خواص سیرابی، نحوه و طریقه مصرف آن

به گزارش مالزی ارزان، تقویت معده و روده، درمان ریزش مو، برطرف کم خونی، یاری به درمان ام اس، بیماری های عصبی، زخم معده و اثنی عشر از مهمترین فواید و خواص سیرابی است.

خواص سیرابی، نحوه و طریقه مصرف آن

سیرابی بخشی از معده گاو و گوسفند است کههمانند گوشت این چهاپایان دارای ارزش غذایی بالایی است و سرشار از انواع موادمعدنی و ویتامین ها میباشد و در مواردی نیز مصرف آن جنبه درمانی برای بعضی بیماریهاخواهد داشت. از خواص سیرابی در درمان بیماری ها میتوان به تقویت معده و روده،درمان ریزش مو، برطرف کم خونی، کاهش بیماریهای عصبی و افسردگی و یاری به درمان بیماریام اس اشاره کرد. برای آشنایی با خواص سیرابی و نحوه مصرف آن در ادامه با خبرنگارانهمراه شوید.

خواص سیرابی (طبیعت و خواص درمانی)

طبع سیرابی سرد و خشک است. بعضی از مهمترین خواص سیرابی در درمانبیماری ها عبارتند از:

  • مصرف سیرابی به دلیل داشتن مقادیر بالای آهن به پیشگیری و درمان کمخونی یاری شایانی میکند، بنابراین مصرف این ماده غذایی برای بچه ها و زنانباردار بسیار مفید است.
  • بهبود بینایی، سلامت پوست، یاری به فعالیتهای مغزی و عملکرد ذهن ازمهمترین خواص سیرابی است که به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها به ویژه ویتامین گروهب در این ماده غذایی میباشد.
  • خوردن سیرابی از مواد غذایی است که بدن را در برابر ابتلا به سرطانمحافظت میکند. پیشگیری از ریزش مو یکی دیگر از خواص سیرابی است که از گذشتهمورد توجه بوده و مصرف آن به این منظور رایج بوده است.
  • مصرف سیرابی برای تقویت معده و روده مفید است. همچنین در طبسنتی از سیرابی برای درمان زخم معده و زخم اثنی عشر استفاده میشود.
  • تقویت و یاری به فراوری اسپرم سالم از فواید مصرف سیرابی برایمردان است.

ارزش غذایی سیرابی

سیرابی منبع بسیار غنی کلسیم، پروتئین و روی برای بدن است. همچنینانواع ویتامینها نظیر ویتامین ب در آن به مقدار زیاد وجود دارد.

جدول ارزش غذایی 100 گرم سیرابی پخته

مواد و محتویات مقدار در 100 گرم
کلسیم 81 میلی گرم
پروتئین 7/1 گرم
چربی 4 گرم
آهن 5/1 میلی گرم
سلنیوم 8/1 میکروگرم
روی 7/1 میلی گرم
انرژی 130 کالری
ویتامین ب12 1/6 میکرو گرم

طریقه مصرف سیرابی

معمولا سیرابی را پاک نموده می فروشند ولی کافی نیست و بایستی خودتان درمنزل بدقت آن را تمیز کنید. سیرابی را با استفاده از قیچی آشپزخانه به قطعات کوچکیبرش بزنید، مقداری آب بحدی که روی آنرا بگیرد روی سیرابی بریزید و آن را روی حرارتقرار داده و اجازه دهید تا جوش بیاید، ضروری است در این مرحله، کف آنرا بگیرید. یکیدو عدد پیاز خرد نموده ویکی دو حبه سیر و مقداری زردچوبه و نخود به آن اضافه کنید وبا حرارت ملایم اجازه دهید کاملا بپزد .

بهتر است برای پخت سیرابی از قابلمه مسی بهره ببرید. زمان پخت سیرابیحدود 4تا 5ساعت است .

نکات مورد توجه در خرید سیرابی

  1. بوی تعفن نداشته باشد.
  2. هرچه سیرابی دارای بافت لانه زنبوری بیشتری باشد، بهتر است.
  3. در صورتی که در فصل زمستان و ابتدای بهار اقدام به خرید سـیرابی میکنید معمولاً به دلیل تغذیه دام از علوفه خشک، سـیرابی تیره رنگ خواهد بود و درفصل تابستان و پاییز به دلیل تغذیه دام از علوفه تازه، رنگ سـیرابی روشن خواهد بود.

مضرات سیرابی (موارد احتیاطی و منع مصرف)

میزان چربیهای اشباع موجود در سیرابی زیاداست، بنابراین زیاده روی در مصرف آن مضر بوده باعث افزایش کلسترول خون و بیماریهای قلبی عروقی خواهد شد.

گروه سلامت خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 586

به "خواص سیرابی، نحوه و طریقه مصرف آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص سیرابی، نحوه و طریقه مصرف آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید