برترین فرصت برای توسعه گردشگری خوراک حضور در رویدادها و نمایشگاه ها و فضای مجازی است

به گزارش مالزی ارزان، ایلنا/ براساس اخبار واصله، برترین فرصت برای توسعه گردشگری خوراک حضور در رویدادها و نمایشگاه ها و فضای مجازی است.

برترین فرصت برای توسعه گردشگری خوراک حضور در رویدادها و نمایشگاه ها و فضای مجازی است

امروز اهداف جهانگردی خوراک اهمیت خاصی پیدا نموده و جهانگرد ها ترجیح می دهند غذاهای بومی و محلی را خریداری نمایند و حتی مایل هستند با نحوه طبخ غذاهای محلی آشنا شوند. این موضوع فرصت ارزشمندی برای اهداف توسعه ای در جهانگردی خوراک است و ممکن است فرصت های ارزشمندی را در مقایسه با بی ثباتی مالی فراهم آورند. بویژه در منطقه ها کمتر مورد توجه و روستاهای حاشیه ای جهانگردی خوراک، پتانسیل افزایش استانداردهای زندگی مطلوب و آبرومندانه را برای جامعه میزبان دارد که باعث رشد اجتماعی و رضایت فردی می گردد.

توسعه جهانگردی خوراک در منطقه ها روستایی امتیازات بسیاری به همراه دارد و با افزایش عایدی جامعه روستایی کشاورز، فعالیت های بازفراوریی و حفظ فعالیت های تجاری را به همراه خواهد داشت. جهانگردی خوراک باعث نشاط و سرزندگی جوامع روستایی می گردد و به وسیله برگزاری جشنواره ها و بازارهای متنوع و بعلاوه انتشار کتاب های راهنمای طبخ غذاهای محلی، بهبود زندگی روستاییان را به همراه دارد. این شیوه جهانگردی ضمن حمایت از فراورینمایندگان کوچک مواد غذایی، موقعیت آن ها در بازار را تحکیم و تقویت می نماید و قطعاً مخالفت فراورینمایندگان عمده و صنعتی را باعث خواهد شد.

ششمین گردهمایی جهانی UNWTO در جهانگردی خوراک، بر نقش این شیوه در ارتقای جهانگردی روستایی و توسعه منطقه ای و اهداف توسعه آن تمرکز داشت. موضوعات این گردهمایی درباره نقش جهانگردی خوراک در کسب معروفیت مقاصد و اهداف توسعه آن در قدرتمند ساختن جوامع محلی و بعلاوه استراتژی هایی که مورد استفاده کشاورزان قرار می گیرد و مقیاس کوچکی از فراورینمایندگان مواد غذایی خواهد بود و از میراث فرهنگ غذایی برای ارتقاء مستقیم و غیر مستقیم جهانگردی استفاده می گردد که سبب مشارکت موثر مالی در سطح منطقه ای و محلی به وسیله این نوع گردهمایی ها خواهد بود.

زهرا لاریجانی (کارشناس جهانگردی خوراک معاونت جهانگردی) با اشاره به آنکه بی تردید جهانگردی خوارک یکی از مهمترین و محوری ترین زمینه های جهانگردی در جهانی امروز بشمار می رود، درخصوص تعریفی که از این نوع جهانگردی در عرصه بین الملل ارائه می گردد و در حوزه جهانگردی خوراک ایران جریان دارد، گفت: هرچند به ظاهر جهانگردی خوراک یا جهانگردی غذا نوپا به نظر می آید اما با نگاهی به پیشینه سفرهای جهانگردان به خوبی درمی یابیم که پرداختن به فرهنگ غذایی کشورهای مقصد در میان جهانگردان و مستشاران و سفرنامه نویسان و کسانی که به نوعی به موضوعات خاص اهمیت می دادند، امری ضروری بود. آنها نگاهی خاص برای نگرش به موضوع داشتند و این توجه به حوزه فرهنگ غذایی ممالک نیز رسیده بود. این امر اهمیت توجه به جهانگردی خوراک را بیش از پیش نشان می دهد.

او ادامه داد: جهانگردی خوراک از سال 2001 در سطح جهانی و با تاکیدات ویژه سازمان جهانی جهانگردی مورد توجه نهاده شد و به نوعی شروع شد و به عنوان محصول و گونه نو جهانگردی معرفی گردید. میتوان گفت بیش از یک سوم هزینه هر سفر یعنی حدود 33 درصد هزینه سفر، چه داخلی و چه خارجی صرف غذا و خوراک می گردد. کشورها از این پتانسیل برای جذب جهانگرد و کسب عایدی بیشتر استفاده می نمایند. ایران نیز بیش از دو سال است که به این مقوله نگاه ویژه دارد. هرچند همیشه از عایدیزا بودن شاخه های مختلف جهانگردی بخصوص جهانگردی خوراک یاد می گردد اما هنوز آمار دقیق و خاصی در این خصوص در ایران موجود نیست اما بطور قطعی میتوان گفت که یک سوم هزینه هر سفر به غذا اختصاص می یابد.

لاریجانی در پاسخ به این سئوال که با وجود ثبت دو شهر رشت و کرمانشاه در زمره شهرهای خلاق غذا، ایران چه جایگاهی در میان جهانگردان علاقمند به غذا دارد و آیا جهانگردان بین الملل شناختی نسبت به غذاهای ایرانی دارند یا خیر، گفت: ایران یکی از سه مکتب بزرگ آشپزی جهان با تنوع و اصالت خوراک و نوشیدنی هاست و شیوه و روش آماده سازی پخت یکی از مجذوب کننده ترین دستورات آشپزی جهان بحساب می آید. ایران به علت داشتن 11 اقلیم زیست محیطی از 13 اقلیم جهانی، یکی از منطقه ها ویژه غذایی جهان محسوب می گردد. ثبت دو شهر رشت و کرمانشاه در زمره شهرهای خلاق خوراک در یونسکو نه تنها سبب رونق جهانگردی خوراک در کشور می گردد بلکه جهانگردی این دو شهر را نیز رونق بیشتری می دهد که به طبع آن، عایدی بیشتری را متوجه این شهرها می نماید.

شاید به جرات بتوان از حوزه غذاهای خیابانی به عنوان یکی از پررونق ترین بخش های جهانگردی خوراک در جوامع مختلف یاد کرد، لاریجانی با اشاره به بخش غذاهای خیابانی یادآور شد: در بعضی از شهرهای ایران در حوزه جهانگردی غذاهای خیابانی شاهد اجرا و انجام کارهای غیر اصولی و بعضا غیرحرفه ای بودیم که در نهایت نتوانست تاثیر چندانی در جامعه داشته باشد و تاثیرگذار نبود. البته با تشکیل شبکه کارشناسان خوراک اداره کل استان های وزارتخانه میراث و جهانگردی با استفاده از توان بخش خصوصی و مذاکره با شوراهای کلان شهرها و آنالیز مطالعات تطبیقی سایر کشورها درصدد شناسایی و مکان یابی خیابان های جهانگردی خوراک هستیم و بعضی کلان شهرها اقدامات ویژه ای انجام داده اند.

کشورهای مختلف جهان از فرانسه گرفته تا کشورهای آسیای شرقی از حوزه غذا و توسعه جهانگردی غذا عایدیهای هنگفتی کسب نموده اند، این مهم به وسیله فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بیش از گذشته معرفی گردیده است. کارشناس جهانگردی خوراک معاونت جهانگردی درخصوص این مهم که ایران تا چه میزان از این فضا برای معرفی داشته های خود بهره جسته و چه جایگاهی در این حوزه دارد، نیز گفت: معرفی جهانگردی خوراک در بخش ملی و بین المللی و فراوری محتوا در این خصوص طی یک سال گذشته رشد چشمگیری داشته. شبکه های مجازی نقش بسزایی در این حوزه ایفا می نمایند و اینفلوئنسرهای داخلی و خارجی، فعالیت های مجذوب کنندهی در این خصوص انجام داده اند. سامانه ویزیت ایران نیز فعالیت های خوبی در این خصوص انجام داده است.

او معتقد است: برترین فرصت برای معرفی و رونق و توسعه جهانگردی خوراک استفاده و حضور در رویدادها و نمایشگاه های داخلی و خارجی و استفاده از ظرفیت های تاثیرگذار فضای مجازی است و ایران نیز باید سعی کند از تمام ظرفیت های موجود برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر خوراک به منظور رونق جهانگردی خوراک بهره جوید.

منبع: همگردی
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1170

به "برترین فرصت برای توسعه گردشگری خوراک حضور در رویدادها و نمایشگاه ها و فضای مجازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین فرصت برای توسعه گردشگری خوراک حضور در رویدادها و نمایشگاه ها و فضای مجازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید