شبهه در واکسن فایزر؛ داستان مرگ آن 6 نفر چه بود؟

به گزارش مالزی ارزان، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در گزارش خود درباره واکسن فایزر نوشته بود که از 6 نفر داوطلب فوت شده در آزمایش های واکسن فایزر، دو نفر از آن ها هنگام واکسیناسیون جان خود را از دست دادند و 4 نفر دیگر پس از استفاده از واکسن فوق فوت نمودند. ازسوی دیگر یک داوطلب مبتلا به تصلب شرایین و چاقی بیش از حد، سه روز پس از اولین دوز واکسن درگذشت.

شبهه در واکسن فایزر؛ داستان مرگ آن 6 نفر چه بود؟

خبرنگاران| واکسن فایزر به عنوان اولین پروژه موفقیت آمیز ساخت واکسن در دنیا، روز گذشته مجوز استفاده اضطراری را از سازمان غذا و دارو آمریکا دریافت کرد. با این وجود قرار است واکسیناسیون عمومی در نخستین مرحله در ایالات متحده شروع و سپس به سایر نقاط خواهد برسد. این حالی است که در روز های گذشته، موضوع مرگ 6 نفر طی مراحل کارآزمایی بالینی ساخت واکسن فایزر مطرح شده است، حالا هم مقامات بهداشتی انگلستان نسبت به آلرژی زا بودن این واکسن هشدار داده اند.

به گزارش خبرنگاران؛ واکسن فایزر-بیون تک که پیش از آمریکا، مجوز توزیع عمومی را در انگلستان، کانادا، بحرین و عربستان سعودی دریافت نموده بود، حالا با موجی از تردید درباره کارایی، ایمنی و خطرات استفاده از این واکسن روبرو شده است.

این شک و تردید پس از آن ایجاد شد که بعضی از رسانه ها خبر دادند که در طول کارآزمایی های بالینی واکسن فایزر، 6 نفر جان باخته اند. این خبر را ابتدا خبرگزاری اسپوتنیک روسیه منتشر کرد. اما چیزی نگذشت که این خبر به سرعت به دیگر رسانه های های خارجی و شبکه های اجتماعی هم راه یافت.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در این گزارش نوشته بود که از 6 نفر داوطلب فوت شده در آزمایش های واکسن فایزر، دو نفر از آن ها هنگام واکسیناسیون جان خود را از دست داند، و 4 نفر دیگر پس از استفاده از واکسن فوق فوت نمودند. ازسوی دیگر یک داوطلب مبتلا به تصلب شرایین و چاقی بیش از حد، سه روز پس از اولین دوز واکسین درگذشت.

در این میان در حالی که انتظار می رفت شرکت فایزر و بیون تک نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند، نشریه پولیتیکو و گروه رسانه ای بلومبرگ با انتشار گزارش هایی جداگانه از نتایج مراحل سه گانه کارآزمایی بالینی، خاطرنشان کردند که مرگ این 6 نفر ارتباطی به واکسن فایزر نداشته است.

نشریه آمریکایی پولیتیکو در این رابطه نوشت که 6 نفر در طول آزمایش فوت کردند، چهار نفر در گروه دارونما و دو نفر در گروه واکسن، اما هیچ یک از این مرگ ها ارتباطی با واکسن نداشته است.

بلومبرگ هم نوشت که دو نفری که در گروه واکسن قرار داشتند و جان خود را از دست داده اند بیش از 55 سال سن داشتند. یکی از آن ها در اثر ایست قلبی 62 روز پس از واکسیناسیون و دیگری بر اثر رسوب در دیواره رگ ها، سه روز پس از واکسیناسیون درگذشته است.

در این گزارش به نقل از سازمان غذا و داروی آمریکا آمده است: تمام مرگ ها نمایانگر حوادثی هستند که در جمعیت عمومی این گروه های سنی در محل وقوع آنها، به میزان مشابه رخ می دهد.

واکسن فایزر آلرژی زاست؟

سه شنبه هفته گذشته بود که نخستین دوز از واکسن فایزر-بیون تک در انگلستان تزریق شد. اما بعضی از دریافت نمایندگان نسبت به واکسن فایزر واکنش شدید آلرژیک نشان دادند. آنالیز ها نشان می دهد که در این رابطه دو کارمند نظام درمانی انگلیس (NHS)، به این واکسن حساسیت نشان داده اند.

دراین باره رسانه های انگلستان خبر داده اند که واکنش این دو نفر از نوع آنافیلاکتوید بوده که معمولا با تحریک پوستی، تنگی نفس و گاهی افت فشار خون همراه است. این با واکنش آنافیلاکسی که می تواند مرگبار باشد فرق دارد.

البته مقامات بهداشتی انگلستان اعلام نموده اند که دو نفری که به واکسن فایزر حساسیت نشان داده اند تحت مداوا قرار گرفته و خوب شده اند. از طرفی هر دو کارمند نظام درمانی انگلیس (NHS) سابقه آلرژی شدید داشته اند و با خود قلم های آدرنالین حمل می نمایند.

با این وجود این مقام های بهداشتی در بریتانیا تاکید نموده اند افرادی که سابقه واکنش شدید آلرژیک دارند نباید واکسن فایزر-بیون تک را تزریق نمایند.

برخلاف شک و شبهه ای که رسانه ها و مقامات بهداشتی انگلستان نسبت به واکسن فایزر ایجاد نموده اند، اعضای کمیته مشورتی سازمان غذا و دارو آمریکا نسبت به استفاده از این واکسن به دریافت نمایندگان اطمینان خاطر دادند.

در این رابطه روز پنج شنبه، کمیته مشورتی سازمان غذا و داروی ایالات متحده متشکل از متخصصان مشاور دولت، با استفاده گسترده از واکسن کرونای ساخته شده توسط شرکت فایزر برای واکسیناسیون عمومی در این کشور موافقت کردند. در جلسه رای گیری این کمیته با 17 رای موافق، 4 مخالف و یک رای ممتنع به خاتمه رسید.

پس از این جلسه مشاوران نتیجه گرفتند که واکسن ساخته شده توسط فایزر و شریک آلمانی آن بیون تک، برای استفاده اضطراری در بزرگسالان و نوجوانان بالای 16 سال سن ایمن و موثر به نظر می رسد.

در نهایت هم، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) روز آدینه 21 آذر مجوز استفاده اضطراری از واکسن کرونای فراوری شرکت فایزر- بیون تک را صادر کرد. دقایقی پس از صدور مجوز سازمان غذا و دارو آمریکا برای واکسن فایزر، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده خاطرنشان کرد که در 24 ساعت آینده تزریق و واکسیناسیون در آمریکا شروع می گردد.

پیش از صدور مجوز، پرسنل سازمان غذا و داروی آمریکا در تجزیه و تحلیلشان به این نتیجه رسیده بودند که اثربخشی این واکسن در گروه های سنی، جنسی، نژادی و قومی مختلف مشابه بوده و عوارض جانبی شایع آن شامل واکنش های محل تزریق، خستگی و سردرد بوده است. اما درنهایت هیات پزشکان، متخصصان واکسن و آمار سازمان غذا و داروی آمریکا معتقدند مشکل جدی در ایمنی و اثربخشی واکسن فایزر-بایون تک که بتواند مانع پذیرش پیشنهاد فایزر گردد، نیفتاده و به استفاده اضطراری از آن برای افرد بالای 16 سال در آمریکا رای مثبت دادند.

شرکت فایزر وبیون تک هم اعلام نموده است که واکسن تا 95 درصد از بروز بیماری کووید -19 دارای علامت جلوگیری می نماید و بنابراین از اثربخشی مطلوبی برخوردار است.

با این حال قرار است شرکت فایزر تا خاتمه ماه دسامبر امسال میلادی، حدود 25 میلیون دوز از این واکسن را در اختیار ایالات متحده قرار دهد؛ واکسن هایی که در اولین مرحله به کارکنان بخش مراقبت های بهداشتی، سالمندان و افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند تزریق خواهد شد. البته هنوز تعیین نیست که واکسن فایزر چه زمانی به دیگر نقاط دنیا هم می رسد.

منبع: فرادید
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 566

به "شبهه در واکسن فایزر؛ داستان مرگ آن 6 نفر چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبهه در واکسن فایزر؛ داستان مرگ آن 6 نفر چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید