جزئیات تکان دهنده از گرانترین قرارداد تاریخ ورزش ایران!

به گزارش مالزی ارزان، مارک ویلموتس دوران کوتاه و ناموفقی در تیم ملی ایران داشت و با وجود اینکه در مدت زمان کم حضورش برخلاف کارلوس کی روش سر و صدای زیاد رسانه ای و حواشی خاصی به وجود نیاورد، اما پس از رفتن اش فدراسیون را در آستانه پرداخت یک بدهی اقتصادی عظیم قرار داده است.

جزئیات تکان دهنده از گرانترین قرارداد تاریخ ورزش ایران!

به گزارش خبرنگاران، در این گزارش که برای نخستین بار بند های قرارداد عجیب فدراسیون فوتبال ایران با ویلموتس را می خوانید که شب گذشته در برنامه استادیوم شبکه پنج به نمایش گذاشته شد؛ قراردادی که نشان می داد به مراتب از قرارداد با کی روش بدتر بوده است.

قرارداد مالی کارلوس کی روش با فدراسیون فوتبال ایران به این شکل بود که او در دوره دوم قراردادش، در هر یک سال باید یک میلیون و 400 هزار یورو دریافت می کرد، ولی در حالی که مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال تاکید داشت قرارداد ویلموتس به مراتب بهتر از مرد پرتغالی است، اما اکنون معین شده قراردادی بالاتر از او با سرمربی بلژیکی امضاء شده است.

* مبلغ قرارداد با ویلموتس

در موضوع مالی قرارداد ویلموتس و فدراسیون فوتبال آمده است: او باید در سه ماهه اول 562 هزار یورو دریافت کند و پس از آن به مدت یک سال و در هر سه ماه یک بار، این مبلغ را بگیرد که در واقع مبلغی حدود 2 میلیون و 250 هزار یورو به صورت خالص خواهد شد! که عجیب تر اینکه امضای تمام اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال ازجمله مهدی تاج به عنوان رئیس به همراه مارک ویلموتس به عنوان سرمربی در آن درج شده است.

تاج پس از قرارداد با ویلموتس تاکید نمود که از تجربه هشت ساله کار با کارلوس کی روش درس گرفتند و قرارداد مناسبی با سرمربی بلژیکی به امضاء رساندند؛ تاج همچنین تاکید نمود که او نجیب است و شلوغ کاری های کی روش را ندارد که به همین منظور، در بند اول از بخش تعهدات سرمربی در قرارداد فدراسیون و ویلموتس آمده است: سرمربی تیم ملی باید به تمام قوانین و فرهنگ ایران احترام بگذارد. در تمام فعالیت های تبلیغاتی با مجوز فدراسیون حضور یافته و درآمد کسب شده از تبلیغات را با فدراسیون تقسیم کند تا فدراسیون بابت مالیات بر درآمدِ سرمربی و از این دست مخارج، برای او هزینه کند.

همین موضوع بالا برای اینکه نشان بدهد فدراسیون فوتبال ایران خود را مکلف به پرداخت مالیات سنگین ویلموتس نموده، کفایت می نماید... حال به ادامه قرارداد ویلموتس نگاه می کنیم که در بند 2 تعهدات مرد بلژیکی عنوان شده است: سرمربی ایران متعهد می شود در هیچ مصاحبه برنامه ریزی شده و کنفرانس مطبوعاتی شرکت نکند و هیچ نظری در خصوص شرایط فدراسیون فوتبال ندهد. او به غیر از مسائلی که در خصوص تیم ملی و داخل زمین است، نباید راجع به موضوعات دیگری اظهار نظر کند.؛ که به نظر می رسد فدراسیون فوتبال بخاطر اظهار نظر های کی روش این بند را در قرارداد ویلموتس گنجانده است.

علیرضا اسدی، دبیر کل پیشین فدراسیون فوتبال در این باره می گوید: بحث اصلی در این بند از قرارداد ویلموتس این است که راجع به فدراسیون فوتبال حرف نزند، ولی این بند در قرارداد با کی روش وجود نداشت و کی روش نه فقط در خصوص فدراسیون، بلکه راجع به کل کشور حرف می زد! البته فقط اگر برد مقابل ژاپن هم اتفاق می اُفتاد، راجع به آن هم پیغام مستقیم می داد که این برای ما تحقیر است. در آن موقع هرچه گفتیم این موضوعات را لحاظ نمایند، همین دوستانِ فدراسیون چیزی نمی گفتند و حرفی نزدند. این بند 2 در قرارداد با ویلموتس به نظرم خوب است.

در بند 8 قرارداد ویلموتس آمده است: هر نوبت غیبت در جلسه تمرینی تیم ملی باید با مجوز کتبی رئیس فدراسیون فوتبال باشد و در صورتی که این رضایت نامه دریافت نشده باشد، از اقساط قرارداد کسر و جریمه ای برای او لحاظ می شود.

در ادامه این قرارداد آمده است: غیبت های طولانی مدت و بیش از پنج جلسه در تمرینات می تواند موجب فسخ قرارداد شود. البته اگر غیبت ها به دلیل بیماری باشد، احتیاجی به رضایت نامه توسط سرمربی نیست و باید به تایید پزشک فدراسیون فوتبال برسد.

* تعهدات فدراسیون و شرایط پرداختی

در بند یک عنوانِ فوق آمده که فدراسیون تعهد می نماید 2 میلیون و 250 هزار یورو در سال را از تاریخ 2 ژوئن 2019 به مدت یک سال پرداخت کند و مبلغ 7 میلیون و 875 هزار یورو را تا تاریخ یک ژوئن 2022 برای مدت کل قرارداد به ویلموتس بپردازد. مبلغ فوق پرداختی خالص بوده و هزینه مالیات سرمربی برعهده فدراسیون است!

اسدی در واکنش به این بند از قرارداد با سرمربی بلژیکی می گوید: یک سوال دارم؛ یک مربی خارجی را برای اینکه دل مردم را شادمان کنیم و نتیجه بگیریم، به تیم ملی می آوریم و سالیانه هم 200 میلیارد تومان به او می دهیم. آیا ما اجازه نداریم این مبالغ را در ساختار داخلی سرمایه گذاری کنیم؟ من هوادار این سیاست هستم. در این شرایط مالی و شرایطی که در کشور داریم، اگر همین امکانات را با همین شرایط در اختیار مربی ایرانی بگذاریم، چه می شود؟

* نحوه پرداخت حقوق ویلموتس

در بند دو از تعهدات فدراسیون و شرایط پرداختی سرمربی تیم ملی آمده است که: حقوق سرمربی در سال اول باید در 4 قسطِ 25 درصدی و در تاریخ های 2 ژوئن، یک سپتامبر و یک دسامبر 2019 و همچنین یک مارس 2020 به مبلغ هر قسط 562 هزار و 500 یورو باشد. که فدراسیون فوتبال ایران تا این لحظه یک قسط را پرداخت نموده است.

در ادامه این بند از قرارداد عنوان شده: در سال های دوم و سوم قرارداد با سرمربی نیز باید همانند سال اول باید در 4 قسط پرداختی صورت بگیرد و در سال چهارم در دو قسطِ 50 درصدی، مبلغ قرارداد پرداخت شود.

* تعهدات فدراسیون فوتبال و شرایط پرداختی

در تبصره یک این بند از قرارداد آمده که علاوه بر حقوق اشاره شده، فدراسیون متعهد می شود مبالغی را به عنوان پاداش به سرمربی پرداخت نماید؛ یعنی مبلغ 6 هزار یورو بابت هر برد و مبلغ 3 هزار یورو بابت هر تساوی در راه رسیدن به جام جهانی 2022 پرداخت می شود و مبلغ فوق می بایست قبل از مسابقه بعدی تیم ملی پرداخت شود!

در تبصره دو این بند آمده است: فدراسیون باید 10 درصد از مبالغ دریافتی از فیفا را به سرمربی ایران پرداخت کند.

اسدی، دبیرکل اسبق فدراسیون فوتبال درباره مبالغ دریافتی از فیفا می گوید: هر بار که تیم در هر مرحله ای در آسیا یا جام جهانی شرکت کند، مبلغی به فدراسیون پرداخت می شود که پایین ترین سطح در آسیا 10 میلیون دلار است. که با توجه به این اظهارات یعنی اگر تیم ملی با ویلموتس به جام جهانی می رفت، 10 درصد از پاداش به او تعلق می گرفت و قرارداد او به 8 و نیم میلیون یورو افزایش پیدا می کرد!

در تبصره 3 این بند عنوان شده که در ایام جام جهانی فوتبال، فدراسیون باید 10 درصد از پاداش های فیفا را در همان ایام به سرمربی پرداخت کند و سرمربی تیم ملی حق استفاده از 6 هفته تعطیلات و مرخصی را در طول سال با مجوز فدراسیون دارد؛ که البته نباید تداخلی با تمرینات و بازی های تیم ملی داشته باشد.

* بند های عجیب

مواردی که در ادامه می خوانید، بخش دیگری از بند های عجیب در قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس است: فدراسیون باید برای سرمربی شرایط حمل و نقل، بلیت هواپیمای بیزینس کلاس، هتل و اتاق فرست کلاس تهیه کند.، فدراسیون باید 5 بلیت بیزینس کلاس برای برگشت سرمربی تیم ملی در هر جایی که باشد، تهیه کند.، در مدت قرارداد باید بالاترین و بهترین بیمه عمر برای سرمربی تهیه و تحویل او شود.، فدراسیون باید در مدت قرارداد برای سرمربی تیم ملی، محل اقامت و تجهیزات مناسب و رایگان تهیه کند که متناسب با نمونه های بین المللی باشد!، تمام هزینه های مربوط به مالیات دولت ایران، مالیات بر درآمد، بیمه سلامت، ویزا، اجازه کار و تمام مالیات های مبالغ دیگر می بایست توسط فدراسیون فوتبال ایران پرداخت شود و فدراسیون می بایست تمام برگه های پرداختی مالیات را به سرمربی ارائه دهد تا جای هیچ شک و شبهه ای نماند.

در بند 10 این قرارداد عنوان شده است: سرمربی تیم ملی حق استفاده از سه دستیار خارجی را دارد که هر کدام به صورت جداگانه با فدراسیون قرارداد خواهند داشت و قراردادهایشان هیچ ارتباطی به سرمربی ندارد. در ضمن این مربیان می توانند به فدراسیون مشاوره دهند و همچنین حقوق این دستیاران خارجی به صورت روزمزد است!

- در این میان باید اشاره داشت که فدراسیون فوتبال در هیچ کجای قرارداد ذکر ننموده که باید دستیار ایرانی در کنار ویلموتس باشد و همین موضوع حضور هاشمیان در تیم ملی را بحث برانگیز می نماید.

همچنین در بند های 11 و 12 این قرارداد ذکر شده است که: فدراسیون باید مدیر تیم، ماساژور، مدیر رسانه ای، مترجم، پزشک، فیزیوتراپیست و هر کارمند دیگری برای تیم اول مورد احتیاج است را استخدام کند. و با صلاحدید سرمربی تیم ملی تمام پرداختی های او که مورد توافق قرار گرفته، از یک درگاه بانکی بدون هزینه، معین و خیلی سریع و با توجه به تحریم هایی که علیه ایران است، در یک بانکِ خارج از ایران که توسط سرمربی تیم ملی بعدا به صورت کتبی اعلام می شود، پرداخت شود!

* شرایط فسخ قرارداد

در ابتدای متن قرارداد که با این عنوان آمده، درج شده است: هر دو طرف قرارداد باید به قوانین بین المللی معین شده احترام بگذارند و موظف به اجرای مفاد این قراردادهستند.

بند یک تا 3 این بخش می گوید: یک) اگر سرمربی بخواهد قرارداد خود را به صورت یک طرفه و بر اساس قوانین مورد پذیرش فیفا و CAS فسخ کند، می تواند حقوق ثابت سه ماه خود را دریافت کند. دو) اگر فدراسیون بخواهد قراردادش را به صورت یک طرفه و بر اساس قوانین مورد پذیرش فیفا و CAS فسخ کند، سرمربی می تواند حقوق ثابت سه ماه خود را به عنوان خسارت دریافت کند. و سه) اگر تیم ملی نتواند به جام جهانی 2022 صعود کند، این قرارداد به شکل اتوماتیک فسخ خواهد شد و تا سرانجام مرحله انتخابی اعتبار خواهد داشت. سرمربی می تواند تمام حقوق خود را فقط تا آن مرحله دریافت کند و نمی تواند انتظار دیگری از فدراسیون داشته باشد.

* ملاحظات

در بخش ملاحظات قرارداد فدراسیون فوتبال ایران و ویلموتس آمده است: دو طرف قرارداد ملزم به نظارت و عمل به این قرارداد هستند و همچنین موضوع اخطار، دلیل و نحوه درخواست خسارت باید به شکل منطقی و در زمان معینی باشد.

* محرمانه بودن قرارداد

در بند یک این بخش عنوان شده: هیچکدام از طرفین حق ندارند کُل یا بخشی از قرارداد را در اختیار کسی قرار بدهند، مگر در اختیار مشاورین حسابرس خود و البته در صورت اجبار می توانند آن را در اختیار مقامات دولتی بگذارند، اما در کل، این قرارداد باید محرمانه بماند.

* مسائل قانونی قرارداد

در این قسمت از قرارداد با سرمربی بلژیکی نیز آمده است: این قرارداد با توجه به قوانین فیفا گردآوری شده و هرگونه اختلاف نظری که در باره این قرارداد به وجود بیاید، باید به مقامات فیفا اطلاع داده شود. تصمیمات فیفا قبل از ارجاع به CAS باید مورد بحث و آنالیز قرار بگیرد. در صورتی که فیفا نتواند اختلاف نظر را رفع کند و موضوع به نتیجه نرسد، این موضوع به CAS ارجاع داده خواهد شد تا بر اساس قوانین آن ها رفع شود.

در سرانجام قرارداد فدراسیون با ویلموتس که عجیب هم هست و اشاره ای به تعداد بند ها و عناوین درج شده در آن ندارد، نوشته شده است: این قرارداد در 8 صفحه توسط طرفین قرارداد ملاحظه و امضاء شده است. این قرارداد در دو نسخه فارسی و انگلیسی در اختیار طرفین قرار داده شده است که در صورت تضاد بین دو نسخه فارسی و انگلیسی، نسخه انگلیسی مورد تایید است!

منبع: فرارو
انتشار: 15 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 240

به "جزئیات تکان دهنده از گرانترین قرارداد تاریخ ورزش ایران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات تکان دهنده از گرانترین قرارداد تاریخ ورزش ایران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید