ترکیه و امارات در مخمصه کرونا

به گزارش مالزی ارزان، خبرنگاران - گروه بین الملل: وقتی در اسفندماه ایران با بحران کرونا روبرو شد بعضی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه و امارات سیاست مشمئز کننده ای را در خصوص ایران در پیش گرفتند و این در حالی بود که این کشورها در قبال چین که کانون اصلی شیوع و گسترش کرونا در دنیا بود به مراتب سیاست های نرم تری را داشتند.

ترکیه و امارات در مخمصه کرونا

این کشورها با وجود آنکه تبادلات انسانی و کالایی گسترده ای نیز با چین داشتند و احتمال انتقال ویروس کرونا در این تبادلات بسیار زیاد بود تقریباً تا اواخر اسفندماه موضوع شیوع کرونا را در خاک خود انکار نموده و مجازات هایی را نیز برای منتشر نمایندگان خبرهای کرونایی در نظر گرفته بودند.

برای مثال اگر ارتباط کشورها با چین را به عنوان فرضیه ای برای انتقال ویروس کرونا بدانیم باید گفت بر اساس گزارش روزنامه دیلی صباح، در سال 2019 بیش از 403 هزار جهانگرد چینی به ترکیه سفر کردند و بر اساس آمارهای ثبت شده قرار بود که در ژانویه و فوریه امسال میلادی نیز 30 هزار جهانگرد چینی به ترکیه سفر نمایند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا در چین تنها نیمی از این سفرها لغو شد.

روزنامه ینی شفق در تاریخ 29 ژانویه 2020 گفت که کارکنان ترکیش ایرلاینز برای جلوگیری از ابتلاء به ویروس کرونا از دستکش های مخصوص و ماسک استفاده می نمایند.

این مطالب نشان می دهد که با وجود گذشت بیش از یک ماه از شیوع ویروس کرونا در چین، هواپیماهای ترکیه ای همچنان به جابجایی مسافر از این کشور اقدام می کردند و صحبتی از لزوم بسته شدن مرز به روی جهانگردان چینی و همچنین ممنوعیت فرود پروازهایی که مبدا آنها چین بوده در میان نبوده است.

ترکیه

با وجود این پنهانکاری ها و سخت گیری ها اما نهایتاً خبر شیوع کرونا در ترکیه و امارات رسانه ای شد و با شدت دریافت گسترش آن، ترکیه مقررات جدیدی را برای مبارزه با همه گیری کرونا به اجرا گذاشت؛ از جمله منع آمد و شد برای افراد زیر 20 سال و ممنوعیت سفر بین استان ها. چندی پیش از این نیز این کشور محدودیت هایی را برای رفت و آمد افراد بالای 65 سال به اجرا گذاشته بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ضمن تاکید بر تداوم محدودیت های پیشین برای مبارزه با کرونا، گفت که هر نوع ورود و خروج به 31 استان ترکیه به جز برای نقل و انتقال مواد غذایی، دارو و مواد تمیز نماینده همچنین رفت و آمد وسایل نقلیه لجستیک مورد تأیید وزارت کشور ممنوع خواهد بود.

او افزوده بود که علاوه بر حفظ فاصله 3 قدم میان افراد، استفاده از ماسک برای همه در اماکن عمومی ترکیه نیز اجباری است.

اختلافات در کابینه ترکیه در مورد مقابله با کرونا همچنین باعث شده تا وزیر کشور ترکیه نیز استعفا دهد.

امارات

امارات نیز قرنطینه ای سراسری را شروع نموده است.

اگرچه از 26 مارس در تمام امیرنشین های این کشور مقررات منع آمد و شد شبانه حاکم بوده، اما بر اساس تصمیم جدید کمیته عالی مدیریت بحران امارات، این مقررات باید به مدت دو هفته دیگر در تمام ساعات شبانه روز اجرا گردد.

بر این اساس به غیر فروشگاه های توزیع مواد غذایی و دارو، تمام فروشگاه ها و مراکز خرید دبی تعطیل خواهند شد و متخلفان نیز با پیگرد قانونی روبرو خواهند بود.

بر اساس مقررات جدید، خروج مردم از خانه هایشان تنها بطور استثنایی و برای انجام امور ضروری قابل پذیرش است و تنها به یک عضو خانواده نیز اجازه خروج از خانه داده می گردد.

فعالیت مترو و تراموا نیز برای دو هفته به حالت تعلیق درآمده بود و در این مدت اتوبوس های شهری موظف بودند بطور رایگان و تاکسی ها با تخفیف 50 درصدی در کرایه بها، به نقل و انتقال مسافران بپردازند.

امارات پیش از این نیز هرگونه آمده و شد به مناطق مهاجر نشین از جمله محلۀ الراس در شهر دبی را ممنوع نموده بود و پس از بستن تمام ورودی ها به این محلات، آزمایش های پزشکی گسترده ای را از ساکنان این مناطق انجام داده بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 152

به "ترکیه و امارات در مخمصه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه و امارات در مخمصه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید