بیمار ژنو نخستین مبتلا به اچ آی وی که پس از پیوند سلول بنیادی طبیعی عفونتش فروکش کرد

به گزارش مالزی ارزان، مردی که بیمار ژنو لقب گرفته است، آخرین شخصی اچ آی وی مثبتی است که فروکش کردن درازمدت عفونتش اعلام می شود- اما این مرد برخلاف چند مورد پیشین قبلی پیوند سلول های بنیادی حاوی جهش ژنتیکی مسدودکننده ورود ویروس ایدز را دریافت نکرده بود.

بیمار ژنو نخستین مبتلا به اچ آی وی که پس از پیوند سلول بنیادی طبیعی عفونتش فروکش کرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از مدیکال اکسپرس البته پزشکان از گفتن اینکه این مرد از اچ آی وی علاج یافته است، خودداری کردند و این احتیاط را ابراز کردند که هنوز ممکن است عفونت ویروس ایدز در او بازگردد.

تا به حال پنج نفر علاج یافته از اچ آی وی یا ویروس ایدز اعلام شده اند که به آنها بیماران برلین، لندن، دوسلدورف، نیویورک و شهر هوپ کالیفرنیا می گویند.

همه این بیماران برای درمان سرطان های خونی وخیم شان با پیوند مغز استخوان درمان شده بودند و به طور اتفاقی سلول های بنیادی مغز استخوان را از اهدانماینده های دریافت نموده بودند که دارای جهش ژنتیکی در ژن CCR5 بودند. این جهش ورود اچ آی وی یا ویروس ایدز را به سلول های بدن مهار می نماید.

بیمار ژنو در سال 2018 به طور مشابهی پیوند سلول بنیادی برای درمان از یک شکل به شدت مهاجم سرطان خون یا لوسمی دریافت نموده بود.

اما به گفته پژوهشگران فرانسوی و سوئیسی در یک کنفرانس ایدز در شهر بریزبین در استرالیا این بار پیوند از اهدانماینده ای اجرا شده بود که حامل جهش در ژن CCR5 نبود. به این ترتیب ویروس هنوز می تواند وارد سلول های بیمار بشود.

اما 20 ماه پس از اینکه این مرد مصرف داروهای ضد ویروس ایدز (ضد رتروویروس) را متوقف کرد- داروهایی که اندازه ویروس ایدز را در خون کاهش می دهند- پزشکان در بیمارستان های دانشگاهی ژنو دیگر ردی از ویروس در بدن او پیدا نکردند.

پژوهشگران می گویند با اینکه نمی توان بازگشت آینده اچ آی وی در این مرد را به کلی رد کرد، اما آنها او را شرایط فروکش درازمدت عفونت محسوب می نمایند.

دو بیمار دیگر اچ آی وی مثبت که به بیماران بوستون معروفند نیز در حین پیوند مغز استخوان سلول های بنیادی به اصطلاح طبیعی یا بدون جهش دریافت کردند، اما در هر دو مورد، اچ آی وی چند ماه بعد پس از متوقف کردن داروهای ضد رتروویروسی بازگشت پیدا کرد.

پژوهشگران دلیل اینکه در این بیمار پس از پیوند مغز استخوان عفونت ویروسی دیگر بازنگشته است، ممکن است این باشد که همه سلول های آلوده بدون احتیاج به آن جهش معروف از بین رفته اند یا اینکه داروهای مهارنماینده ایمنی که پس از پیوند مصرف می شوند، نقشی در این مورد داشته اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1402 بروزرسانی: 1 مرداد 1402 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1461

به "بیمار ژنو نخستین مبتلا به اچ آی وی که پس از پیوند سلول بنیادی طبیعی عفونتش فروکش کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیمار ژنو نخستین مبتلا به اچ آی وی که پس از پیوند سلول بنیادی طبیعی عفونتش فروکش کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید