آسمان خراش دبی؛ راه چاره لوکس و مدرن برای کنترل طوفان شن!

به گزارش مالزی ارزان، آیا تا به حال با طوفان شن روبرو شده اید؟ اگر تا به حال مدتی را در دبی یا هر شهر دیگری در کشور امارات گذرانده باشید، احتمالا شاهد آب و هوای بیابانی گرمسیری و طوفان های شن بزرگ آن به ویژه در فصل های بهار و تابستان بوده اید.

آسمان خراش دبی؛ راه چاره لوکس و مدرن برای کنترل طوفان شن!

به گزارش عصر ایران، ممکن است بدانید که وقوع طوفان های شن ریتم عادی شهر را کند نموده یا در مقایس بزرگ تر، به طور کامل متوقف می نماید. افزون بر این، این یک واقعیت ثابت شده است که طوفان های شن به تدریج موجب مسائل تنفسی و آلودگی هوا و آب می شوند که در نهایت از بین رفتن زیستگاه طبیعی را به همراه دارد.

از سوی دیگر، همانطور که احتمالا می دانید، دبی به ایده های خلاقانه و کاربردی علاقمند است و آن ها را تشویق می نماید. طراحی آسمان خراش ها یکی از محبوب ترین انواع معماری در دبی است، از این رو، استودیو کالبد (Kalbod Studio) تصمیم به مطالعه این رفتار زمین های کویری و راهنمایی آن به وسیله معماری گرفت. این شرکت چالش هایی را برای خود معین نموده است تا به وسیله ادغام خلاقیت با فناوری راه چارهی مناسب برای طوفان های شن در دبی ارائه کند.

آسمان خراشی برای مهار طوفان شن

فرایند طراحی آسمان خراش جاذب طوفان شن (the Absorbent Sand Storm Skyscraper)، ادغام خلاقانه سازه و امکانات به همراه رویکردی پایدار، منجر به شکل گیری منطقه ای می گردد که افزون بر بهبود شرایط آب و هوایی دبی، نقش بسیار مهم و حیاتی در کاهش مصرف انرژی ایفا خواهد نمود. بعلاوه، به یک پایگاه پژوهشی برای مطالعه و شناخت بهتر این طوفان ها تبدیل خواهد شد تا بتوان در آینده راه چاره های عملکردی بهتری را ارائه کرد.

با توجه به موقعیت مکانی آسمان خراش جاذب طوفان شن و احتمال زیاد وقوع طوفان ها، مطالعات گسترده ای درباره این پدیده پیش از شروع طراحی انجام شد. این روند با هدف کنترل طوفان شن و استفاده مثبت از آن صورت گرفت. ساختاری شیشه ای، تاسیساتی که بخش مرکزی آسمانخراش را شکل می دهند، پوشش داده و کل فرآیند طراحی با الهام از عملکرد آسمان خراش شکل گرفت.

پروژه آسمان خراش جاذب طوفان شن شامل 25 برج در مسیر اصلی دبی می گردد. با ایده طراحی برای مقابله با طوفان های شن در دبی، این برج ها شکل خود را به آغوشی باز برای جذب ذرات گرد و غبار تبدیل نموده اند.

مطالعات نشان داده اند که ذرات خاک دارای بار الکتریکی هستند. از این رو، ساختار اصلی برج ها از دو حفره عمیق تشکیل شده است تا ذرات خاک را به وسیله مغناطیس جذب نموده و بار الکتریکی را از آن ها حذف کند.

ذرات شن وارد حفره ها شده و به پنل های هوشمند درون آن ها متصل می شوند که با توجه به شدت طوفان تا حد مشخصی باز می شوند. سپس، برای اطمینان از خنثی شدن تمام ذرات، تمام بار الکتریکی آن ها در دو مرحله مختلف گرفته می گردد. به علت قطر بیشتر ذرات خاک در ارتفاع پایین تر، حفره پایینی برج دارای دهانه بزرگ تری است.

در یک رویکرد پایدار، نصب باتری های شنی در تاسیسات برج در نظر گرفته شده است که می تواند انرژی را برای چندین ماه ذخیره نموده و حتی در دیگر ساختمان های منطقه ای نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای کنترل طوفان شن به بیش از یک آسماخراش احتیاج است. از این رو، تیم استودیو کالبد حضور 25 برج در پروژه خود را پیش بینی نموده است که همپوشانی داشته و عملکرد یکدیگر را بهبود خواهند بخشید.

هدف نهایی استودیو کالبد ایجاد منطقه ای چند منظوره با موضوع پژوهش های علمی است و هر برج به یک موقعیت خاص اختصاص خواهد یافت. این منطقه بندی شامل کاربری های مسکونی و موسسات پژوهشی برای فیزیک، هوافضا، فناوری، زیست شناسی و پزشکی خواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 24 اسفند 1401 بروزرسانی: 24 اسفند 1401 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1410

به "آسمان خراش دبی؛ راه چاره لوکس و مدرن برای کنترل طوفان شن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسمان خراش دبی؛ راه چاره لوکس و مدرن برای کنترل طوفان شن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید