فاز نخست رمزینه های سریع پاسخ بازبینی شد
به گزارش مالزی ارزان، تهران (پانا) - در جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی، پس از ارائه گزارش بخش های مختلف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، فرایند بارگزاری فاز نخست رمزینه های سریع پاسخ مورد آنالیز و بازبینی نهاده شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، جلسه شورای پیگیری و اقدامات تحولی با حضور قائم مقام رئیس سازمان، مدیران و معاونین، برگزار گردید.
در ابتدای این جلسه دکتر علی محبی قائم مقام رییس سازمان، از تمرکز سازمان پژوهش و آموزش و پرورش بر بازگشایی مدارس اطلاع داد و گفت: با توجه به اینکه در آستانه شروع سال تحصیلی و ابتدای مهرماه قرار داریم، مجموعه آموزش و پرورش و بخش های تابعه در کوشش هستند تا بتوانیم شروع خوبی برای سال تحصیلی پیش رو داشته باشیم.
وی اضافه کرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هم بالطبع سایر بخش ها رسالت دارد که آنچه بر عهده ماست، را به نحو مطلوبی به انتها برساند. به همین دلیل، به جز اقدامات تحولی، ما در سازمان، سه کار بسیار مهم را در دست اقدام داریم که مراحل پایانی خود را طی می نماید.
قائم مقام رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: یکی برنامه های مهم ما، تدوین برنامه تحصیلی ویژه سال 1400 و 1401 است که سعی در برطرف نواقص و برجسته کردن نقاط قوت آن داریم. در این راستا، سعی ما این بود که برنامه درسی را متناسب با سال تحصیلی تازه اجرا کنیم که در مرحله پایانی واقع شده است.
محبی درباره رمزینه های سریع پاسخ، شرح داد و گفت: کار رمزینه های سریع پاسخ، اقدامی بدیع و نو به تعداد می رود. این اقدام گامی در جهت اقدامات تحولی و حرکت به سمت بسته اقدامات تحولی است که برای نخستین بار در نظام تعلیم و تربیت ما شکل گرفته است و سعی دارد تمرکز صرف بر کتاب را اندکی کاهش دهد و در راستای بسته های تربیتی حرکت کند لذا حساسیت ها و چالش های خاص خود را داشت اما به لطف خداوند در حال طی کردن مراحل پایانی است. در این پروژه تقریبا تمام سازمان درگیر بود اما قطعا اندازه درگیری بخش های مختلف متفاوت بود لذا ضروری است که از همه همکاران تشکر و تقدیر کنم.
قائم مقام رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان نمود: همانطور که می دانید، شیوه نامه کتاب های درسی که به دفاتر ابلاغ شده، دارای بخشی به نام کمیته کنترل کیفیت نهایی است که اعضای آن به وسیله ریاست سازمان مشخص شده لذا تاکید بر این است که همه کارها شامل تغییرات در کتاب های درسی یا تالیف آثار تازه، به وسیله این شیوه نامه انجام گردد و پس از تایید کارگروه کنترل کیفیت نهایی برای اجرا حرکت کند.
محبی اضافه کرد: در این کارگروه دو بخش مد نظر ماست که یک بخش آن، کنترل فرایند کتاب هاست لذا کتاب هایی که فرایند را طی نکرده باشد، عودت داده خواهند شد. در این راستا احتیاج است که جلساتی با روسای گروه ها برگزار گردد تا اندازه حساسیت بر این فرایند کاملا درک گردد.
در ادامه جلسه، سعید بدیعی، مدیر کل حوزه ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، بیان نمود: 25 درصد، فاز نخست رمزینه های سریع پاسخ کاملا آماده شده اما بیشترین نگرانی را در بخش بارگزاری نرم افزاری و سخت افزاری داریم البته قرار است که نرم افزار و سخت افزار ما در این راستا تست گردد.
وی، اضافه کرد: همانطور که می دانید، الگوی آموزش های غیر حضور دارای یک ضرورت زمانی است لذا باید بیشتر برای رساندن این کار کوشش کنیم زیرا در صورت تاخیر امکان استفاده از این طرح کمرنگ می گردد.
محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی هم در ادامه بیان نمود: دیروز از سوی یکی از کارگردان های مطرح خارجی در رابطه با جشنواره فیلم رشد، تماسی داشتیم. او گفت که این بخش و جشنواره را بیش از آموزش و پرورش می شناسد زیرا عملا بستر تعامل و گفتمان سازی بین نهاد تعلیم و تربیتی ایران و خارج از کشور، همین جشنواره رشد است لذا ضروری است که بیشتر روی آن تمرکز کنیم تا به هیچ اسم به سمت حاشیه نرود.
وی اضافه کرد: این بخش یک سرمایه و دارایی است بنابراین ضروری است که این بخش را بیشتر جدی بگیریم زیرا این رویداد متعلق به نهاد کلی تعلیم و تربیت ماست البته بخش های مختلف ما در حال فعالیت هستند و فراخوان به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی و فرانسوی منتشر شده و آثار در حال رسیدن است.
مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطر نشان کرد: تمام 10 هزار اثری که در بخش جشنواره فراوری محتوای الکترونیکی به دست ما رسیده بود داوری شده و از بین آنها بالغ بر 5 هزار اثر پذیرفته و به دفاتر ارسال شده است و این بخش هم یک ظرفیت در راستای بهره برداری سازمان است. به علت اینکه سازمان در سال های آینده هم احتیاجمند محتوای اینچنینی است لذا ضروری است که یک دبیرخانه دائمی برای فراوری محتوا با استفاده از ظرفیت معلمان و افراد مستعد این عرصه داشته باشیم.
محبی هم گفت: این اندازه اثر رسیده به دست سازمان خبر بسیار خوبی است البته در اندازه کمی، اندکی کاهش داشتیم اما در عوض تمامی آثار رسیده کاملا بر مبنای چارچوب مشخص شده ما بود که باعث شده کار بسیار خوبی شکل گیرد و آثاری منطبق با احتیاج سازمان ارائه گردد. ضروری است که دفاتر بهره لازم را برای تامین محتوای رمزینه های سریع پاسخ از این آثار ببرند زیرا زمانی تعامل معلمان با سازمان بیشتر می گردد که احساس نمایند، آثار ارسال آنها در فرایند کار سازمان مورد بهره برداری قرار گرفته است.
در ادامه این جلسه، معصومه نجفی، گزارشی از فرایند کار رمزینه های سریع پاسخ ارائه کرد و کلیه جزئیات اقدامات اجرایی این بخش برای مدیران حاضر در جلسه تشریح شد.
در ادامه افشار بهمنی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و فراوری بسته های تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش به ارائه گزارش این بخش در راستای رمزینه های سریع پاسخ پرداخت و گفت: تا به امروز 60 اسم از کتاب ها و آثار برای بارگذاری ارسال شده است و سایر بخش ها هم در دست انجام است. در راستای فراوری محتوا برای فازهای بعدی این پروژه هم در حال مذاکره با بخش ها و شرکت هایی در این راستا هستیم.
محبی در این بخش، خواهان توجه به پتانسیل های موجود در سازمان شد و گفت: راجع به مشارکت با شرکت های خارجی، ابتدا تمام محتوای دریافت شده از جشنواره فراوری محتوای الکترونیک مورد آنالیز قرار گیرد و اگر باز هم نواقص و کمبودهایی وجود داشت به سمت قرارداد با شرکت های خارجی برویم.
در بخش پایانی جلسه، برنامه درسی آموزشی غیر حضوری به وسیله دکتر معصومه نجفی نمایش داده شد. در ادامه اصلاحات مد نظر بر روی این برنامه، مطرح و حاضران نظرات خود را ارائه کردند.
منبع: خبرگزاری پانا