روایت زندگی یک جانباز اعصاب و روان، از آثار عامه پسندم فاصله گرفتم

به گزارش مالزی ارزان، فریده شجاعی رمان نویس در مصاحبه با خبرنگاران، با اعلام این خبر گفت: رمان جای خالی درباره زندگی یک جانباز شیمیایی است که با وام دریافت از واقعیت نوشته شده است. یعنی شخصیت جانباز و اتفاقات رمان همگی واقعی هستند.

روایت زندگی یک جانباز اعصاب و روان، از آثار عامه پسندم فاصله گرفتم

وی اضافه کرد: این رمان درباره زندگی علی منتظری جانباز شیمیایی جنگ و گلایه هایی است که بعد از سال های جنگ دارد. ما فکر می کنیم جنگ تمام شده ولی اصلا این طور نیست. بنابراین پیرو توضیحاتی که خواهم داد، این کتاب را کسانی تقدیم کرده ام که نرفته، فراموششان کرده ایم یعنی هنوز نرفته اند ولی ما آ ن ها را فراموش کرده ایم. به نظرم با نوشتن این رمان، رسالتی که در این زمینه به عهده ام بوده، انجام داده ام. شاید این رمان قطر زیادی نداشته باشد اما دوست دارم همه به ویژه نسل جوان که از جنگ فاصله گرفته اند، آن را بخوانند.

این رمان نویس در ادامه گفت: فکر می کنم که مساله جانبازان، یک مساله اجتماعی است. بنابراین تاکید دارم این کتاب را ناشری چاپ کند که کارش بازتاب زیادی داشته باشد و مخاطبان زیادی آن را بخوانند. برای نوشتن این رمان، چندین بار با علی منتظری دیدار کردم و با هم به بهشت زهرا به دیدار مزار دوستان شهیدش رفتیم. او یک جانباز شیمیایی و موجی است که هنوز هم عوارض جنگ را دارد و گاهی حسرت این را می خورد که هنوز از دنیا نرفته، فراموش شده است.

شجاعی گفت: در نوشتن این رمان از آن قالب نگارش رمان هایی که به عامه پسند معروف هستند و در واقع از کارهای قبلی ام فاصله گرفتم ولی متن را طوری نوشتم که همه مخاطبان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. ما مرتب فکر می کنیم جنگ، فقط در حاجی و سیدهایی که در فیلم ها دیده ایم خلاصه می شود در حالی که جنگ، ترس و واهمه هم داشته که اگر شهدا و جانبازان بر آن غلبه نمی کردند، این افرادی نبودند که امروز هستند. این رمانم را خیلی دوست دارم چون ارزش ها را واقعا درک کردم و آن را نوشتم. من دو فرزند جوان دارم که جنگ را ندیده اند. وقتی برای بررسی بازخورد رمان، آن را به آن ها دادم، از خواندنش لذت بردند و همین مایه مسرت بود.

نویسنده رمان شب بی ستاره گفت: درباره نام این کتاب هم باید بگویم که یک مفهوم دوطرفه است. یعنی وقتی به بهشت زهرا رفتیم، جای علی منتظری بین دوستان شهیدش خالی بود و از طرف دیگر، جای آن ها هم این جا و در زندگی منتظری خالی است.

وی گفت: چند ناشر مایل به چاپ این کتاب هستند ولی هنوز به یک انتخاب قطعی نرسیده ام. چون همان طور که اشاره کردم می خواهم ناشری رمان را چاپ کند که بتواند اثر را در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار بدهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 177

به "روایت زندگی یک جانباز اعصاب و روان، از آثار عامه پسندم فاصله گرفتم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت زندگی یک جانباز اعصاب و روان، از آثار عامه پسندم فاصله گرفتم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید