اعلام افزایش مناطق خطرآفرین دریا در گیلان

به گزارش مالزی ارزان، ایرنا/ براساس سخنان سرپرست هیات نجات غریق و غواصی استان گیلان، افزایش مناطق خطرآفرین دریا در گیلان مشاهده می گردد.

اعلام افزایش مناطق خطرآفرین دریا در گیلان

داستان چیست؟

سرپرست هیات نجات غریق و غواصی استان گیلان پیرامون افزایش مناطق خطرآفرین دریا در گیلان می گوید: با توجه به شیوع بیماری کرونا، هموطنان چندان رغبتی به استفاده از طرح های سالم سازی ندارند.

سرهنگ مهرداد مهرگان اضافه نمود: با وجود کرونا، هموطنان دوست ندارند در یک منطقه و به طور مشترک از دریا سود برده و سعی می نمایند در مناطقی که کسی حضور ندارد وبه اصطلاح در مناطق بکر حضور یابند.

وی ادامه داد: این امر باعث می گردد که تعداد مناطق خطرآفرین افزایش یابد چون نقاط بیشتری از دریا مورد استفاده هموطنان قرار خواهد گرفت که این امر به طور حتم تعداد نقاط خطرآفرین در سواحل را افزایش می دهد.

سرپرست هیات نجات غریق و غواصی گیلان اعلام نمود: در استان گیلان 284 نقطه خطرآفرین در سواحل دریا شناسایی شد که سال گذشته 486 نجات غریق در این مکانها حضور داشتند اما، این تعداد به طور حتم در امسال با توجه به استفاده هموطنان از نقاط مختلف دریا و همچنین شناسایی این نقاط افزایش خواهد یافت و با توجه به این امر تعداد ناجیان غریق نیز افزایش می یابد.

وی اعلام کرد: بر این اساس، پیش بینی می گردد که نقاط خطرآفرین در سواحل گیلان از 284 نقطه به حدود 350 نقطه افزایش یابد که به طور حتم باید در همه این نقاط نجات غریق حضور داشته باشد.

وی اضافه نمود: هم اینک 34 طرح سالم سازی در سواحل گیلان وجود دارد که از این تعداد، 33 طرح مشترک و یک طرح نیز ویژه بانوان است که در همه آنها ناجیان حضور می یابند تا مردم با خیالی آسوده در این مناطق امن به شنا بپردازند.

وی یادآور شد: سال گذشته از اول خرداد تا انتهای تابستان، 29 نفر از هموطنان بدلیل عدم رعایت موازین و مسایل مربوط به شنا، جان خود را در سواحل دریا از دست دادند که البته، این رقم نسبت به دو سال گذشته حدود 30 درصد کاهش داشته و امیدواریم در امسال نیز کاهش چشمگیری یابد.

وی اظهار کرد: همچنین، پارسال حدود 850 نفر نیز توسط ناجیان غریق در آبهای ساحلی گیلان از غرق شدگی نجات یافتند و انتظار است که در امسال هموطنان به توصیه های نیروهای نجات غریق گوش نمایند تا شاهد مصیبت و جان باختن هموطنان هنگام شنا و استفاده از دریا نباشیم.

عدم رغبت ناجیان برای حضور در طرح های سالم سازی دریا

مهرگان توضیح داد: سال گذشته باید حدود 568 نفر نجات غریق در ساحل مناطق خطرآفرین دریا در استان گیلان حضور می یافتند اما، بدلیل مسائل موجود این تعداد کاهش یافته اما، امسال با توجه به زیاد شدن تعداد نقاط خطرآفرین پیش بینی می کنیم که حدود هزار ناجی باید در طرح های سالم سازی، مناطق خطرآفرین و همچنین در استخرها حضور یابند.

وی گفت: البته از نظر تعداد ناجی در گیلان مسئله ای نداریم اما، بدلیل مسائل موجود این افراد رغبتی به حضور در سواحل دریا ندارند و به همین دلیل، در این زمینه تا حدی با مشکل روبرو هستیم چون، چندان به کار مهم نجات غریق ها ارزش قائل نمی شویم.

وی ادامه داد: نداشتن حقوق مناسب، تاخیر در پرداخت همین حقوق های اندک، عدم محاسبه سختی کار منجیان غریق، نبود وسایل مورد احتیاج از عوامل مهم عدم استقبال آنان برای فعالیت در سواحل دریا در استان گیلان است.

سرپرت هیات نجات غریق و غواصی گیلان توضیح داد: البته ما امسال به استانداری اعلام کردیم که ناجیان برای حضور و فعالیت در سواحل گیلان باید تجهیزات مناسبی همچون بویه نجات و آمبو بت داشته باشند تا منجیان برای جان هموطنان با مشکل روبرو نشوند.

مهرگان اضافه نمود: این وسایل موجب می گردد تا ناجیان غریق هنگام نجات جان هموطنان از آنها فاصله داشته باشند تا خود در معرض خطر احتمالی کرونا قرار نگیرند که این وسایل و تجهیزات، امنیتی را برای آنها ایجاد می نماید.

هیات نجات غریق و غواصی گیلان دارای نیم قرن تجربه

سرپرست هیات نجات غریق و غواصی استان گیلان در ادامه به قدمت این هیات در گیلان و سطح کشور اشاره و اعلام کرد: این هیات قدمتی حدود 50 ساله دارد و گیلان جز اولین استان هایی است که هیات نجات غریق در آن تاسیس شده و هم اینک نیز حدود سه هزار ناجی نیز عضو این هیات هستند که هرساله تعدادی از آنان در سواحل گیلان حضور یافته و مواظب جان مردم از خطر غرق شدن هستند.

مهرگان اضافه نمود: هم اینک با تجربه ای که این هیات در امر آموزش و نجات جان مردم از غرق شدن دارد، ستودنی است و ناجیان ستون های اصلی این هیات بشمار می فرایند که کار بسیار سخت و دشواری آن هم در گرمترین روزهای سال برعهده دارند.

وی اضافه نمود: گرچه هر ساله تعدادی از هموطنان جان خود را از دست می دهند اما، نیمی از آنان در حد فاصل زمانی هشت شب تا هشت صبح مبادرت به شنا می نمایند که متاسفانه، این امر باعث حادثه برای آنان می گردد و نیمی دیگر از مغروقان نیز در مناطق خطرآفرین مبادرت به شنا می نمایند.

وی به ساعت کار ناجیان اشاره نمود و گفت: ساعت کار آنها از هشت صبح تا هشت شب است که باید در این مدت در محل کار خود حضور یافته و بر استفاده صحیح هموطنان از دریا نظارت داشته باشند.

تعداد زیاد مغروقان در رودخانه و کانال ها

سرپرست هیات نجت غریق و غواصی استان گیلان در ادامه به آمار زیاد مغروقان در رودخانه و کانال های گیلان اشاره و اظهار کرد: گرچه خوشبختانه تعداد مغروقان در دریا طی چند سال اخیر در استان گیلان کاهش چشمگیری داشته اما، متاسفانه تعداد مغروقان در رودخانه و کانال های آب این استان همچنان زیاد است.

مهرگان اضافه نمود: بر کار دریا به خوبی نظارت می گردد اما، در استفاده مردم از مناطق پرخطر رودخانه ها و کانال های آب نظارت چندانی وجود ندارد که این امر باعث شد تا تعداد مغروقان رودخانه ها در گیلان همچنان زیاد باشد.

وی ادامه داد: در 20 روزه اول خرداد ماه دو هموطن در سواحل دریا آن هم در مناطق خطرآفرین غرق شدند اما، تعداد مغروقان در رودخانه و کانال های این استان در مدت مشابه، به حدود 10 نفر می رسد که باید مسئولان ناظر بر رودخانه ها و کانال های آب استان گیلان دقت و نظارت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی اعلام کرد: برای کاهش مغروقان در رودخانه ها و کانال های آب نیز ابتدا باید مناطق خطرآفرین رودخانه ها و کانال ها شناسایی گردد و پس از با استفاده از تابلوهای هشدار، فنس کشی مناطق پرخطر کانال ها و به طور کل مسدود کردن این مناطق، اجازه شنا به مردم داده نگردد تا شاهد کاهش مغروقان در رودخانه و کانال های آب در استان گیلان نیز باشیم.

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 270

به "اعلام افزایش مناطق خطرآفرین دریا در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام افزایش مناطق خطرآفرین دریا در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید