ترانسمیتر فشار و کالیبراسیون آن

به گزارش مالزی ارزان، مقدار گیری فشار روشی پرکاربرد در بسیاری از زمینه های صنعت کنترل است، فرآیندهایی نظیر مساحت، حجم، جریان و چگالی را نیز می توان به وسیله فشار مقدار گیری کرد.

ترانسمیتر فشار و کالیبراسیون آن

ترانسمیتر فشار دستگاهی است که میزان انبساط مایعات، گازها و غیره را میزان گیری می کند. این دستگاه همه کاره ترین سنسور با بیشترین قابلیت میزان گیری و قرارگیری در فرآیند است.

در بسیاری از کارخانه ها، کیفیت بالای عملیات، به کالیبراسیون دقیق صدها ابزار کنترل احتیاج دارد. به عنوان مثال انواع مختلف ابزار دقیق را در نظر بگیرید که خلا و فشار را کنترل می نمایند. کالیبراسیون ابزار دقیق فرآیند و مستندسازی نتایج برای صنایعی مانند نفت و گاز، آب، فاضلاب، فرآوری شیمیایی، دارویی، مواد غذایی و آشامیدنی و حتی آزمایشگاه های تحقیقات علمی بسیار حیاتی است.

ترانسمیترهای فشار مورد استفاده در صنایع فرآیندی ابزار بسیار بادوام و قابل اعتمادی هستند. با این وجود، آنها همچنان به نگهداری و کالیبراسیون دوره ای برای اطمینان از عملکرد مطلوب احتیاج دارند.

مراحل اصلی کالیبراسیون ترانسمیتر فشار

  • اولین قدم برای پیگیری کالیبراسیون این است که باید مجوز مناسب داشته باشیم و اطمینان حاصل گردد که تمامی محدودیت ها باید برداشته شوند.
  • از تجهیزات مناسب جهت کالیبراسیون ترانسمیتر فشار بهره ببرید.
  • ابزار لازم و اتصالات مناسب (مانند انواع کانکتورها) برای کالیبراسیون بهره ببرید.
  • از مولتی متر، ارتباط دهنده هایHART ، کالیبراتور (دامنه فشار باید بیشتر از ترانسمیتر باشد) بهره ببرید.
  • برای رنج های بالاتر از کالیبراتورهای فشار هیدرولیک و برای فشار های کم از کالیبراتور رنج کم بهره ببرید.

استاندارد کالیبراسیون ترانسمیتر فشار

API 21.1 یک استاندارد میزان گیری گاز است که به وسیله انستیتوی نفت آمریکا (API) ایجاد شده است که جزئیات مورد احتیاج برای میزان گیری جریان را با استفاده از سیستم های میزان گیری الکترونیکی توضیح می دهد. API 21.1 توضیح مختصری از حداقل احتیاجهای مورد احتیاج برای سیستم های الکترونیکی میزان گیری گاز را ارائه می دهد. این استاندارد برای میزان گیری هیدروکربن های فاز گازی و سایر مایعات مرتبط برای فراوری و انتقال با استفاده از دستگاه های میزان گیری اولیه شناخته شده در صنعت اعمال می گردد.

شرایط فرآیند کالیبراسیون ترانسمیتر فشار

شرایط محیطی

آیا ترانسمیتر فشار در محیطی کاملاً کنترل شده با رطوبت کم، دمای معمولی یا پایدار و آلاینده های کمی مانند گرد و غبار یا خاک نصب می گردد؟

اگر هیچ سابقه قابل توجهی یا الزامات قانونی برای هدایت شما در توسعه روش های کالیبراسیون وجود ندارد، یک مکان خوب برای آغاز با دستورالعمل های کلی زیر است.

  • ترانسمیترهای فشار مستقیم نصب شده در داخل در یک محیط کنترل شده روی فرآیندی با شرایط پایدار باید هر چهار تا شش سال کالیبره شوند.
  • ترانسمیترهای فشار مستقیم نصب شده در خارج از یک فرآیند با شرایط پایدار باید هر یک تا چهار سال بسته به شرایط محیط کالیبره شوند.
  • اگر از یک آب بندی دیافراگمی از راه دور بر روی یک ترانسمیتر فشار استفاده گردد، فاصله کالیبراسیون باید به میزان دو برابر کاهش یابد (یعنی یک فاصله چهار تا شش ساله به دو تا سه سال کاهش یابد). این به این علت است که یک آب بندی دیافراگم از راه دور از مایع پرنماینده بیشتری نسبت به پیکربندی نصب شده مستقیم استفاده می کند. در نتیجه، تنش مکانیکی بیشتری از نوسانات دمایی فرآیند یا محیط را تجربه خواهد نمود. اگر فرآیند مرتباً نوسانات فشار قابل توجه یا رویدادهای فشار بیش از حد را تجربه می کند، کاهش فاصله کالیبراسیون به میزان دو برابر یک قانون کلی است.

میزان دقت

بسیاری این اشتباه را می نمایند که دقت مرجع سازنده را به عنوان هدف کالیبراسیون خود انتخاب نمایند. دقت مرجع فراوری نماینده بر اساس شرایط محیطی کاملاً کنترل شده است که به ندرت در یک محیط کارخانه تکرار می گردد. استفاده از این دقت مرجع برای یک هدف کالیبراسیون نیز پایداری بلند مدت ابزار را در نظر نمی گیرد.

با گذشت زمان، تمام ابزارها به علت پیری و فرسودگی ساده اجزای مکانیکی، اندکی کاهش دقت را تجربه می نمایند. این باید در هنگام ایجاد حداکثر خطای مجاز در نظر گرفته گردد. به طور کلی، مگر اینکه شرایط کاهش دهنده وجود داشته باشد، بهتر است یک MPE (حداکثر خطای موجود) معقول تنظیم کنید که با تجهیزات استاندارد آزمایش میدانی و آزمایشگاهی قابل دستیابی باشد.

تجهیزات آزمایشی که قصد استفاده از آن را دارید باید در موسسه ملی استاندارد و فناوری قابل ردیابی باشد. به عنوان یک توصیه کلی، تجهیزات مرجع شما باید حداقل سه برابر دقیق تر از ترانسمیتر فشار کالیبره شده باشد.

چه کسی باید کالیبراسیون را انجام دهد؟

حتی با وجود تجهیزات مرجع و کالیبراسیون پیچیده در حال حاضر، هیچ جایگزینی برای یک تکنسین آموزش دیده در خصوص کالیبراسیون ترانسمیتر های فشار وجود ندارد. تکنسین نه تنها احتیاج به آموزش مکانیک فرآیند کالیبراسیون دارد، بلکه باید به همان میزان در تکمیل و نگهداری اسناد واجد شرایط باشد. تکرار کلیدی است. در دنیای کالیبراسیون، اگر به درستی مستند نشده باشد، این اتفاق نیفتاده است.

گاهی اوقات کالیبراسیون هایی وجود دارد که نمی توانند در یک تعمیرگاه استاندارد به وسیله تکنسین های تعمیر و نگهداری انجام شوند. برای این موارد، یک سازمان معتبر ISO 17025 مورد احتیاج است. یک سازمان معتبر نه تنها می تواند کالیبراسیون های دقیق تری انجام دهد، بلکه ارزش های دیگری نیز ارائه می دهد:

  • آزمایشگاه های معتبر می توانند فرآیند ممیزی کالیبراسیون را ساده نمایند.
  • فرآیند و روش مورد استفاده به وسیله یک آزمایشگاه معتبر بسیار قابل تکرار است، بنابراین سطح بالایی از اطمینان به نتایج از دیدگاه حسابرس وجود دارد.
  • ممیزی های سالانه آزمایشگاه معتبر تضمین می کند که به طور مداوم در سطح بالایی برای محدوده کاری ثبت شده خود عمل می کند.
  • چرخه کالیبراسیون صحیح برای یک ترانسمیتر فشار به هدف کالیبراسیون و کاربرد بستگی دارد. ترانسمیتر های فشار مشابهی که در واحدهای عملیاتی یا فرآیندهای مختلف در یک نیروگاه استفاده می شوند ممکن است به فواصل کالیبراسیون متفاوتی احتیاج داشته باشند.

موارد مهم دیگر عبارتند از:

  • ایجاد MPEهای صحیح و واقع بینانه
  • پیروی از روش های کالیبراسیون صحیح
  • آموزش صحیح فردی که کالیبراسیون را انجام می دهد.
  • مستندسازی مناسب نتایج کالیبراسیون

پیروی از این دستورالعمل ها و استفاده از قضاوت بر اساس شرایط عملیاتی واقعی کارخانه، به ایجاد شیوه های کالیبراسیون مناسب، صرفه جویی در هزینه و حفظ عملکرد قابل قبول یاری می کند.

روش کالیبراسیون ترانسمیتر فشار روزمونت

دقت و عملکرد ترانسمیتر فشار روزمونت نتیجه فرآیند فراوری و روش کالیبراسیون کارخانه است. فراوری این ترانسمیتر از فرآیند توصیف و تأیید برای معین ویژگی های منحصر به فرد هر سنسور در محدوده ای از چندین فشار استاتیک و نقاط دمای محیط استفاده می کند. این داده ها در الگوریتم تناسب منحنی چند جمله ای برای ایجاد مجموعه ای از ضرایب استفاده می گردد. این ضرایب به وسیله نرم افزار داخلی ترانسمیتر برای خطی سازی خروجی سنسور در کل محدوده عملکرد فشار و دمای ترانسمیتر استفاده می گردد.

با توجه به خطی بودن حاصل از فرآیند توصیف و تأیید ، فقط روش جابجایی (زیرو) و شیب (اسپن) در طی مراحل کالیبراسیون کارخانه مورد احتیاج است. یک فرآیند کالیبراسیون با استفاده از یک تنظیم افست و شیب نیز می تواند به وسیله یک کاربر در این زمینه انجام گردد. با این حال ، بیشتر برنامه ها فقط برای تنظیم موقعیت اثر و فشار خط به تنظیم تراز افست احتیاج دارند. روش کالیبره کردن یک ترانسمیتر فشار روزمونت در زیر توضیح داده شده است.

  1. با استفاده از دستگاه فشار مرجع، میزان تراز افست مورد نظر را اعمال کنید (میزان فشار کم).
  2. پس از تثبیت فشار وارد شده، از دستور اصلاح تراز افست ترانسمیتر بهره ببرید. نقطه اصلاح افست معمولاً در نقطه زیرو و بدون اعمال فشار انجام می گردد.
  3. با استفاده از دستگاه فشار مرجع، میزان تراز شیب مورد نظر را اعمال کنید (میزان فشار بالا).
  4. پس از تثبیت فشار وارد شده، از دستور اصلاح شیب ترانسمیتر فشار روزمونت بهره ببرید.

امرسون توصیه می کند برای کالیبراسیون از یک دستگاه فشار مرجع بهره ببرید که حداقل سه برابر دقیق تر از ترانسمیتر باشد. یافتن تجهیزات فشار مرجع که سه برابر دقیق تر از ترانسمیتر باشد، می تواند سخت و گران باشد. بیشتر کاربران تجهیزات این کالیبراسیون را ندارند. در فرآیند کالیبراسیون کارخانه از تجهیزات مرجع استفاده می گردد که 5 تا 10 برابر دقیق تر از ترانسمیتر است. در صورت استفاده از تجهیزات مرجع نادرست، عملکرد ترانسمیتر کاهش پیدا می کند. به علت تجهیزات بسیار دقیقی که در هنگام کالیبراسیون کارخانه استفاده شده است ، توصیه می گردد که فقط یک تنظیم تراز افست انجام گردد. در صورت لزوم، ترانسمیتر فشار روزمونت نیز می تواند به تنظیمات کالیبراسیون کارخانه برگردانده گردد.

شرکت مهندسین یارا رهاورد آریانا (میراکو) مفتخر است تمامی محصولات شرکت روزمونت را اعم از ترانسمیتر فشار، ترانسمیتر اختلاف فشار، ترانسمیتر جریان، ترانسمیتر دما و … را با بهترین تکنولوژی روز و مطابق با احتیاج مشتری های خود تامین می کند. علاوه بر روزمونت تامین نماینده ترانسمیتر فشار اندرس هاوزر بوده و در زمینه تامین انواع تجهیزات کالیبراتور نیز تخصص دارد.

علاوه بر این شرکت میراکنترل در زمینه مشاوره جهت نصب و راه اندازی پتروشیمی، پالایشگاه و دیگر مراکز صنعتی نیز فعالیت می کند.

برای سفارش و یا خرید محصولات ترانسمیتر فشار و بعلاوه کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان از سایت https://miracontroller.com بازدید کنید یا با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 24 شهریور 1401 بروزرسانی: 24 شهریور 1401 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1327

به "ترانسمیتر فشار و کالیبراسیون آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترانسمیتر فشار و کالیبراسیون آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید