خبرنگاران بیش از هفت هزار میلیارد ریال برای ساخت سدهای کردستان هزینه شد

به گزارش مالزی ارزان، سنندج - خبرنگاران - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: در مجموع برای ساخت سدهای استان، 11 هزار و 49 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و تا به امروز هفت هزار و 909 میلیارد ریال آن تخصیص یافته و هزینه شده است.

خبرنگاران بیش از هفت هزار میلیارد ریال برای ساخت سدهای کردستان هزینه شد

کامران خرم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با بیان اینکه کارهای خوبی در حوزه وزارت نیرو در سال های اخیر در کردستان صورت گرفته است، گفت: برای ادامه اجرا و تکمیل سدهای استان، سه هزار و 140 میلیارد ریال اعتبار مورد احتیاج است.

وی زمان شروع ساخت سد گاران مریوان را سال 81 گفت و اضافه نمود: مراحل ساخت این سد (غیر از شبکه پایاب) تمام شده و یک هزار و 477 میلیارد ریال اعتبار برای احداث آن تخصیص یافته که بطور کامل هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان یادآور شد: برای احداث سد سیازاخ دیواندره نیز یک هزار و 433 میلیارد ریال تخصیص یافته و یک هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار دیگر احتیاج دارد ضمن اینکه کل اعتبار برآورد شده برای تکمیل این پروژه 2 هزار و 633 میلیارد ریال است.

خرم به شروع احداث سد چراغ ویس سقز در سال 82 و به تخصیص و هزینه کرد یک هزار و 959 میلیارد ریالی برای ساخت آن تا به امروز اشاره نمود و گفت: برای ادامه اجرای این سد در سال های بعد 750 میلیارد ریال احتیاج است و با اعتبار برآورد شده 2 هزار و 709 میلیارد ریالی تکمیل می گردد.

وی تاکید نمود: اعتبار در نظر گرفته برای ساخت و تکمیل سد زیویه کامیاران هم 578 میلیارد ریال است که تا به امروز 488 میلیارد ریال آن تخصیص یافته و هزینه شده و برای سال های بعد نیز 90 میلیارد ریال اعتبار احتیاج دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به اینکه برای احداث سد امیرآباد- رمشت کامیاران 2 هزار و 213 میلیارد ریال برآورد شده است، اضافه نمود: از ابتدای اجرای این پروژه تا به امروز یک هزار و 273 میلیارد ریال هزینه شده و برای ادامه آن در سال های بعد 940 میلیارد ریال باید تخصیص یابد.

خرم رقم هزینه شده برای اجرای سد عباس آباد بانه را یک هزار و 279 میلیارد ریال اعلام و اضافه نمود: کل اعتبار برآورد شده برای این طرح یک هزار و 439 میلیارد ریال بوده بر همین اساس، برای تکمیل آن 160 میلیارد ریال دیگر مورد احتیاج است.

ظرفیت سدهای کردستان 2 میلیارد و 622 میلیون مترمکعب است و در حال حاضر یک میلیارد و 558 میلیون مترمکعب آب پشت این سدها ذخیره است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ای است که موجب بارندگی هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می گردد.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره نمود.

تعداد دشت های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه محسوب می گردد.

18 سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت 12 سد در اختیار استان است و چهار سد قشلاق، سنگ سیاه، عباس آباد بانه و سد زریوار به بهره برداری رسیده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 390

به "خبرنگاران بیش از هفت هزار میلیارد ریال برای ساخت سدهای کردستان هزینه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیش از هفت هزار میلیارد ریال برای ساخت سدهای کردستان هزینه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید