سودان، اتیوپی را به تشدید اختلافات و تجاوز سرزمینی متهم کرد

به گزارش مالزی ارزان، دولت سودان به دنبال ورود نیروهای ارتش اتیوپی به بخشی از مناطق مرزی دو کشور که خارطوم ادعای مالکیت آن را دارد، آدیس آبابا را نسبت به تجاوز سرزمینی و نقض حاکمیت و امنیت اراضی خود متهم کرد.

سودان، اتیوپی را به تشدید اختلافات و تجاوز سرزمینی متهم کرد

عرب نیوز از دبی گزارش کرد، سودان در خصوص وقوع جنگی که ثبات منطقه را تهدید می نماید، هشدار داد؛ در شرایطی که تنش ها میان خارطوم و آدیس آبابا بر سر اراضی مرزی همچنان برقرار است، نیروهای ارتش اتیوپی یکشنبه گذشته وارد بعضی مناطق مرزی با سودان شدند.

سودان، تجاوز اتیوپی به سرزمین های خود و نقض مستقیم حاکمیت آن و امنیت اراضی این کشور را به شدت محکوم کرد؛ خبرگزاری دولتی سودان سانا گزارش کرد: وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه ای تجاوز اتیوپی به اراضی سودان را یک تنش غیر قابل قبول و تاسف بار توصیف و تاکید نمود: این تجاوز مغایر با ارزش های همسایگی خوب و تعامل مثبت میان کشورها در تقویت امنیت و ثبات است.

به نوشته عرب نیوز، سودان، اتیوپی را کاملا مسوول تجاوزهای آدیس آبابا به مناطق سرزمینی خارطوم می داند؛ با این وجود در بیانیه وزارت خارجه سودان ماهیت حمله جدید و این که آیا منجر به تلفات در بین نیروهای سودانی شده است یا خیر، معین نشده است.

خارطوم از آدیس آبابا خواستار بازگشت به گفت و گو و مرزبندی مجدد در خصوص مرزهای مورد توافق است.

تنش ها میان سودان و اتیوپی از زمان آغاز درگیری ها در منطقه تیگرای در شمال اتیوپی در اوایل ماه نوامبر و ورود بیش از 50 هزار پناهجو از منطقه تیگرای به شرق سودان تشدید شد.

هشدار سودان به اتیوپی در حالی صورت می گیرد که دینا مفتی سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی یک ماه پیش در گفت و گو با رسانه ها بر پایبندی آدیس آبابا به گفت وگو و راهکار های دیپلماتیک در برطرف اختلافات مرزی با خارطوم تاکید نمود.

او گفت که اتیوپی خواستار حل و فصل تنش ها میان دو کشور به وسیله راهکار های دیپلماتیک است. همچنین اتیوپی، سودان را به ایجاد جنگ و درگیری در منطقه متهم کرد.

وزارت خارجه سودان خاطرنشان کرد که اقدام ارتش اتیوپی در ورود به اراضی متعلق به خاک آن کشور، آشکارا به مثابه نقض حاکمیت سودان و تمامیت ارضی این کشور است و می تواند پیامدهای خطرناکی برای امنیت و ثبات در منطقه به دنبال داشته باشد.

عرب نیوز نوشت: اختلافات در اراضی کشاورزی الفشقه در مرزهای بین المللی سودان متمرکز شده، در حالی که این مساله مدت هاست با کشاورزان اتیوپیایی حل و فصل شده است.

منطقه در ماه های اخیر شاهد درگیری های مسلحانه میان نیروهای سودانی و اتیوپیایی بوده که هر دو طرف همدیگر را به تشدید تنش ها و خشونت متهم می نمایند. در ماه ژانویه دو کشور در خارطوم با یکدیگر گفت و گو کردند. اتیوپی در آن موقع خاطرنشان کرد که تا پیش از خروج نیروهای سودان از مناطق مورد اختلاف هیچ گونه مذاکراتی با سودان نخواهد داشت.

در این پیوند همچنین بلومبرگ نوشت: از زمان آغاز درگیری ها در منطقه تیگرای از چهارم نوامبر 2020 روابط میان سودان و اتیوپی فرسایشی شده است؛ مقامات قومی منطقه آمهارا (Amhara) اتیوپی، دولت این کشور را نسبت به تصرف سرزمینی که سودان مدعی مالکیت آن است، بر اساس معاهده های استعماری تحت فشار قرار داده اند.

به نوشته تارنمای این شبکه خبری آمریکایی، یک منطقه حاصل خیز کشاورزی در منطقه الفشقه در مرز سودان و اتیوپی تا به امروز شاهد چندین درگیری میان نیروهای این کشورها بوده که این اختلاف ها به افزایش تنش ها میان خارطوم و آدیس آبابا بر سر ساخت یک سد بزرگ برق آبی در اتیوپی در شاخه اصلی رودخانه نیل منحر می گردد. از آنجایی که تامین آب شیرین برای دو کشور به جریان رودخانه نیل وابسته است، سودان خواستار پایبندی اتیوپی به قوانین بهره برداری از مخزن این سد برای حفاظت از منابع آبی است.

این مساله از موارد مهم در چارچوب تنش های میان اتیوپی و سودان بر سر اراضی مرزی است؛ 10 روز پیش، سودان هشدار داد که برنامه اتیوپی برای آغاز مرحله دوم آب گیری سد النهضه (رنسانس) تهدید مستقیم امنیت ملی این کشور است؛ آدیس آبابا در ماه ژوئیه خاطرنشان کرد که به هدف خود برای پر کردن سد در اولین سال آن رسیده است و این کار را بدون اینکه منتظر توافق با خارطوم و قاهره در خصوص این موضوع بحث برانگیز باشد، ادامه می دهد.

سودان، مصر و اتیوپی نزدیک به یک دهه است که در خصوص مدیریت و پر کردن مخزن سد رنسانس که آدیس آبابا بر رود نیل می سازد، در حال مذاکره هستند، اما تا به امروز توافقی بین طرفین حاصل نشده است.

این پروژه که در سال 2011 به بهره برداری رسید، در صورت تکمیل بزرگترین تأسیسات برق آبی در آفریقا خواهد بود. دو کشور پایین دست یعنی سودان و مصر از اینکه این سد تأسیسات آنها را تهدید کند، هراس دارند.

سودان میانجیگری سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و ایالات متحده را در این مورد پیشنهاد می نماید. آخرین دور مذاکرات ماه گذشته به شکست انجامید.

چندین دور گفت وگو بین مقامات سه کشور در طول سال های گذشته با میانجیگری و ابتکار کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب اجرا شده، اما تا به امروز به هیچ نتیجه مثبتی نرسیده است.

مصر پیش تر نیز از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته بود که مانع اقدامات یکجانبه ای گردد که می تواند فرصت دستیابی به یک توافق را تحت الشعاع دهد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 681

به "سودان، اتیوپی را به تشدید اختلافات و تجاوز سرزمینی متهم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سودان، اتیوپی را به تشدید اختلافات و تجاوز سرزمینی متهم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید