در چه مواردی زن مجاز به عدم تمکین است؟

به گزارش مالزی ارزان، لفظ تمکین به معنای الزام است و وقتی مرد دادخواست تمکین می دهد که زن بدون عذر موجه منزل مشترک زناشویی را ترک نموده باشد و یا از انجام وظایف زناشویی خود خودداری کند.

در چه مواردی زن مجاز به عدم تمکین است؟

یکی از تکالیفی که به موجب قانون و شرع، از زمان عقد ازدواج بر عهده زن و مرد گذاشته شده، تمکین است. تمکین وظیفه ای است که بر عهده زوجین گذاشته شده است و این وظیفه حقی است برای طرف مقابل، اما ایفای این وظیفه، مطلق و بی حد و مرز نیست بلکه در قانون و شرع مواردی برای مجاز بودن عدم تمکین از جانب زن معین شده است. در این نوشتار از خبرنگاران مواردی که زن مجاز به عدم تمکین است و از اجازه قانونی برای عدم تمکین برخوردار است می پردازیم.

مواردی که زن مجاز به عدم تمکین است

بر اساس قانون، در بعضی از موارد زن از اجازه قانونی برای عدم تمکین برخوردار است. مواردی که زن مجاز به عدم تمکین است عبارتند از:
  • ضرر بدنی، اقتصادی و شرافتی: بنا به ماده 1115 قانون مدنی، اگر بودن زن با شوهر در یک منزل ترس، ضرر بدنی، اقتصادی یا شرافتی برای زن باشد، زن می تواند مسکن جداگانه اختیار کند. در این صورت دادگاه حکم بازگشت به منزل شوهر را نخواهد داد و تا زمانی که زن در بازگشت به منزل معذوریت داشته باشد، نفقه بر عهده شوهر خواهد بود.
  • ابتلای شوهر به امراض جنسی : بنا به ماده 1127 قانون مدنی هرگاه شوهر بعد از عقد مبتلا به یکی از امراض مقاربتی و جنسی گردد، زن حق دارد که از نزدیکی با او خودداری کند، این خودداری مانع از حق نفقه نخواهد بود و مرد در صورت عدم پرداخت نفقه، به مجازات محکوم می گردد. عدم تمکین در این ماده ناظر بر تمکین خاص است و کماکان زن باید تمکین عام کند.
  • مشخص محل زندگی توسط زن: بنا به ماده 1114 قانون مدنی زن باید در منزلی که شوهر مشخص می نماید سکونت کند، مگر آنکه اختیار مشخص منزل با زن باشد. در صورتی کهحق مشخص منزلبا زن باشد، زن می تواند از زندگی کردن در منزل مشترک با مرد خودداری کند، اما کماکان موظف است که در مورد وظایف زناشویی از شوهر خودتمکین کند.
  • بیماری زن: در صورتی که زن دچار بیماری شده باشد می تواند از تمکین خاص خودداری کند. بعضی از بیماری ها در زن مجوزی قانونی و مشروع برای عدم تمکین خاص به شمار می فرایند.
  • استفاده از حق حبس: بنا به ماده 1085 قانون مدنی اگر بین زوجین رابطه زناشویی برقرار نشده باشد، زن می تواند تا زمانی که تمام مهریه به او پرداخت نشده است، از شوهر خود تمکین نکند. در این صورت، زن باز هم دارای حق نفقه است.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر طلاق قضایی و شرایط آن را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 452

به "در چه مواردی زن مجاز به عدم تمکین است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در چه مواردی زن مجاز به عدم تمکین است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید