عکس ، جاذبه های گردشگری تنگستان ؛ سفر به مزارع تنباکوی ایران ، خانه رئیس علی دلواری کجاست؟

به گزارش مالزی ارزان، تنگستان یکی از شهرستان های استان بوشهر و مرکز آن اَهرَم است، چون این ناحیه تنگه های متعددی دارد، تنگستان نام گرفته است.

عکس ، جاذبه های گردشگری تنگستان ؛ سفر به مزارع تنباکوی ایران ، خانه رئیس علی دلواری کجاست؟

به گزارش خبرنگاران، بوشهر طولانی ترین مرز مشترک آبی با خلیج فارس در جنوب ایران را دارد. راه های مختلفی برای رسیدن به بوشهر وجود دارد؛ باید بدانید که استان بوشهر از شمال به قسمتی از خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، از شرق به فارس، از جنوب و غرب به خلیج فارس و از جنوب شرق به قسمتی از هرمزگان محدود است. بنابراین می توانید به انتخاب خود از نزدیک ترین استان مبدا حرکتتان وارد بوشهر شوید. اگر از خوزستان سفر خود را انتخاب نموده اید، هندیجان آخرین شهر خوزستان است که می توانید از آن با طی 60 کیلومتر به بندر دیلم یعنی دروازه شمالی بوشهر برسید. بعد از بازدید از سواحل بندر امام حسن(ع) در بندر دیلم وارد جاده ساحلی شوید تا به گناوه، دشتستان، شهر بوشهر و سپس تنگستان برسید. فاصله بوشهر تا تنگستان12 کیلومتر است. در جهت رسیدن به اهرم، مرکز شهرستان تنگستان با انواع مزارع تنباکو روبرو می شوید. به جز این مزارع، دیگر تماشای های تنگستان را از دست ندهید.

آبگرم میراحمد

آبگرم میراحمد در نزدیکی بندر بوشهر و کیلومتر 45 جاده بوشهر- خورموج از توابع روستای عالی حسینی شهرستان تنگستان واقع شده است. توریستان بسیاری برای درمان بیماری های پوستی و درد مفاصل به این آبگرم می فرایند. این آبگرم در کنار بارگاه امامزاده آقامیراحمد واقع شده است، برای همین در همه فصول به خصوص زمستان که در دیگر استان ها هوا بسیار سرد است با توجه به بهاری بودن هوا توریست دارد.

آبگرم میراحمد شامل 3 چشمه جدا از هم است که یکی از آنها با نام محلی اوگری تقریبا 500 متر با 2 چشمه دیگر فاصله دارد. یکی از چشمه ها هم به علت عمق زیاد به بیشه زار تبدیل شده است. البته باید بدانید که برای استفاده از این چشمه ها بهتر است شنا کردن را بلد باشید، زیرا عمق آب در بعضی از نقاط این چشمه ها زیاد است. بهتر است قبل از شنا از افراد بومی جای برترین نقطه برای شنا را بپرسید. این آبگرم اگرچه از ظرفیت درمانی مطلوبی برخوردار است، ولی متاسفانه به سبب نداشتن علائم هشداری بعضی مواقع جان افرادی را به سبب آشنا نبودن به فن شنا گرفته است.

بندر دلوار و موزه رئیس علی دلواری

بندر دلوار در جنوب تنگستان واقع شده است که دلاورانی چون شهید رئیس علی دلواری در آن می زیستند. درواقع شهید رئیس علی دلواری علت معروفیت و آوازه بندر دلوار شده است. رئیس علی دلواری آزادی خواه مشروطه طلب و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دورهٔ جنگ جهانی اول بود.

در ایران با مصوبه شورای عالی انقلاب روز 12 شهریور، سال روز کشته شدن رئیس علی دلواری از سال 89 به نام روز مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاری شده است. خانه رئیس علی دلواری، در جنوب شرقی شهر دلوار از آثار اواخر دوره قاجاریه است که به وسیله بازماندگان رئیس علی دلواری به سازمان میراث فرهنگی هدیه شده است. این خانه هم اکنون به عنوان موزه توریستان را به سوی خود می کشاند. ٰبعلاوه سواحل بکر و آرامش بخش دلوار و روستاهای بندری متمرکز در این ناحیه نیز هر ساله توریستان بسیاری را به خود جذب می نماید.

اهرم

اهرم 5 هزار اصله نخل دارد. شمار زیاد نخلستان ها سبب شده تا اهرم به یکی از نقاط تماشای بوشهر تبدیل گردد. این شهر جاذبه های طبیعی بسیاری دارد که تماشا آنها خالی از لطف نیست.

آبگرم قوچارک

چشمهٔ آبگرم قوچارک یا قوچرک در شهر اهرم از توابع بخش مرکزی شهرستان تنگستان واقع است. این چشمه در جهت جاده بوشهر به بندرعباس و در 5 کیلومتری جنوب شرقی اهرم واقع شده است. قوچارک از شکاف سنگ های آهک مارنی از زمین خارج می گردد.

چشمه آبگرم اهرم

چشمه آبگرم اهرم یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی این شهر است. این چشمه در نزدیکی شهر اهرم در 63 کیلومتری جاده بوشهر به طرف بندرعباس واقع شده است. باید برای رسیدن به این چشمه حدود دو کیلومتر جهت فرعی خاکی را نیز طی کنید. سرچشمه از شکاف سنگ های رسوبی مارنی و گچی از زمین خارج می گردد. این چشمه دو استخر زنانه و مردانه دارد و آبگرم به وسیله یک کانال از سرچشمه به استخرها راهنمایی می گردد.

تنگ بنیون در اهرم

بنیون نام یکی از روستاهای منطقه خائیز شهر اهرم است که در محدوده کوه های بیرمی و سرخ قرار گرفته است. برای رسیدن به این روستا باید از شهرستان اهرم و از جاده مخصوص روستای بنیون راهی این روستای سرسبز و تماشای شوید. تنگ بنیون در نزدیکی این روستا و در ارتفاع 500 متری واقع شده است. این تنگ زیبا میان انبوهی از درختان سرسبز خودنمایی می نماید. طبیعت گران جهت پیمایش تنگ را از 200متر پایین تر و از نزدیکی مسجد روستا شروع می نمایند. در بدو ورود به تنگ، خنکای مطبوع آن حال و هوای شما را عوض خواهد نمود. در طول جهت انبوه درختان، درختچه ها و گونه های مختلف گیاهی مانند بادام وحشی، درختان لیمو، مرکبات، انجیر، انار و گز در کنار بنه، افرا، گل گندم، هلپه، بارهنگ، دم روباه، گل گاو زبان، گون و خرزهره به وفور به چشم می خورد. هر چه در طول این تنگ زیبا به پیش می روید درختان در هم پیچیده و جهت سرسبزتر می گردد که مسحورنماینده است.

آبشار معدن سنگ و رودخانه اهرم

آبشار معدن سنگ در جهت جاده ارتباطی شهرستان های اهرم به فراشبند در 5 کیلومتری شرق شهرستان اهرم در جنوب جاده واقع شده است. این آبشار از میان صخره ای به پایین سرریز می گردد و به علت ساختار نمکی گوگردی صخره ها منظره ها زیبایی ایجاد نموده است. پس از جاری شدن نیز به رودخانه اهرم و سپس سد اهرم می ریزد. رودخانه اهرم نیز که تماشای است، از ارتفاعات کلمه و فاریاب و خائیز سرچشمه می گیرد. این رود پس از آبیاری شهر اهرم از پل احمدی می گذرد و در جنوب جزیره شیف به خلیج فارس می ریزد. آب رودخانه اهرم در پایین دست شور و غیرقابل شرب است.

قلعه کلات

قلعهٔ کلات اهرم یا قلعه زائر خضرخان در شهر اهرم واقع شده است. این بنای تاریخی بر فراز تپه ای در شمال غربی شهر واقع شده و در سال 77 نیز به ثبت ملی رسیده است. قلعه کلات در زمان حمله انگلستان به ایران مورد استفاده قرار می گرفته و جای اصابت گلوله توپ بر برج غربی آن هنوز هم به جای مانده است. در همین قلعه اسرای انگلیسی نگهداری می شدند. قلعه شامل4 برج و بارو و قلعه میانی و بعلاوه مصالح آن از خشت خام و گل است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1401 بروزرسانی: 13 شهریور 1401 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1321

به "عکس ، جاذبه های گردشگری تنگستان ؛ سفر به مزارع تنباکوی ایران ، خانه رئیس علی دلواری کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، جاذبه های گردشگری تنگستان ؛ سفر به مزارع تنباکوی ایران ، خانه رئیس علی دلواری کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید