دختر ایرانی برای فضانوردان ناسا لباس فضایی طراحی کرد ، لباس گرانشی سیار مجهز به سیستم خلاء قابل حمل

به گزارش مالزی ارزان، یک محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیا لباسی برای فضانوردان ناسا طراحی نموده است که به خوبی شرایط زمین را شبیه سازی می نماید.

دختر ایرانی برای فضانوردان ناسا لباس فضایی طراحی کرد ، لباس گرانشی سیار مجهز به سیستم خلاء قابل حمل

جهت دریافت مشاوره خدمات طراح کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، با پرتاب موفقیت آمیز فضانوردان ناسا با فضاپیمای دراگون شرکت اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین المللی و برگشت آن ها، سفر فضایی یک گام جلوتر پیش رفت. اما موضوع اینجاست با محقق شدن سفر فضانوردان به سیاره ای مثل مریخ و گذراندن دوره های طولانی بی وزنی در خارج از نیروی گرانش زمین، عواقب جدی از جمله نرمی استخوان، آتروفی ماهیچه (یک بیماری عصبی-عضلانی نادر که با از دست رفتن نورون های حرکتی و تحلیل رفتن عضلات همراه است) و کاهش اکسیژن مغز انسان ها را تهدید خواهد نمود. علاوه براین، فضانوردان در جاذبه کم مستعد ابتلا به سندروم عصبی- چشمی می شوند که یک بیماری مرتبط با تاری دید، سردرد و دیدن نقطه ها در چشم است.

به همین دلیل، زن ایرانی الاصل جوان و باهوش یک لباس جاذبه همراه طراحی نموده است که به فضانوردان در آینده یاری می نماید از مضرات جاذبه کم در امان بمانند. این لباس از سیستم خلاء قابل حمل بهره می برد تا فشار منفی اعمال کند، جریان خون را به سمت بخش تحتانی بدن راهنمایی می نماید و موجب ایجاد نیرو هایی می گردد که شرایط زمین را برای بدن تداعی می نماید و موجب حفظ تراکم استخوان و عضلات می گردد.

نیکی اشعری این دانشمند ایرانی، فارغ التحصیل رشته مهندسی زیستی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو، ضمن گذراندن دوره طرحش در موسسه تحقیقات بالینی آلتمن در لاهویا (در جنوب کالیفرنیای آمریکا)، این لباس فضایی را طراحی نموده و به همین دلیل نیز دو گرنت (یاری اقتصادی) از ناسا و یک یاری از سوی آلن هارگنز، مدیر آزمایشگاه فیزیولوژی بالینی ارتوپدی سن دیگو و رئیس سابق بخش فیزیولوژی فضایی در مرکز تحقیقات ایمز ناسا، برای پیشبرد پروژه خود دریافت کرد.

اشعری در این مورد می گوید: ما این لباس گرانشی سیار در قالب یک بلوز و شلوار پوشیدنی طراحی نموده ایم، به طوری که کاملا مجهز به سیستم خلاء قابل حمل، سیستم فشار و کنترل حرارتی، سیستم خاموشی ایمن و سیستم نگهدارنده نخاعی است.

روی زمین به واسطه نیروی جاذبه، با نیروی مقاومتی روبرو هستیم که به حرکت کردن مان یاری می نماید. اما در فضا این نیروی مقاومت وجود ندارد و همین امر استخوان ها را مستعد شکستگی و نرم شدن می نماید. فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی از تردمیل و سایر تمرینات ورزشی برای شبیه سازی نیروی گرانش یا جاذبه زمین استفاده می نمایند. با این حال، این کار ها فقط بخشی از نیروی مقاومتی را ایجاد می نمایند که ما روی کره زمین تجربه می کنیم.

اما شلواری که این دانشمند ایرانی طراحی نموده، حرکت آزادانه تری را برای فضانوردان ایجاد می نماید و نسبت به اتاقک های فضایی، نیروی گرانش بیشتری فراوری می نماید. پارچه این شلوار را از الیاف هیپروتکس درست شده که هوا از آن رد می گردد و فشار، دما و رطوبت از کمر به پایین فضانورد را به خوبی تنظیم می نماید تا مسئله ای برای او در حالت بی وزنی پیش نیاید.

سال گذشته، اولین پیاده روی تمام زنان فضانورد در فضا به تاخیر افتاد، زیرا ناسا نتوانست لباس فضایی کافی و متناسب با سایز آن ها را بسازد. اما لباس فضایی که نیکی اشعری طراحی نموده، به شکلی است که برای تمامی سایز های بدن قابل استفاده است و دیگر لازم نیست براساس سایز فضانوردان تهیه گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 354

به "دختر ایرانی برای فضانوردان ناسا لباس فضایی طراحی کرد ، لباس گرانشی سیار مجهز به سیستم خلاء قابل حمل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دختر ایرانی برای فضانوردان ناسا لباس فضایی طراحی کرد ، لباس گرانشی سیار مجهز به سیستم خلاء قابل حمل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید