معرفی رمان برای زمان قرنطینه؛ پیرمرد و دریا از ارنست همینگوی

به گزارش مالزی ارزان، رمان پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی نویسنده مطرح آمریکایی که پس از انتشار بسیار مورد توجه قرار گرفت و نوبل ادبیات را برای این نویسنده به ارمغان آورد.

معرفی رمان برای زمان قرنطینه؛ پیرمرد و دریا از ارنست همینگوی

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و از جمله ایران، باعث ایجاد محدودیت و تغییراتی در زندگی مردم شده است که سپری کردن آن نیازمند کسب اطلاعات تازه ای است.

سبک زندگی تغییر یافته مردم و افزایش ساعت در خانه ماندن آنها باعث شده تا سراغ موضوعات مختلفی برای سپری کردن ساعات خود بفرایند. برخی ساعات بیشتری را صرف اینترنت و فضای مجازی می کنند، برخی سراغ فیلم و عده ای هم دنبال کتاب می فرایند.

در این میان رمان به عنوان یکی از گونه های پرطرفدار در بین مردم، همیشه مورد توجه بوده است. اگر شما هم جز آن دسته از مردم هستید که برای دوران قرنطینه دنبال کتاب مناسب می گشت در این مطلب با ما همراه باشید تا جزئیاتی از رمان پیرمرد و دریا یکی از بهترین رمان های تاریخ ادبیات جهان اثر ارنست همینگوی را بخوانید.

ارنِست میلر هِمینگوی متولد سال 1899 میلادی و درگذشته سال 1961، از نویسندگان برجسته معاصر آمریکا و برنده جایزه نوبل ادبیات است. او از پایه گذاران یکی از تأثیرگذارترین انواع ادبی، موسوم به وقایع نگاری ادبی شناخته می گردد. قدرت بیان و زبردستی همینگوی در توصیف شخصیت های داستانی به گونه ای بود که او را پدر ادبیات مدرن لقب داده اند.

رمان پیرمرد و دریا شرح تلاش های سانتیاگو ماهیگیر پیر کوبایی است که در دل دریا و جایی بسیار دور از ساحل و چشم دیگران، جایی که هیچ ماهیگیری با قایقش به آن جا نرفته برای به دام انداختن یک ماهی بسیار بزرگ با آن وارد مبارزه مرگ و زندگی می گردد. وقتی داستان آغاز می گردد سانتیاگو ، پیرمرد ماهی گیر، 84 روز است که حتی یک ماهی هم صید نکرده است.

مانولین شاگرد او نیز با اجبار والدینش، مجبور به کارکردن در کنار ماهی گیرهای دیگر شده چون والدین مالونین، سانتیاگو را آدمی بدشانس و بدبیار به حساب می آورند. اما مانولین مانند خانواده اش فکر نمی کند. او پیرمرد را دوست دارد و در تمام مدتی که سانتیاگو دست خالی از دریا برمی گردد هر شب به کلبه او سر می زند، برایش غذا می برد، وسایلش را مرتب می کند و با او گپ و گفت می کند. یک شب بالاخره پیرمرد به مانولین می گوید که مطمئن است دوران بدشانسی اش به سرانجام رسیده و به همین دلیل می خواهد روز بعد قایقش را بردارد و برای صید ماهی تا دل آب های دور راهی دریا بگردد.

فردای آن شب در روز هشتاد و پنجم سانتیاگو به تنهایی قایقش را به آب می اندازد و سفرش را آغاز میکند. وقتی از ساحل دور و دور و دورتر می گردد طعمه ماهیگیری اش را برای یک شکار بزرگ به آب می اندازد.

سبک داستان، سادگی اش و واقعی و باورپذیر بودن ماجراهایش این امکان را پدیدمی آورند که داستان را بتوان به صورت های گوناگون تعبیر و تفسیر کرد.

پیرمرد و دریا اولین بار به صورت کامل در شماره یکم مجله لایف (Life) منتشر شد و باعث شد ظرف فقط دو روز بیش از 5 میلیون نسخه از این مجله به فروش برود. این کتاب در سال 1953 جایزه پولتیز و در سال 1954 جایزه ادبی نوبل را از آن خود کرده است.

این کتاب در ایران توسط مترجمان مختلف ترجمه و توسط ناشران زیادی منتشر شده است اما بدون شک ترجمه نجف دریابندری یکی از بهترین برگردان ها از این شاهکار همینگوی به فارسی است.

4028/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 180

به "معرفی رمان برای زمان قرنطینه؛ پیرمرد و دریا از ارنست همینگوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی رمان برای زمان قرنطینه؛ پیرمرد و دریا از ارنست همینگوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید