هشدار برای خروج واکسن کرونا از زنجیره رسمی توزیع

به گزارش مالزی ارزان، تهران (پانا) - بیش از پنج ماه است که فرایند واکسیناسیون در کشور با اولویت کادر درمان شروع شده و اکنون به سالمندان رسیده است اما علی رغم اینکه تزریق گروه سالمندان در حال اجرا است در فضای مجازی مشاهده می گردد که بسیاری از جوانان نیز واکسن کرونا را دریافت نموده اند که حاکی از ایجاد بازار سیاه واکسن کرونا است گرچه مسئولان وزارت ورود واکسن رسمی کرونا را به بازار سیاه تکذیب نموده اند.

هشدار برای خروج واکسن کرونا از زنجیره رسمی توزیع

طبق اعلام وزارت بهداشت، تا به امروز دو میلیون و 366 هزار و 895 نفر دُز اول واکسن کرونا و 439 هزار و 293 نفر نیز دُز دوم را تزریق نموده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و 806 هزار و 188 دُز رسید.

بنابراین فرایند واکسیناسیون کرونا در کشور در حال اجرا است و طی یک ماه اخیر این فرایند سرعت بیشتری به خود گرفته است و نگرانی ها از انتظار برای واکسن های کرونا به امید تبدیل شده است. در این میان اخباری در خصوص فروش واکسن هایی مثل اسپوتنیک وی یا فایزر و حتی واکسن چینی کرونا در بازار سیاه دارو با قیمت های گزاف و سرسام آور به گوش می رسد.

محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با پانا با بیان اینکه تخلف در فرآیند واکسیناسیون قابل پذیرش نیست، گفت: راه چاره جلوگیری از وقوع تخلفات، استفاده از ظرفیت نظارتی سامانه تیتک است که باید به درستی از آن استفاده گردد.

وی درباره خروج واکسن های کرونا از زنجیره رسمی توزیع گفت: واکسن فایزر در بازار سیاه وجود ندارد ضمن اینکه مسئولان وزارت بهداشت در فرایند نظارتی خود باید به گونه ای از ابزار نظارتی استفاده نمایند که امکان خروج واکسن های رسمی به بازار سیاه وجود نداشته باشد. البته اکنون در سامانه تیتک این ابزار نظارتی وجود دارد و کد واکسن ها در این سامانه درج می گردد. اگر در فرایند نظارتی تخلفی مشاهده شد باید به صورت جدی با این تخلف مقابله گردد.

محسنی بندپی اضافه نمود: در سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت اقلام سلامت محور یا همان تیتک، شناسه های واکسن کرونا ثبت می گردد و از این طریق اصالت سنجی واکسن ها نیز قابل شناسایی است. واکسن هایی که اصالت آنها معین نشده باشد صد درصد تقلبی هستند اما بعضی از افراد برای این واکسن های تقلبی هزینه های گزافی پرداخت می نمایند که ضرورت دارد مراجع قضایی نسبت به این مساله ورود نمایند.

این نماینده مجلس با اشاره به راه چاره موجود برای جلوگیری از وقوع تخلفات گفت: راه چاره جلوگیری از وقوع تخلفات پیش از این وجود داشته است که همان استفاده از ظرفیت نظارتی سامانه تیتک است که برای استفاده صحیح از سامانه تیتک باید آموزش های لازم توسط معاونت بهداشت به پرسنل بهداشتی داده گردد تا آن ها بتوانند از سامانه های سیب و تیتک به درستی استفاده نمایند. همچنین باید تمامی شناسه های اصالت واکسن ها در سامانه تیتک ثبت شوند تا جلوی خروج واکسن از زنجیره رسمی گرفته گردد. علاوه بر این همه شناسه ها قبل از تزریق از سامانه تیتک باید استعلام شوند تا واکسن های تقلبی شناسایی شده و امکان وقوع تخلف کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 839

به "هشدار برای خروج واکسن کرونا از زنجیره رسمی توزیع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار برای خروج واکسن کرونا از زنجیره رسمی توزیع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید