اکولاژ به چه نوع اقامتگاه هایی گفته می گردد؟

به گزارش مالزی ارزان، وقتی برای یک تعطیلات دل نشین برنامه ریزی می کنید اولین سوالی که به ذهنتان می رسد چیست؟ احتمالاً اینکه شب را در کجا به صبح خواهید رساند؟

اکولاژ به چه نوع اقامتگاه هایی گفته می گردد؟

خوشبختانه، اقامتگاه ها روزبه روز بیشتر با محیط زیست سازگاری پیدا می نمایند و شمار کلبه های سبز، اکو هتل ها، هتل های دوستدار محیط زیست و اکولاژها در حال افزایش است.

اکولاژ چیست؟

درنتیجه امروزه وقتی صحبت از انتخاب اقامتگاه سبز می گردد، گزینه های بیشتری در مقایسه با قبل، پیش روی شما وجود دارند. این اقامتگاه ها به شما فرصتی خواهند داد تا از طبیعت بکر بومی نهایت لذت را ببرید و همچنین در حفظ آن برای نسل های آینده کوشا باشید.

به همین بهانه در این مقاله به سراغ معرفی اکولاژها یا اقامتگاه های بوم گردی رفته ایم تا درباره ویژگی های آن ها بیشتر بدانیم.

امروزه بسیاری از مردم درباره معنی کلمه اکولاژ (Ecolodge) کنجکاو هستند. این کلمه از دهه 1990 رایج شد. از آن موقع تا به امروز برداشت ها و تعاریف متفاوتی برای استفاده از کلمه اکو در اقامتگاه ها مطرح شده است.

اکولاژ به نوعی از اقامتگاه گفته می گردد که در نحوه ساخت و فعالیت با دیگر اقامتگاه ها تفاوت دارد.

اکوتوریسم یا بوم گردی به معنای سرمایه گذاری در گردشگری است؛ به طوری که بخش عمده ای از سود اقتصادی آن نصیب جامعه میزبان محلی گردد و درعین حال از تاثیرات مخرب گردشگران بر محیط زیست بکاهد و همچنین بتواند طبیعت گردی را با خلق تجربه های متفاوت برای بازدیدنمایندگان به ارمغان بیاورد.

بوم گردی در نگهداری از طبیعت و کسب آگاهی بیشتر نسبت به آن کوشش می نماید؛ درنتیجه با اصطلاحاتی مثل گردشگری پایدار تفاوت دارد.

درمجموع می توان اکولاژها را اقامتگاه هایی ایده آل برای افرادی در نظر گرفت که می خواهند تجربه ای منحصربه فرد از طبیعت داشته باشند و از بوم گردی حمایت می نمایند.

بسیاری از کشورها و مناطق گوناگون درباره گردشگری پایدار و همچنین گردشگری سبز معیارها و استانداردهای متفاوتی ارائه داده اند اما تنها در سال های اخیر بوده است که همگی به یک توافق جمعی بین المللی دست یافته اند.

این استاندارد بین المللی به تمامی امکانات رفاهی و تسهیلات اقامتی گفته می گردد که مسئولیت پذیری را در قبال محیط زیست و اجتماع افزایش می دهد. بااین حال، هنوز هم بر سر تعریف و طبقه بندی اکولاژ به جای هتل سبز اختلاف وجود دارد.

اصول ساخت اکولاژ

هیتِش مهتا (Hitesh Mehta)، معمار و عضو موسس جامعه گردشگری بین المللی، در سال 1999 قوانین اکولاژ را در کتابی تحت عنوان راهنمای بین المللی اکولاژ به نگارش درآورد.

بر اساس این کتاب، یک اقامتگاه برای اینکه به عنوان یک اکولاژ شناخته گردد، باید با سه اصل اساسی بوم گردی همخوانی داشته باشد. این اقامتگاه باید:

در محیط طبیعی بنا گردد؛

به مردم محلی سود برساند؛

و درنهایت درباره منطقه بومی، آگاهی و برنامه های آموزشی فراهم کند.

معیارهای ساخت اکولاژ

این کتاب همچنین معیارهای خاصی برای یک اقامتگاه اکولاژ ارائه می دهد. بر اساس این معیارها یک اکولاژ باید از شرایط زیر برخوردار باشد:

اکولاژها باید در نواحی طبیعی یا مناطق روستاییِ نزدیک به ناحیه ای طبیعی واقع شده و به هیچ وجه تحت تاثیر پیشرفت های تمدن شهری، سروصدا، ترافیک، دود یا آلودگی قرار نگرفته باشند.

این اقامتگاه ها باید از سیستم هایی استفاده نمایند که از محیط زیست در برابر آلودگی و تخریب محافظت نمایند.

اکولاژها باید راهنمای طبیعت گردی استخدام نمایند که در زمینه محیط زیست آموزش لازم را دیده یا اطلاعات بومی خوبی درباره زیستگاه طبیعی منطقه داشته باشد.

چنین اقامتگاه هایی باید کتاب، پوستر، نقشه، عکس، سخنرانی و غیره برای آشنا ساختن مهمانان و بازدیدنمایندگان با محیط زیست منطقه فراهم نمایند.

اکولاژها باید به مهمانان، کارکنان و بازدیدنمایندگان درباره اهمیت و ارزش اکوسیستم سالم آگاهی رسانی نمایند و به آنان یاد دهند که چطور بدون تخریب محیط زیست از آن لذت ببرند.

اکولاژها باید به اقتصاد محلی سود برسانند و بوم گردی را به عنوان راهی پایدارتر برای درآمدزایی طولانی مدت در برابر تخریب یا تغییر محیط زیست برای منافع کوتاه مدت معرفی نمایند.

منبع: گردشبان
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 867

به "اکولاژ به چه نوع اقامتگاه هایی گفته می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکولاژ به چه نوع اقامتگاه هایی گفته می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید