خبرنگاران عملیات نهالکاری در سطح 232 هزار هکتار اراضی کشور شروع شد

به گزارش مالزی ارزان، کرج - خبرنگاران - رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اهمیت حفظ آب و خاک و پوشش گیاهی اعلام نمود که برای تحقق این امر از امروز عملیات نهالکاری و بیولوژیک در سطح 232 هزار هکتار از اراضی کشور شروع شده است.

خبرنگاران عملیات نهالکاری در سطح 232 هزار هکتار اراضی کشور شروع شد

مسعود منصور روز دوشنبه در حاشیه آیین افتتاح اولین مزرعه زراعت چوب البرز در روستای خور شهرستان ساوجبلاغ برگزار گردید، بیان داشت: سهم استان البرز از نهالکاری و زراعت چوب یک هزار و 200 هکتار است.

وی با اشاره به اهمیت سه عنصر مهم آب، خاک و پوشش گیاهی گفت: رسالت سازمان جنگل ها، منابع طبیعی و آبخیزداری حفاظت و صیانت از این سه عنصر است چرا که 80 درصد وسعت کشور در حوزه ماموریت این سازمان است و باید برای امنیت زیستی، هوا و غذا به این سه مقوله مهم توجه ویژه گردد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت روز جهانی خاک توضیح داد: از امروز 47 هزار هکتار توسعه و غنی سازی جنگل، 30 هزار هکتار زراعت چوب، 30 هزار هکتار توسعه جنگل کاری مالی با گونه های مثمر، 35 هزار هکتار بیابان زدایی و 90 هزار هکتار اصلاح و احیای مرتع در کشور انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر 125 میلیون هکتار اراضی کشور در معرض فرسایش است، گفت: طبق آخرین پژوهش ها به ازای هر هکتار اراضی کشور بیش از 15 تن فرسایش خاک داریم که باید با اجرای طرح های حفاظت از آب و خاک از این فرسایش پیشگیری گردد.

رییس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: انتظار می رود برای کاهش مصرف چوب ، موضوع بازیافت کاغذ و استفاده از پودر سنگ برای فراوری کاغذ در اولویت صنایع قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: طبق هدفگذاری اجرا شده هر سال بین سه هزار تا چهار هزار هکتار زارعت چوب در کشور داشتیم ؛ اما سال جاری 35 هزار هکتار با استفاده از آب غیرمتعارف زراعت چوب انجام خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به سهمیه یک هزارو 200 هکتاری نهالکاری و زراعت چوب استان گفت: طرح نهالکاری را با مشارکت مردم و تشکل های اجتماعی در سطح استان اجرا خواهیم کرد.

حامد فرضی بیان داشت : اکنون 25 هزار همیار طبیعت با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز همکاری دارند که این همکاری ها نقش موثری در فرهنگ سازی و افزایش مشارکت عمومی دارد ضمن آنکه در چند سال اخیر با مشارکت این همیاران طبیعت توانسته ایم فعالیت های مناسبی در عرصه منابع طبیعی، آبخیزداری، حفاظت و کاشت نهالدر سطح استان داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: سهمیه یک هزار و 200 هکتاری نهالکاری استان را در قالب طرح های منابع طبیعی، زراعت چوب و بیولوژیک با مشارکت مردم و دولت

در مناطق مختلف استان از جمله دشت های نظرآباد و اشتهارد به پایان خواهیم رساند.

امروز عملیات کاشت نهال صنوبر در سطح 30 هکتار از اراضی روستای خور شهرستان ساوجبلاغ استان البرز با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی شروع شد.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز در هر هکتار یک هزارو 300 اصله نهال صنوبر کاشت می گردد که برای هر هکتار 10 میلیون تومان تسهیلات با تنفس چهار ساله پرداخت می نماید.

وی اضافه نمود: کاشت نهال صنوبر به صورت پایلوت در شهرستان ساوجبلاغ اجرایی شده است.

استان البرز دارای حدود 480 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 559

به "خبرنگاران عملیات نهالکاری در سطح 232 هزار هکتار اراضی کشور شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عملیات نهالکاری در سطح 232 هزار هکتار اراضی کشور شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید