ساخت کتابخانه مرکزی جهرم در اولویت قرار می گیرد

به گزارش مالزی ارزان، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، اولین جلسه مشترک انجمن کتابخانه های عمومی جهرم، قطب آباد و دوزه در امسال به ریاست مهدی شفیعیان، معاون استاندار و فرماندار ویژه جهرم و با حضور روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس و سایر اعضای حقیقی و حقوقی در فرمانداری این شهرستان تشکیل شد.

ساخت کتابخانه مرکزی جهرم در اولویت قرار می گیرد

مهدی شفیعیان، فرماندار ویژه جهرم ضمن اشاره به مهجور واقع شدن کتاب و کتابخوانی، مطرح کرد: کتاب و کتابخوانی آن صندلیی که باید در زندگی مردم داشته باشد را ندارد و هر کسی به دلایل مختلف از آن دور شده است.

وی احداث کتابخانه مرکزی را از ضروریات شهرستان دانست و گفت: با یاری نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی کوشش می کنیم احداث کتابخانه مرکزی را دوباره از اولویت های اصلی شهرستان قرار دهیم و با جانمایی مناسب زمین این کتابخانه می توان گام اول را برداشت.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان جهرم ادامه داد: اگر قرار باشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در جامعه نهادینه کنیم، باید مسائل در هم تنیده اجتماع را بهتر مدیریت کنیم. اگر بتوانیم فضا را به سمتی ببریم که مردم به آرامش روحی برسند، قطعا می توانیم در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشیم. کتاب و کتابخوانی از اولویت های اصلی هر جامعه ای باید باشد و آگاهی بخشی در جامعه می تواند بخش عمده ای از مسائل را از بین ببرد.

مسائل کتابخوانی در روستاهای جهرم با ایجاد یک کتابخانه سیار قابل حل است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس نیز در این نشست ضمن اشاره به قدمت و پیشینه تاریخی و فرهنگی شهرستان جهرم به عنوان یکی از کهن ترین شهرهای استان فارس، به قدیمی ترین کتابخانه جهرم اشاره و مطرح کرد: کتابخانه میرزا نصیر جهرمی پنجاه سال پیش تاسیس شده است که در نوع خود قابل تحسین است، چراکه در آن موقع خیلی از مراکز استان ها کتابخانه نداشتند و این نشان دهنده اهمیت صندلی کتاب و کتابخوانی در بین مردم این شهر بوده است.

منوچهری ادامه داد: تا قبل از شیوع بیماری کرونا شاخص های کتابخوانی شرایط بهتری داشت اما کرونا باعث شد شیوه خدمات ارائه شده توسط کتابخانه ها تغییر کند.

وی ضمن اشاره به عدم تعطیلی خدمات کتابخانه ها در ایام شیوع کرونا، تاکید نمود: در ایام شیوع کرونا، کتابخانه و کتابداری تعطیل نبود و کتابخانه ها با برگزاری کارگاه های آموزشی مجازی، راه اندازی میز مرجع مجازی برای پژوهشگران و دانشجویان ارتباط خود را با اعضا حفظ کردند و خدمات فرهنگی و ترویجی خود را استمرار بخشیدند.

منوچهری ضمن اشاره به برنامه ریزی برای کتابخانه سیار، مطرح کرد: در شهرستان هایی مثل جهرم که دارای جمعیت روستایی زیادی هستند و امکان اینکه در هر روستا کتابخانه احداث گردد، وجود ندارد، تهیه و تجهیز یک کتابخانه سیار می تواند راه گشا باشد؛ زیرا می تواند با برنامه ریزی مناسب چندین روستا را پوشش دهد. کتابخانه سیار از جمله طرح هایی است که هم زود به ثمر می نشیند و هم مردم از خدمات آن بهره مند می شوند. راه اندازی کتابخانه سیار احتیاجمند مشارکت شهرستان است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس مهم ترین منبع درآمدی کتابخانه را نیم درصد درآمد شهرداری ها دانست و گفت: اعتبارات کتابخانه ها با سایر ادارات متفاوت است و اگر شهرداری ها با رعایت قانون و به موقع سهم کتابخانه ها را پرداخت نمایند، کتابخانه های عمومی توسعه می یابند و مردم از خدمات آنها بهره مند می شوند.

وی با بیان اینکه سرانه زیربنای کتابخانه های عمومی در شهر جهرم چندان مطلوب نیست، گفت: دو کتابخانه عمومی در شهر جهرم مسائلی دارد؛ ساختمان کتابخانه میرزا نصیر جهرمی فرسوده است و کتابخانه فاطمه الزهرا نیز ساختمان مستقل ندارد و فضای کتابخانه ای در این شهر جوابگوی احتیاج نیست.

یادآور می گردد: برگزاری جشن نیم قرن خدمات کتابخانه میرزا نصیر جهرمی، الزام شهرداری های جهرم، قطب آباد و دوزه برای پرداخت اعتبارات قانونی کتابخانه های عمومی، پیگیری احداث کتابخانه مرکزی جهرم، مشارکت در پروژه کتابخانه سیار، حل مسائل تجهیزاتی کتابخانه ها و مشارکت برای به روزرسانی منابع کتابخانه ها از جمله مصوبات این جلسه بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 تیر 1400 بروزرسانی: 8 تیر 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 870

به "ساخت کتابخانه مرکزی جهرم در اولویت قرار می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت کتابخانه مرکزی جهرم در اولویت قرار می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید