افزایش 40 درصدی ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات

به گزارش مالزی ارزان، افزایش سرعت و کیفیت دسترسی به شبکه پهن باند کشور با رشد 40 درصدی ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات و ارتقای هفت برابری ظرفیت شبکه انتقال محقق شده است.

افزایش 40 درصدی ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات

بیش از 15 سال از شروع کوشش ها برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می گذرد. در سال های اخیر رشد هسته شبکه ملی اطلاعات با افتتاح مراکز داده سرعت بیشتری گرفته است. بر اساس ابلاغ رهبر معظم انقلاب، شورای عالی فضای مجازی موظف شد با مشخص زمان مقررات، طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات را به تصویب برساند و پس از آن طرح عملیاتی و اجرایی این شبکه را به جریان بیندازد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خرداد ماه سال جاری گفت: در این دولت ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات از 680 گیگابیت بر ثانیه به 18 هزار گیکابیت بر ثانیه افزایش پیدا نموده است. انصافاً در حوزه شبکه ملی اطلاعات اقدامات بزرگی انجام گرفته است و اگر این توسعه انجام نمی گرفت در دوره شیوع کرونا، سلامت الکترونیک، خریدوفروش، بانکداری الکترونیک و... دچار مشکل می شد و کشور زمین گیر می شد.

طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی و در پی آن مصوبه تکمیلی سند تببین الزامات شبکه ملی اطلاعات، شبکه ملی اطلاعات زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور است. اگر شبکه ملی اطلاعات را به عنوان زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی فضای مجازی در نظر بگیریم، خدمات کاربردی مانند دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک، تجارت الکترونیک و نیز محتوای فضای مجازی مانند صوت و تصویر این ها روی شبکه ملی قرار می گیرند. شبکه ملی اطلاعات، خدمات کاربردی و محتوا مجموعا فضای مجازی کشور را تشکیل می دهد.

افزایش سهم منفعت مالی برای کسب وکارها و شهروندان داخلی، تناسب خدمات با اولویت های زندگی و فرهنگ کشور، از جمله منافع حاصل از خودگردانی و استقلال در زیرساخت فضای مجازی است؛ این زیرساخت، در کشور شبکه ملی اطلاعات نام دارد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جدیدترین ویدیویی که از سری ویدئوهای ایران هوشمند منتشر نموده، توسعه زیرساخت های شبکه پهن باند کشور را مورد آنالیز قرار می دهد.

بر اساس برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف به توسعه زیرساخت های شبکه پهن باند کشور باهدف افزایش سرعت و کیفیت پهن باند کشور است که این مهم اکنون با اقدامات اجرا شده و توسعه زیرساخت شبکه پهن باند کشور محقق شده است.

به همین منظورف فارغ از اجرای 14 هزار کیلومتر فیبر نوری جدید به عنوان شاهرگ های اصلی شبکه پهن باند، در گام نخست ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات از 17.3 به بیش از 24 ترابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرد که حکایت از رشد 40 درصدی ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات دارد.

بر اساس این گزارش، ظرفیت شبکه انتقال از 4 هزار و 111 به بیش از 28 هزار و 411 گیگابایت افزایش یافته است؛ یعنی ظرفیت شبکه انتقال ظرف سال های اخیر رشدی هفت برابری داشته است.

بر این اساس باهدف بهبود دسترسی کاربران به شبکه پهن باند، هم ظرفیت پهن باند و هم ظرف انتقال به نحو چشم گیری افزایش یافته است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 607

به "افزایش 40 درصدی ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 40 درصدی ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید