گاردین: دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا به کرونا مبتلا شد

به گزارش مالزی ارزان، دانشمند ایرانی زندانی در ایالات متحده که چندی پیش از شرایط فجیع بازداشتگاه های این کشور و رفتار غیرانسانی مأموران حفاظت مرزی و گمرکی آمریکا پرده برداشته بود، به ویروس کرونا مبتلا شد.

گاردین: دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا به کرونا مبتلا شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دکتر سیروس عسگری دانشمند ایرانی که علی رغم تبرئه شدن از نقض تحریم های ایران در دادگاه آمریکا، هنوز در بازداشتگاه به سر می برد، به ویروس کووید19 مبتلا شده است.

روزنامه گاردین به نقل از خانواده و وکلای او نوشت: وکیل او روز سه شنبه متوجه شده که تست ابتلای وی به کووید19 مثبت است و در تماسی که عسگری با گاردین داشت، به سختی سرفه می کرد و گفت که برای چند روز است که تب دارد.

این دانشمند ایرانی چندی پیش ضمن اشاره به شرایط آلوده و پر ازدحام بازداشتگاه های پلیس مهاجرت و گمرک ایالات متحده (با نام اختصاری آیس)، به همین روزنامه گفته بود، مأموران این سازمان تقریبا هیچ اقدامی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در این مکان ها انجام نمی دهند و بیماران مبتلا را به حال خودشان رها می نمایند تا بمیرند.

گاردین با بیان اینکه عسگری و خانواده اش خواهان آزادی وی و انتقال به یک مرکز درمانی هستند، به نقل از او نوشت: منطقی است که مرا هرچه سریعتر به یک بیمارستان بفرستند. من به آنها اعتماد ندارم. اگر اتفاقی بیفتد، آنها به سرعت واکنش نشان نمی دهند... ترجیح می دهم این مکان آلوده را ترک کنم.

این دانشمند 59 ساله ایرانی، شرح داد: تاسیسات بازداشتگاه آیس در الکساندریا در [ایالت] لوئیزیانا هیچ تدابیر نظافتی پایه هم ندارد و دائم بازداشتی های جدید از سراسر این کشور بدون هیچ استراتژی برای کاهش تهدید کووید19 به آنجا آورده می گردد.

به نوشته گاردین، مأموران آمریکایی روز سه شنبه به وکیل عسگری خبر دادند که تست ابتلای وی به ویروس کرونا مثبت بوده اما به خود او چیزی نگفته بودند تا اینکه وی در تماس تلفنی با وکیلش این موضوع را متوجه می گردد. مأموران آیس به وکیل عسگری گفته اند که او فقط زمانی برای انتقال به بیمارستان آزاد خواهد شد که در تنفس مشکل حاد داشته باشد.

این دانشمند ایرانی پیشتر درباره شرایط فجیع بازداشتگاه های آیس در آمریکا نکات زیر را به صورت موردی بیان نموده بود:

  • بازداشتی ها هیچ دسترسی به ماسک و مواد ضد عفونی نماینده ندارند.
  • این تاسیسات از نظافت معمول تخت ها یا مکان های خواب برخوردار نیست.
  • وی علی رغم سابقه بیماری تنفسی، برای دو هفته حتی اجازه استفاده از ماسک شخصی خودش را نیز نداشت.
  • بازداشتی ها با مشکل نظافت روبرو هستند و تاسیسات نیز بوی تعفن می دهد.
  • به دلیل اینکه بازداشتگاه الکساندریا برای نگهداری موقت افراد استفاده می گردد، هیچگونه خدمات لباس شویی در آن ارائه نمی گردد.
  • نه تنها دستورالعمل های فاصله گذاری فیزیکی، بلکه هیچکدام از اصول بهداشتی درباره ویروس کرونا رعایت نمی گردد.

گاردین در ادامه نوشت که شرایط این بازداشتگاه، به صورت خاص برای این دانشمند ایرانی بسیار نگران نماینده است زیرا با توجه به سابقه بیماری تنفسی وی، در صورت مبتلا شدن به ویروس کووید19، احتمال بروز ذات الریه در او وجود دارد. عسگری قبلا درباره عواقب ابتلای احتمالی به کرونا گفته بود: گمان نمی کنم دوام بیاورم.

عسگری روز گذشته (سه شنبه) در تماس تلفنی با گاردین، ضمن اشاره به نبود امکانات برای حمام کردن و عدم دسترسی به میوه تازه، شرح داد: این بازداشتگاه جمعی آنهم در زمان شیوع این ویروس منحوس، بسیار غلط است. دیگر به چه مدرکی احتیاج دارند؟

مهرنوش یزدانیار وکیل خانواده عسگری به گاردین گفت: باور نمی کنم که این رخ داده باشد. این فاجعه بار است. هر ترس و نگرانی که داشت، به واقعیت تبدیل شده است و نهایتاً کووید19 گرفت. او یک مرد بی گناه است که هیچ جرمی مرتکب نشده است. او نباید پشت میله های زندان باشد. چرا دولت آمریکا هنوز او را در بازداشت نگه می دارد؟

وی درباره شرایط اسفناک بازداشتگاه آیس گفته بود که غذا در این تاسیسات بسیار ناکافی است و فقط یک وعده غذای گرم در ساعت 5 عصر و دو وعده غذای بسیار کم به عنوان صبحانه و ناهار به آنها داده می گردد و هیچ راهی برای تهیه خوراکی از خارج از آنجا نیست. همچنین به دلیل شلوغی زیاد و حضور 100 نفر در یک اتاق بازداشتگاه، او مجبور است برای خوابیدن دستمال کاغذی در گوش هایش بگذارد و اکنون به اختلال خواب دچار شده است.

دکتر عسگری، استاد دانشگاه شریف و دانش آموخته رشته مهندسی و علم مواد، در ماه نوامبر به اتهام بی اساس سرقت اطلاعات محرمانه تجاری مرتبط با فعالیت های خودش در دانشگاه اوهایو، متهم شد اما دولت آمریکا نتوانست در دادگاه اتهامات علیه وی را ثابت کند و بدین ترتیب او مبری شد.

وی از روز دهم مارس (20 اسفند 98) به بازداشتگاه الکساندریا منتقل شده و خواهان بازگشت به ایران است اما مأموران آیس اجازه استفاده وی از پرواز بازگشت یا حتی آزادی موقت برای ملاقات با خانواده خود در آمریکا را نمی دهند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 195

به "گاردین: دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا به کرونا مبتلا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاردین: دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا به کرونا مبتلا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید