهی او شد؛ عذرخواهی که هرگز محقق نشد .

اما اوباما طی بیانیه ای از انتخاب هریس توسط بایدن استقبال کرد و آن را روز خوبی برای کشور دانست.

بایدن در آخرین مناظره رقابت های مقدماتی حزب دموکرات در ماه مارس (اسفند) متعهد شده بود که در صورت پیروزی در انتخابات درون حزبی، یک زن را به عنوان معاون خود در کارزار رقابت با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برگزیند. ناظران بر این باور هستند که این تصمیم بایدن در راستای کوشش دموکرات ها برای تثبیت فزونی خود میان رای دهندگان زن است و شاید بتواند به این ترتیب میان این نامزد رییس جمهوری و اتهامات مطرح شده علیه وی در مورد سوء استفاده های جنسی فاصله بیندازند.

به عقیده ناظران، بایدن هر نامزدی را که برای پست معاون اولی انتخاب کند، وی رقیب او در انتخابات سال 2024 خواهد بود زیرا بایدن 77 ساله نمی تواد بیش از یک دوره رییس جمهوری باشد.

اما هریس که گفته می گردد به ویژه رقیبی برای کاخ سفید قلمداد می گردد کوشش هایش برای رقابت ریاست جمهوری در سال گذشته موفقیتی در پی نداشت و این موضوع بعضی متحدان بایدن را نگران نموده است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای گزینش پنجاه و نهمین رییس جمهوری این کشور و معاون وی در تاریخ سه نوامبر 2020 (13 آبان 99) برگزار می گردد. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 356

به "انتخاب هریس، تضمین رای رنگین پوستان آمریکا به نفع بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب هریس، تضمین رای رنگین پوستان آمریکا به نفع بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید