انتقال پیروز به پارک ملی توران تصمیم درستی است؟

به گزارش مالزی ارزان، یک کارشناس حیات وحش معتقد است که انتقال پیروز به پارک ملی توران تصمیم خوبی است و بازگشت خوی وحشی توله یوز ها در افریقا نیز با عنوان بازوحشی سازی انجام می گیرد.

انتقال پیروز به پارک ملی توران تصمیم درستی است؟

به گزارش تسنیم، هفته گذشته دکتر علی سلاجقه؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمود که قرار است پیروز برای اینکه خوی وحشی و طبیعی خود را به دست آورد به پارک ملی توران منتقل گردد. این تصمیم معاون رئیس جمهور با واکنش های متفاوتی از سوی کارشناسان حیات وحش همراه شد و عده کثیری از متخصصان با استناد به اینکه پیروز از ابتدا با انسان خو گرفته و احتیاجی ندارد که خوی وحشی داشته باشد، با این تصمیم سلاجقه مخالفت کردند.

در رابطه با درستی تصمیم انتقال پیروز به پارک ملی توران برای بازگشت خوی طبیعی او، مهدی زارع خورمیزی، متخصص حیات وحش و تنوع زیستی گفت: از نظر من برترین تصمیم برای موالید جانوران وحشی، فراهم نمودن شرایط طبیعی تر برای زیستن آن هاست و انتقال پیروز به محیطی طبیعی تر در پارک ملی توران در صورت پایداری شرایط خود فرد، فراهم نمودن تجهیزات و امکانات مورد احتیاج و بعلاوه ایجاد محیط طبیعی، وسیع می تواند برترین اقدام باشد.

وی اضافه کرد: در آفریقای جنوبی نیز که تکثیر یوز را داشته اند، توله یوز ها را پس از یک سالگی همراه با مادر وارد پروژه بازوحشی سازی می نمایند و بعد دو سالگی به قرق های طبیعی فنس کشی شده منتقل می نمایند تا پس از رسیدن جمعیت به حد مطلوب در طبیعت و زیستگاه های طبیعی رها شوند، اما در مورد پیروز داستان کمی فرق دارد، زیرا پیروز از مادر جدا شده و پروژه بازوحشی آن بدون مادر بسیار سخت است، ولی در صورت تأمین اعتبار، تجهیزات و امکانات و بعلاوه محیط طبیعی وسیع و استاندارد می توان این پروژه را انجام داد.

زارع خورمیزی ادامه داد: پیروز یک ذخیره ژنتیکی بسیار با ارزش برای آینده است و در صورت رسیدن به تنوع ژنتیکی با افراد نو می توانیم از پیروز در نسل های بعد استفاده کنیم و درحال حاضر برترین اقدام در مورد پیروز قطعاً قرار دادن او در شرایط طبیعی، در صورت فراهم بودن امکانات و تجهیزات است.

این کارشناس در رابطه با نحوه نگهداری پیروز بیان نمود: بهتر است که از تیم های مختلفی برای نگهدرای پیروز استفاده گردد و حتی می توان از تجربیات تیم ها و افراد نامدار در سایر کشور ها که در زمینه تکثیر و پرورش یوز کار نموده اند نیز استفاده گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 18 آبان 1401 بروزرسانی: 18 آبان 1401 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1352

به "انتقال پیروز به پارک ملی توران تصمیم درستی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال پیروز به پارک ملی توران تصمیم درستی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید