کارگروه گردشگری جام جهانی 2022 قطر تشکیل شد

به گزارش مالزی ارزان، به گزارش خبرنگاران، ولی تیموری معاون گردشگری کشور با حضور در نخستین نشست کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال 2022 قطر که با مشارکت نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط و نهادهای فرابخشی روز سه شنبه دوم دی ماه در محل معاونت گردشگری برگزار گردید، عنوان نمود: با توجه به برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 قطر در همسایگی کشورمان و ضرورت بهره برداری مطلوب از این فرصت برای جذب گردشگران ورودی به کشور، اولین نشست کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال 2022 قطر با هدف هم اندیشی در فرآیند جذب حداکثری تماشاگران این رویداد تشکیل شده است.

کارگروه گردشگری جام جهانی 2022 قطر تشکیل شد

همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

او در تشریح دیدگاه حوزه توریستی در روبروه با جام جهانی پیش رو، اظهار کرد: کشوری که میزبان این رویداد به شمار می آید، در همسایگی ایران است و چندان از وسعت زیادی بهره مند نیست، لذا زمینه این امکان وجود دارد تا تعداد بسیار زیادی از افرادی که برای تماشای مسابقات به این کشور سفر نموده اند، بتوانند به سایر مقاصد توریستی حاشیه از جمله کشور ما نیز سفر نمایند. البته تحقق این امر احتیاجمند تمهیدات و فعالیت های اجرایی مطلوب در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف، سفارت خانه ها و همکاری دستگاه های فرابخشی مرتبط و تأثیرگذار همانند صدا و سیما خواهد بود، به این ترتیب تحت چنین تدابیری اطلاع رسانی خواهد شد فردی که به قطر سفر نموده است، می تواند با فاصله زمانی نیم ساعت از کشور ایران با تنوع آب و هوایی متفاوت و جاذبه های تاریخی و طبیعی متعدد دیدن کند.

معاون توریستی کشور با اشاره به مشارکت مناطق آزاد در کارگروه توریستی جام جهانی فوتبال 2022 قطر، یادآور شد: با توجه به عدم محدودیت در ضوابط پذیرش توریستان در مناطق آزاد، احتیاج است ضمن هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم طی فرآیندی فرصت ورود توریستان حاشیه این رویداد بین المللی به مناطق آزاد ایران و سپس راهنمایی آن ها به سایر استان های کشور را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به این که بهره برداری از این فرصت با هدف معرفی ظرفیت های توریستی کشور و کسب درآمد برای فعالان صنعت توریستی کشور در دستور کار واقع شده است، اضافه نمود: هواداران تیم های مختلف راه یافته به مرحله نهایی جام جهانی معمولاً به بهانه حمایت از بازیکنان خود چند روز قبل و چند روز بعد از برگزاری مسابقه ها در کشور میزبان حضور دارند و در ایامی که بازی مورد نظر برگزار نمی گردد، معمولاً از زمان موجود برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه های توریستی استفاده می نمایند. همچنین معمولاً افرادی که برای تماشای بازی های جام جهانی به کشور مورد نظر سفر می نمایند از کشورهای توریستفرست مطرح جهان هستند، از این رو با توجه به شرایط حاکم بر توریستی ایران چه پیش از کرونا و چه اکنون تحت تأثیر پیامدهای پاندمی و تردید برای سفر، استفاده از این ظرفیت برای بازسازی تصویر واقعی از ایران یاری خواهد نمود.

تیموری با بیان این که یکی از روش های مؤثر در حوزه بازاریابی توریستی استفاده از رویدادهای جهانی و یا برگزاری رویدادهای مختلف است، گفت: برگزاری یا شرکت در رویدادها، اهداف مختلفی را در صنعت توریستی دنبال می نماید که معرفی مقصد و متقاعدسازی و برطرف تردیدهای توریستی برای سفر به آن مقصد از جمله این اهداف به شمار می آید.

وی گفت: این روش برای مقاصدی همانند ایران که اغلب با تردید ورود روبرو هستند و تحلیل های غرض ورزانه پیرامون آن بیشتر از تعریف های مثبت حمایت نماینده است، بسیار تأثیرگذار است.

معاون توریستی کشور با اشاره به این که روش مشاهده در بازاریابی توریستی برای کشوری همانند ایران که به دلیل صرف هزینه های بالا امکان تبلیغات و اطلاع رسانی در بازارهای بین المللی و شبکه های رسانه های مهم را ندارد، ابزاری برای دست یابی به اهداف توسعه توریستی به شمار می آید، اضافه نمود: امروزه متوسط صرف هزینه های بازاریابی و تبلیغات به ازای هر توریست به صورت متوسط 3 الی 10 دلار است و حتی کشورهای صاحب مقام در صنعت توریستی که سال هاست در این حوزه فعال هستند و محصول خود را به سطح بلوغ و قابل قبولی رسانده اند، برای حفظ صندلی خود در میدان رقابتی بازاریابی بیش از این رقم را هزینه می نمایند.

وی اعلام نمود: شرایط رقابت در حوزه بازاریابی به گونه ای است که بودجه تخصیص یافته به حوزه تبلیغات توریستی ایران به ازای هر توریست بسیار پایین است. در نتیجه قدرت اجرایی برای حضور در رسانه ها و فضاهای تبلیغاتی در سطح انتظار وجود ندارد و بهترین حالت فرصت بهره مندی از ظرفیت های موجود در حاشیه رویدادهای مهم بین المللی است که برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 نمونه ای از آن به شمار می آید و فرصتی مغتنم برای آشنایی و سفر به جمهوری اسلامی ایران شناخته می گردد.

تیموری با توضیح این که آنچه طی سال های اخیر مطابق روش مشاهده یا دهان به دهان برای صنعت توریستی کشور رقم خورده است نتایج قابل قبولی به همراه داشته است و هر توریست خارجی که ایران را به عنوان مقصد سفر انتخاب نموده است، باعث ورود چندین توریست دیگر نیز شده است، توضیح داد: این دستاورد به گونه ای است که در دولت دوم ریاست جمهوری کنونی چهار میلیون و 900 هزار توریست به ایران وارد شده است که این رقم در سال گذشته به رغم اینکه طی سه ماه نهایی آن تحت تأثیر اتفاقات سیاسی قرار گرفتیم، در 9 ماهه سال 98 با هشت میلیون و 860 هزار توریست ورودی روبه روشدیم، یعنی در بازه زمانی سه سال با وجود بروز مسائل فراوان رقم جذب توریستان ورودی دو برابر شد.

وی اعلام کرد: تحلیل نتیجه رشد صعودی و تصاعدی مذکور بی شک تحت تأثیر انتقال دستاوردهای سفر توریستان ورودی به کشور و انعکاس نگاه مثبت آن ها شامل امنیت، ایمنی، مهمان نوازی، فرهنگ، آداب و رسوم و غیره است. این در حالی است که هر توریستی که راضی به کشور خود بازگردد، می تواند سبب جذب بین شش الی هشت توریست گردد و چنانچه ناراضی به مبدا برگردد، می تواند مانع سفر بین 11 الی 13 نفر گردد.

معاون توریستی کشور ادامه داد: نگاه وزارت در عرصه بازاریابی رویدادهای مهم بین المللی بسیار ویژه و دارای اولویت است، به گونه ای که برگزاری رویدادها و مشارکت در رخدادهای بین المللی مشابه، یکی از اهرم های بسیار مؤثر و تأثیرگذار در توسعه صنعت توریستی و نیز تصویرسازی واقعی از کشور در نظر گرفته می گردد.

وی اضافه نمود: هم اکنون دیدگاه بازاریابی مذکور در عرصه داخلی محقق شده است، به طوری که کوشش کردیم شهرها و روستاها را به واسطه محصولات کشاورزی و برندسازی معرفی نموده و توزیع سفر را در پهنه جغرافیایی کشور سبب شویم.

تیموری همچنین خطاب به بخش خصوصی حاضر در جلسه، یادآور شد: بهره مندی از نظرات فعالان بخش خصوصی و ارائه راه حل می تواند فضای عملیاتی برای استفاده از فرصت مغتنم رویداد جام جهانی قطر 2020 را فراهم کند.

وی با اشاره به این که بی شک از سوی کشورهای متعدد کوشش و تدابیر به شیوه های مختلف برای بهره مندی از رویداد جام جهانی فوتبال 2022 قطر اتخاذ خواهد شد، اظهار کرد: بعضی از کشورها برای استفاده از این فرصت اقدام به روش های تسهیلگری به شیوه های مختلف خواهند کرد که لغو ویزا نمونه ای از آن به شمار می آید.

به گفته معاون توریستی کشور با تعریف به موقع تمهیدات، اطلاع رسانی گسترده و معرفی اقدامات می توان از این فرصت برای معرفی و تصویرسازی ایران و شروع مجدد صنعت توریستی پس از پاندمی کرونا استفاده کرد و انتفاع بخش خصوصی صنعت توریستی کشور را سبب شد.

وی مطرح کرد: امید است با مدیریت کامل ویروس کرونا در ایام برگزاری این رویداد، در عرصه متقاعدسازی توریستان برای انتخاب ایران به عنوان مقصدی امن، مؤثر عمل کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 547

به "کارگروه گردشگری جام جهانی 2022 قطر تشکیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگروه گردشگری جام جهانی 2022 قطر تشکیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید