آخرین دستاوردهای سامانه های ریزمقیاس زیستی ارائه شد، خلق محصولات نو با ترکیب فناوری ها

به گزارش مالزی ارزان، پژوهشگران و فناوران فعال در زمینه سامانه های ریزمقیاس زیستی با هدف برآورد سطح پیشرفت فناوری های مرتبط با این سامانه ها به صورت مجازی گرد هم آمدند.

آخرین دستاوردهای سامانه های ریزمقیاس زیستی ارائه شد، خلق محصولات نو با ترکیب فناوری ها

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،در این نشست سه روزه که تعدادی از پژوهشگران و شرکت های فعال در حوزه کیت های تشخیصی و سامانه های بربالین حضور داشتند، موضوعات تشخیص بربالین، اندام بر تراشه، آزمایشگاه روی تراشه، حسگرهای میکروالکترومکانیکی زیستی و دارورسانی در نشست های تخصصی، معرفی، و آخرین دستاوردهای پژوهشگران سرآمد در این حوزه ارائه شد.

خلق محصولات تازه با ترکیب فناوری ها

در این همایش، علی محمد سلطانی مدیر مرکز راهبردی فناوری های همگرا با بیان اینکه ما در حال حاضر با یک واقعیت قطعی روبرو هستیم که تقریبا تمام محصولات تازه و نوآورانه، حاصل همگرایی فناوری های مختلف هستند، گفت: این ترکیب فناوری ها، فرصت ها و محصولات تازهی خلق می نماید. در انقلاب صنعتی چهارم و حتی پنجم نیز ما شاهد همگرایی فناوری ها هستیم و به ندرت می توان محصولی تنها از یک فناوری مشاهده کرد.

سلطانی با اعلام این موضوع که در مرکز همگرا، اصطلاحی به نام نقاط همگرایی تعریف شده، ادامه داد: این اصطلاح، راجع تلاقی فناوری های نانو، زیستی، مواد پیشرفته، علوم شناختی، آی تی و فناوری های اطلاعات و الکترونیک است. در واقع تلاقی دو تا چهار فناوری از این فناوری ها، موجب تشکیل نقاط همگرایی می گردد.

مدیر مرکز راهبردی فناوری های همگرا با بیان اینکه سامانه های میکرو و نانوسیستم که در حوزه سلامت کاربرد دارند، ازجمله نقاط همگرایی هستند که باید به آن پرداخته گردد، گفت: این نقطه همگرایی به وسیله مرکز همگرا نیز به عنوان یکی از نقاط مهم انتخاب شده است. ما در حوزه های مختلف سلامت، پزشکی، امنیت و حتی صنعت خودرو نیز شاهد کاربرد این سامانه ها هستیم.

دو محصولی که با حمایت مرکز همگرا فراوری شدند

سلطانی با ابراز خرسندی از اینکه چنین سامانه هایی در کشور ما مورد توجه قرار گرفته و شرکت های خلاق و نوپا نیز در این حوزه به بازار ورود داشته و در کنار پژوهش های دانشگاهی، شاهد محصولاتی در این حوزه هستیم، گفت: در اینجا دو دستگاه تجاری سازی شده در این حوزه را معرفی می کنم. اولین دستگاه، دستگاه آزمایش سی بی سی است که می تواند 19 پارامتر را در خون به صورت POCT و در زمانی کوتاه شناسایی کند. این محصول هم اکنون در حال جذب سرمایه برای فراوری انبوه است.

وی در تشریح دستگاه دوم گفت: این دستگاه، دستگاه پایش هوشمند عملکرد قلب است که در آن تنها با استفاده از انگشت می توان نوار قلب گرفت. این ابزار برای پزشکان بسیار مفید است. این دستگاه جزء روندهای اصلی پزشکی در دنیا بوده و می توان با استفاده از آن در منزل، شخص بیمار کار پایش سلامت را انجام دهد.

کسانی که محصول در حال توسعه دارند، تماس بگیرند

مدیر مرکز راهبردی فناوری های همگرا با توجه به وسعت حوزه های زیستی ابراز امیدواری کرد تا در سال های آینده، شاهد توسعه محصولات تازه این حوزه در کشور باشیم و ادامه داد: مرکز راهبردی فناوری های همگرا چند سالی است که راه اندازی شده است. در حال حاضر ما در حال شناسایی متخصصانی هستیم که در بخش توسعه محصول مشغول به کار هستند و از همه عزیزان خواهش می کنیم اگر محصولی را در حال توسعه دارند و علاقه مند به تجاری و عرضه آن به بازار هستند، حتما با مرکز راهبردی فناوری های راهبردی تماس بگیرند.

کلید پیشرفت در فناوری، توجه به حوزه های میان رشته ای است

محمدرضا موحدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که متخصصانی از حوزه های زیستی، مهندسی، پزشکی و غیره گرد هم آمدند اضافه کرد: این فعالان درباره موضوعات مورد اشتراک این حوزه ها با یکدیگر گفت وگو و گفتگو کردند.

وی با اشاره به ضرورت همگرایی علوم و فناوری ها گفت: اگر به دو دهه قبل بازگردیم و تصور کنیم که چگونه می توان بین دانشکده های برق یا مکانیک با پزشکی ارتباط ایجاد کرد یا چگونه گروه های مهندسی می توانند با حوزه های پزشکی مرتبط شوند و آن را با امروز مقایسه کنیم، می توانیم درک کنیم که چه راه طولانی را طی نموده ایم.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک با بیان اینکه کلید پیشرفت ما در حوزه های مختلف علوم و فناوری، همین توجه به حوزه های میان رشته ای است، ادامه داد: ما باید بتوانیم مرزهای میان رشته ها و تخصص ها را کنار بگذاریم و بتوانیم کنار یکدیگر کار کنیم. در گذشته یک محقق در اتاق خود می نشست و در کنار تیم تحقیقاتی خود کار می کرد و دستاوردهایی به دست می آورد. اما این خروجی ها دیگر جوابگوی احتیاج بشر نیست و باید مرزهای میان رشته ها را کنار بگذاریم.

الزام یادگیری فرهنگ کار جمعی

موحدی به یکی از ضرورت های فعالیت در حوزه های میان رشته ای اشاره نمود و اضافه کرد: از آنجایی که ما به کارهای جمعی چندان عادت نداریم، باید کوشش کنیم تا این روحیه کار جمعی را تقویت نموده و افراد بتوانند از رشته های مختلف در کنار هم کار نمایند و دستاوردهای بزرگی را ارائه دهند. ما باید فرهنگ کار جمعی را یاد بگیریم و با استفاده از آن به فناوری های مورد احتیاج بشر دست پیدا کنیم. من برگزاری این همایش را به فال نیک می گیرم و آن را مصداقی از این همکاری بین رشته ای می دانم و این نشست یک نمونه ای از کار جمعی است که می توان در ایران انجام داد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اعلام اینکه کار بسیار دشواری است که قالب های رایج را بشکنیم و از دل آن، مسیرهای تازه ای را پیدا کنیم، گفت: کوشش نموده ایم تا حوزه های میان رشته ای را ایجاد کنیم. طی چند ماه گذشته، پژوهشکده جامع علوم و فناوری های همگرا را از تجمیع چندین پژوهشکده مختلف نظیر پژوهشکده نانو، زیستی و بعلاوه آی تی فعال نموده ایم.

این فعال حوزه فناوری های همگرا ابراز امیدواری کرد با توسعه فناوری در حوزه انبیک فعالیت های مستمر ایجاد شده و در کنار آن چند مرکز نوآوری همگرا توسعه یابند تا با استفاده از آن ها بتوانیم محصولات تازه فراوری کنیم.

این همایش با حمایت مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت مجازی برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1175

به "آخرین دستاوردهای سامانه های ریزمقیاس زیستی ارائه شد، خلق محصولات نو با ترکیب فناوری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین دستاوردهای سامانه های ریزمقیاس زیستی ارائه شد، خلق محصولات نو با ترکیب فناوری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید