4 نکته مهم که پیش از خرید آباژور باید بدانید

به گزارش مالزی ارزان، آباژور نوعی چراغ است که از سه بخش اصلی شامل کلاهک (شید)، پایه و لامپ تشکیل شده است و در دو نوع رومیزی و زمینی (ایستاده) فراوری می گردد. آباژورها هم به نورپردازی فضا یاری می نمایند و هم جنبه دکوری دارند و ظاهری منحصر به فرد به منازل می بخشند. خرید آباژور ساده به نظر می رسد، اما نکته اینجا است که برای این کار باید به دو موضوع مهم یعنی ویژگی های ظاهری آباژور و سبک دکوراسیون منزل خود توجه کنید. آباژوری که می خرید باید هم مکمل دکوراسیون منزل شما باشد و هم توجه بیننده را به خود جلب کند.

4 نکته مهم که پیش از خرید آباژور باید بدانید

هنگامی که برای خرید آباژور وارد یک فروشگاه می شوید یا به صورت آنلاین گزینه های مختلف را آنالیز می کنید، انتخاب های زیادی پیش روی شما قرار می گیرد که ممکن است باعث سردرگمی تان گردد. به همین علت، تعجب آور نیست که در این زمینه به کمی یاری نیاز داشته باشید. در این مقاله از خبرنگاران مگ به چند نکته کاربردی اشاره می کنیم که توجه به آن ها خرید آباژور را برای شما آسان تر می نماید و احتمال انتخاب محصولی با مقدار نامناسب یا ناهماهنگ با سبک دکواسیون منزل را به حداقل می رساند.

1. برای خرید آباژور به مقدار آن توجه کنید

استفاده از آباژور می تواند یک گوشه فراموش شده و بدون استفاده خانه را به یک محیط دنج و زیبا تبدیل کند. اما دستیابی به این هدف بدون توجه به مقدار و سایر خصوصیات ظاهری این وسیله امکان پذیر نیست. هر چند همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد و معمولاً بسیاری از نکات در هنگام طراحی آباژورها مورد توجه قرار می گیرد، اما بهتر است در هنگام خرید آن به نکات زیر دقت کنید:

مطابقت سایز کلاهک با مقدار پایه

آباژورها کمی شبیه کلاه هستند و به همین علت اگر مقدار آن ها خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، مضحک به نظر می رسند. پیشنهاد می کنیم هنگام خرید آباژور قوانین زیر را مد نظر قرار دهید:

  • ارتفاع کلاهک باید حدود سه چهارم ارتفاع پایه باشد. وجود کلاهک خیلی بلند یا کوتاه باعث می گردد آباژور نامتعادل به نظر برسد.
  • قسمت پایین کلاهک باید از پهن ترین قسمت پایه عریض تر باشد. در حالت ایدئال باید کلاهک در هر دو طرف حداقل به مقدار 1/3 سانتی متر از پایه آباژور پهن تر باشد تا ظاهر آباژور متعادل به نظر برسد.
  • اگر برای انتخاب بین دو مقدار مختلف مردد هستید، بهتر است سایز بزرگتر را انتخاب کنید، مگر اینکه بخواهید آباژور را در یک فضای بسیار کوچک یا راهروی باریک قرار دهید.
  • برای اینکه کلاهک آباژور نسوزد یا رنگ آن تغییر نکند، باید بین آن و لامپ تقریباً 5 تا 7/5 سانتی متر فاصله باشد. بعلاوه مطمئن شوید که قسمت بالای کلاهک به مقدار کافی بزرگ باشد تا گرما بتواند از آن خارج گردد.

به خاطر داشته باشید که این ها فقط دستورالعمل هستند. گاهی اوقات با توجه به شرایط به یک کلاهک بزرگتر یا کوچکتر از حد معمول نیاز دارد. بنابراین، همواره آنالیز کنید که چه چیزی برای فضای منزل شما مناسب تر است و سپس دست به انتخاب بزنید. به چشم خود اعتماد کنید. اگر چیزی خنده دار و مضحک به نظر می رسد، به سراغ آن نروید. اما اگر ظاهر و جلوه خوبی دارد، حتی اگر از قوانین پیروی نمی نماید، آن را خریداری کنید.

مطابقت مقدار کلاهک با ابعاد اتاق

هنگامی که می خواهید آباژور خریداری کنید، باید به دقت به مقدار فضایی که می خواهید آباژور را در آن قرار دهید، فکر کنید. در اتاق های بزرگ و خالی در مقایسه با اتاق های کوچک و شلوغ می توانید آباژور بزرگتری قرار دهید. اگر از آباژور به عنوان یک چراغ رومیزی استفاده می کنید، باید به مقدار میز و سایر وسایلی که در اطراف آباژور قرار می گیرند، توجه کنید.

وجود یک آباژور عریض روی یک میز بزرگ ممکن است بسیار زیبا به نظر برسد. اما قرار دادن آن روی یک میز باریک به طوریکه گوشه هایش از لبه میز بیرون زده باشد نه تنها زیبا نیست، بلکه عبور و مرور را هم با مشکل روبرو می نماید و ممکن است به علت گیر کردن دست یا لباس شما بیفتد.

2. شکل ظاهری آباژور را متناسب با دکوراسیون منزل انتخاب کنید

آباژورها بسیار متنوع هستند و به اشکال مختلف طراحی و ساخته می شوند. پیش از خرید به این نکته فکر کنید که با توجه به چیدمان و سبک دکوراسیون منزل خود باید چه نوع آباژوری انتخاب کنید. آباژورهای مخروطی شکل برای دکوراسیون کلاسیک و انواع استوانه ای شکل آن ها برای دکوراسیون مدرن مناسب هستند.

اگر پایه آباژور گرد است، بهتر است کلاهک آن هم گرد باشد و اگر پایه به شکل مربع است، وجود کلاهک مربعی شکل ظاهر زیباتری به آن می بخشد. البته این قانون به سلیقه و ترجیحات شما بستگی دارد و لازم نیست حتماً آن را رعایت کنید. افراد زیادی هستند که آباژور با کلاهک گرد و پایه مربعی شکل را می پسندند.

عموماً آباژورهای گرد محبوب تر هستند، اما یکی از مزیت های آباژورهای مربعی شکل این است که می توانید آن ها را به راحتی در کنار دیوار قرار دهید. بنابراین اگر فضای محدودی در اختیار دارید، از آباژورهایی که به شکل مربع هستند، بهره ببرید. به عنوان مثال، می توانید آن ها را در راهرو و روی یک میز باریک قرار دهید.

3. آباژور با جنس و متریال مناسب خریداری کنید

بعد از اینکه مقدار و شکل آباژور را تعیین کردید، وقت آن است که به جنس و متریال به کار رفته در آن هم فکر کنید. اگر سبک دکوراسیون منزل شما مدرن است، از آباژوری که متناسب این سبک باشد بهره ببرید. اما اگر سبک دکوراسیون منزلتان سنتی است، به سراغ آباژورهایی با طرح و شکل سنتی بروید.

برای ساخت آباژورها از مواد مختلفی از جمله پلاستیک، ابریشم، کتان، مخمل، پوست و کاغذ استفاده می گردد. آباژورهای پوستی ظاهر تمیزی دارند و برای خانه هایی با دکوراسیون مدرن یا مینیمال مناسب هستند. در عوض، آباژورهای کاغذی، ابریشمی و نخی به فضای خانه حال و هوای سنتی می بخشند.

4. در هنگام خرید آباژور به طرح و رنگ آن توجه کنید

ظاهر آباژورها بسیار متنوع و از الگوهای سنتی تا طرح و رنگ های ساده متغیر است. بنابراین، شما می توانید با کمی دقت و با توجه به سبک دکوراسیون منزل خود برترین انتخاب را داشته باشید. اگر می خواهید یک فضای زیبا، شیک و منحصر به فرد خلق کنید، خرید آباژور یکی از سریع ترین، مؤثرترین و ارزان ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید.

در هنگام انتخاب طرح و رنگ آباژور ابتدا تعیین کنید که به چه اندازه نور نیاز دارید. اگر اتاق شما به نور زیادی نیاز دارد یا از آباژور برای مطالعه استفاده می کنید، به سراغ آباژورهای شفاف بروید. اما اگر تنها دغدغه شما زیباتر شدن محیط است و از آباژور فقط به عنوان یک نور تزیینی استفاده می کنید، انواع مات و تیره رنگ آن گزینه مناسبی به نظر می رسد. معمولاً کلاهک های تیره نور زیادی را از خود عبور نمی دهند و تأثیر زیادی روی روشنایی محیط ندارند، در حالی که کلاهک های شفاف به راحتی می توانند محیط اطراف را روشن نمایند.

در محیط های بزرگ، رنگ کلاهک آباژور چندان مهم نیست و دست شما برای انتخاب رنگ های مختلف باز است. در اتاق های کوچک و تاریک که به نور زیادی برای روشنانی نیاز دارند، بهتر است از آباژوری با کلاهک روشن بهره ببرید.

در صورت تمایل می توانید کلاهک آباژور را بر اساس فصول سال تغییر دهید و از رنگ های متنوع بهره ببرید. در بهار و تابستان رنگ های روشن و خنثی مانند سفید یا کرم را انتخاب کنید و با فرا رسیدن فصل پاییز به سراغ رنگ های تیره تر بروید.

علاوه بر رنگ، طرح آباژور هم از نکات دیگری است که باید هنگام خرید به آن توجه کنید. اگر پایه آباژور طرح شلوغ یا منحصر به فردی دارد، از کلاهک ساده بهره ببرید. اما اگر پایه بسیار ساده است، یک کلاهک با جزئیات تزیینی فراوان برای آن در نظر بگیرید.

در هنگام انتخاب رنگ و جنس آباژور جسور بوده و خیلی نگران هماهنگ بودن آن با سایر وسایل داخل اتاق مثل پرده و فرش نباشید. با این حال پیشنهاد می کنیم اگر از یک آباژور طرح دار و رنگارنگ استفاده می کنید، مطمئن شوید که رنگ غالب در جای دیگری از دکوراسیون مانند کوسن، پرده یا فرش به کار رفته باشد.

کلام پایانی

وجود یک آباژور زیبا و پر زرق و برق جلوه ای شیک و لوکس به منزل شما می بخشد، بدون اینکه نیاز باشد به سراغ وسایل تزیینی گران قیمت بروید. برای اینکه از خرید آباژور نهایت رضایت را داشته باشید، باید هم سلیقه خود را در نظر بگیرید و هم به فاکتورهای زیادی مانند مقدار، شکل، رنگ و جنس توجه کنید.

آباژور انتخابی شما باید با ابعاد فضایی که در آن قرار می گیرد و سبک دکوراسیون آن هم خوانی داشته باشد. علاوه بر این، بین کلاهک و پایه آن تناسب وجود داشته باشد و کلاهک بیش از حد بزرگ یا کوچک نباشد.

منابع: pooky, thespruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1232

به "4 نکته مهم که پیش از خرید آباژور باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 نکته مهم که پیش از خرید آباژور باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید