سایه شکست بر سر اکوسیستم استارتاپی مصر

به گزارش مالزی ارزان، به نظر می رسد کشور مصر برای افزایش استارتاپ های پیروز خود، احتیاج به یک فرهنگ سازی گسترده ای دارد که این فرهنگ سازی نیز باید در سمت کارآفرینان و صاحبان کسب وکارهای نوپا اتفاق بیفتد.

سایه شکست بر سر اکوسیستم استارتاپی مصر

کشور مصر از جمله کشورهایی است که طی یک دهه گذشته سوار بر قطار فناوری، تجربه های ارزشمندی را در اکوسیستم استارتاپی دنیا به دست آورده و در زمینه تعداد کارآفرینان، نوآوران و سرمایه گذاری خطرپذیر یک رشد مداوم را نشان می دهد. این در حالی است که اگرچه بازار مصر یک محیط مناسب را برای رشد استارتاپ ها فراهم نموده ، اما اکوسیستم کسب وکارهای نوپا در این کشور، با ریسک بالایی روبه رو بوده و تنها 10 درصد از استارتاپ های این کشور هر سال پیروز می شوند. به نظر می رسد کشور مصر برای افزایش استارتاپ های پیروز خود، احتیاج به یک فرهنگ سازی گسترده ای دارد که این فرهنگ سازی نیز باید در سمت کارآفرینان و صاحبان کسب وکارهای نوپا اتفاق بیفتد. به این معنا که در زمینه راه اندازی و مدیریت این سبک از کسب وکارها، آموزش های لازم را ببینند، فرایند طراحی و فراوری محصولات را به درستی طی نموده و خصوصا در زمینه موقعیت یابی، بازاریابی، فروش و حفظ سطح خدمات، اطلاعات درست و کارآمدی را به دست بیاورند؛ در نهایت نیز در حفظ بدنه سازمان خود و خصوصا جلب رضایت کارمندان، به درستی عمل نمایند. در ادامهمهم ترین دلایل شکست استارتاپ های مصری مورد آنالیز قرار می گیرند. شاید بتوانیم بگوییم بازار ضعیف این کشور در کنار عدم پرداختن به تحقیقات بازار، از جمله مهم ترین دلایل ضعف اکوسیستم استارتاپی مصر به شمار می فرایند. یک بازار ضعیف را در نظر بگیرید که بیشتر مصرف نمایندگان به دنبال تأمین احتیاجهای اساسی خود هستند، در این میان اگر استارتاپی وارد گردد و با یک پشتوانه قوی اقتصادی خدمات و محصولات جذابی را نیز ارائه دهد، آیا از سوی بازار ضعیف مصر، بازخوردی دریافت خواهد نمود؟! به نظر می رسد که چنین فرایندی اتفاق نخواهد افتاد.

فقدان یک احتیاج در بازار

یکی از روینمودهای عمده ای که در نسل جوان استارتاپی مصر مشاهده می گردد، اجرایی کردن ایده ها، بدون تحقیقات بازار است. عموما جوان هایی که با یک ایده جذاب راه خود را به اکوسیستم استارتاپی باز می نمایند، آنقدر مجذوب آن ایده درخشان خود می شوند که بدون انجام تحقیقات مربوط به بازار، به سراغ عملی کردن آن ایده می فرایند؛ در حالی که یک ایده، هر اندازه که اجرایی و جذاب باشد، باید بر اساس یک احتیاج به اجرا در بیاید. استارتاپی که نسبت به خدمات و محصولات آن احتیاجی وجود نداشته باشد، قطعا محکوم به شکست خواهد بود.

اگر یک قدم به عقب بازگردیم، باید بپرسیم که چرا در کشور مصر، این رویکرد وجود دارد و چرا افرادی که وارد اکوسیستم استارتاپی آن می شوند، چنین نکته بدیهی را در نظر نمی گیرند! به نظر می رسد 2دلیل عمده برای چنین اشتباهی وجود داشته باشد؛ یکی فقدان منابع اطلاعاتی و مقرون به صرفه در این کشور و دیگری عدم صبر و شکیبایی کارآفرینان برای راه اندازی یک کسب وکار نوپا. عموما این 2دلیل باعث شده است که بسیاری از استارتاپ های مصری به دلیل عدم توجه به احتیاجهای بازار شکست بخورند و این در حالی است که طبق CBInsights، 42 درصد از استارتاپ ها به دلیل فقدان تحقیقات بازار شکست می خورند. گفتنی است که عدم تحقیقات بازار، یکی از دلایل عمده شکست استارتاپ های مصری محسوب می گردد و همانطور که در ادامه نیز خواهد آمد، بسیاری از دلایل دیگر زیرمجموعه این مورد قرار می گیرند؛ چراکه عدم شناخت درست بازار و احتیاج مصرف نمایندگان، منجر به ارائه محصولات و خدمات ضعیف، زمان بندی نادرست و مدیریت اشتباه هزینه ها شده و چه بسا که فرایند جذب سرمایه یک استارتاپ را نیز دستخوش تغییرات نادرستی بکند.

محصول و خدمات ضعیف

به نظر می رسد عدم شناخت درست بازار و احتیاجهای آن، سرآمد دلایل شکست استارتاپ های مصری باشد که تبعات آن به فرایند فراوری محصولات و ارائه خدمات نیز سرایت نموده است. شناخت درست و دقیق بازار منجر به طراحی و فراوری محصول درست و مناسب می گردد؛ محصولی که نه تنها با احتیاج مخاطب هم خوانی دارد، بلکه جامع و کامل بوده و نقطه ضعفی در آن دیده نمی گردد. اکوسیستم استارتاپی مصر، درگیر محصولات و خدمات ناکارآمد است، به این معنا که صاحبان کسب وکارهای نوپا، اغلب به صورت شتاب زده ایده های خود را عملی می نمایند و بر همین اساس نیز محصول یا خدمتی را ارائه می دهند که از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیست. محصولات و خدمات اعتبار اصلی یک استارتاپ محسوب می شوند، چراکه در نهایت، هر مصرف نماینده ای در صورت رضایت کاربردی از محصولات و خدمات، به مشتری یک شرکت تبدیل خواهد شد. نبود داده های مناسب، فراهم نبودن تجهیزات لازم برای آزمایش محصولات و کنترل کیفیت آنها در اکوسیستم استارتاپی مصر، باعث ضعف در تحقیقات بازار شده و در کنار آن، عدم پایبندی به ارائه محصولات و خدمات مناسب و با کیفیت نیز مزید بر علت شده است، به طوری که این مورد، یعنی بالا بودن میزان نارضایتی مشتریان نسبت به خدمات استارتاپ ها، در لیست دلایل شکست استارتاپ های مصری جای گرفته است.

زمان بندی اشتباه

به نقل از دیلی نیوز مصر، 23 درصد از استارتاپ ها به این دلیل شکست می خورند که در زمان نامناسبی راه اندازی می شوند. زمان بندی مناسب و خصوصا انتخاب یک زمان درست برای شروع کار، در کنار تحقیقات بازار، 2بازوی مهم پیروزیت هر استارتاپی، خصوصا در شروع راه، باید باشد. انتخاب زمان مناسب نیز مانند تحقیقات بازار است و کسب وکارها باید بتوانند مناسب ترین و بهترین زمان را در فرایند تحقیقاتی خود مد نظر قرار دهند. این نکته خصوصا در زمان حاضر که بحران کرونا دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است، بیشتر نمود پیدا می نماید، به طوری که نه تنها راه اندازی یک استارتاپ، بلکه راهبری و رقم زدن تغییرات به موقع و ارائه راهکارهای درست بسیار اهمیت پیدا می نماید. بر این اساس به نظر می رسد دومین دلیل شکست استارتاپ های مصری عدم توجه آنها به مسئله مهمی مانند زمان و اولویت بندی درست در رابطه با آن باشد.مسئله مدیریت زمان ارتباط بسیار نزدیکی با فرهنگ فردی مدیران و کارآفرینان دارد و بر همین اساس، فرهنگ سازی درست در رابطه با تربیت نیروهای این اکوسیستم نوپا در مصر اهمیت بالایی دارد، به طوری که هر اندازه این افراد در شناخت بازار و احتیاجهای آن متبحرتر شوند، مدیریت بهتری در زمان بندی و اجرای برنامه های خود خواهند داشت.

مطالب مرتبط

استارتاپ های مشهور مصری

30 مهر 97 535

استارتاپ های مصری: سرمایه گذار نیست!

29 مهر 97 505

هزینه های متفرقه و اشتباه در قیمت گذاری

مطابق تحقیقی که CBInsights ارائه داده است، 18 درصد استارتاپ ها به دلیل اشتباهات اقتصادی در زمینه بودجه بندی هزینه های خود شکست می خورند. محاسبات غلط اقتصادی و یا برآوردهای بیش از اندازه هزینه ها، از دلایل عمده شکست استارتاپ های دنیا محسوب می شوند و این امر تنها منوط به کشور مصر نیست. این نکته زمانی برجسته تر می گردد که بسیاری از استارتاپ ها با هزینه هایی که از سوی سرمایه گذارها به سمت آنها تزریق می گردد، کار خود را شروع می نمایند. ونچر کپیتال های مصر نیز در حمایت از این اکوسیستم نوپای کشورشان، سرمایه هایی را در اختیار این کارآفرینان تازه نفس قرار می دهند که ممکن است دست آنها را برای صرف هزینه باز بگذارند و بر این اساس، اشتباهات جبران ناپذیری را در زمینه بودجه بندی رقم بزنند. همچنین اشتباه در قیمت گذاری نیز ممکن است بسیاری از این استارتاپ ها را به ورطه شکست بکشاند که این اشتباه نیز از عدم تحقیقات درست بازار ناشی می گردد.

کمبود سرمایه گذاری در مراحل میانی

اکوسیستم استارتاپی مصر در فرایند جذب سرمایه، نسبت به 10 سال پیش شرایط بهتری پیدا نموده و در این میان، خصوصا سرمایه گذاری در مرحله اولیه و مراحل آخر رشد یک استارتاپ، فرایند آسان تری پیدا نموده و سرمایه گذاران فرشته قابل توجهی در اکوسیستم این کشور حضور یافته اند که از استارتاپ ها در مراحل اولیه رشدشان حمایت می نمایند و در صورت مشاهده توسعه یک استارتاپ، در مراحل پایانی نیز در کنار آنها قرار خواهند گرفت. در فرایند جذب سرمایه اکوسیستم مصر، مسئله اساسی جمع آوری بودجه در مراحل میانی یک استارتاپ است که عدم پیروزیت در این مرحله، یکی از دلایل شکست استارتاپ های مصری قلمداد می گردد. فقدان سرمایه مورد احتیاج در مراحل میانی رشد یک استارتاپ، ناشی از بی میلی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری است، زیرا استارتاپ در این مرحله هنوز به یک موقعیت تثبیت یافته نرسیده و در نتیجه سرمایه گذاران جدید نیز با احتیاط بیشتری رفتار نموده و منتظر دستاوردهای آینده آن هستند، در صورتی که ممکن است استارتاپ مذکور به دلیل کمبود سرمایه، با شکست روبرو شده و دستاوردهای آینده خود را محقق نکند.از سوی دیگر، سرمایه گذارانی که در مراحله اولیه شکل گیری یک استارتاپ روی آن سرمایه گذاری نموده اند نیز ممکن است به یک توافق کامل برای عملی کردن معامله نرسیده باشند و در تزریق سرمایه تعلل به خرج دهند که در هر دو حالت، عدم پاسخگویی به احتیاج یک استارتاپ در مراحل میانی، می تواند مقدمات شکست آن را رقم بزند.

بازار ضعیف مصر

هر اندازه که کیفیت محصولات و خدمات یک استارتاپ بالا باشد، به همان اندازه باید بازار این محصولات و خدمات نیز وجود داشته باشد، چراکه در غیر این صورت، تنها ضررهای اقتصادی عظیم را برای صاحبان خود در پی خواهد داشت. 14 درصد از کارآفرینان، بازاریابی ضعیف را دلیل ناکامی استارتاپ خود اعلام نموده اند، بنابراین باید بازار هدفی وجود داشته باشد که بتوان فرایند بازاریابی و تحقیقات محصول خود را در آن پیگیری کرد. این امر خصوصا در بازار بی ثبات مصر بیشتر نمود پیدا می نماید، چراکه قدرت خرید مصرف نمایندگان در این کشور به شدت پایین است و بنابراین تنها به سمت محصولات و خدماتی خواهند رفت که احتیاجهای مهم روزمره آنها را تأمین کند. به نظر می رسد تحقیقات بازار در کشوری مثل مصر باید رکن اول راه اندازی هر گونه استارتاپی در این کشور باشد، زیرا تا زمانی که ایده های این اکوسیستم به احتیاجهای اساسی مصرف نمایندگان نزدیک نشوند، محکوم به شکست خواهند بود، بنابراین بهتر است به جای الگوبرداری از نمونه های پیروز دیگر کشورها، به سمت شناخت درست بازار خود پیش بفرایند، چراکه بازار ضعیف مصر قدرت مانور زیادی به اکوسیستم استارتاپی آن نخواهد داد.

موارد قانونی

طبق آمار ارائه شده، 7 درصد استارتاپ ها به دلیل مسائل قانونی و چالش های حقوقی شکست می خورند و این امر خصوصا در سال های اول راه اندازی یک استارتاپ مشکل سازتر بوده و عموما این کسب وکارها با سردرگمی ها و چالش های زیادی روبه رو هستند. بر این اساس، مسائل قانونی نیز می تواند در کشور مصر مشکل ساز باشد و داشتن یک تیم قوی از منابع انسانی و حقوقی تا حد زیادی این مشکل را مرتفع خواهد نمود. مسائل قانونی و تنگناهای آن، یک سنگ عظیم برای استارتاپ های مصری به شمار می فرایند و این نکته در کنار فقر فرهنگ سازمانی استارتاپی این کشور، تا حدی مشکل آفرین شده و زمینه های شکست استارتاپ های مصری را فراهم نموده است. در حالی که اگر یک متخصص امور حقوقی در سازمان این استارتاپ ها قرار بگیرد، طبیعتا شیوه روبروه آنها با چالش ها و مسائل حقوقی بهینه تر خواهد شد.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 373

به "سایه شکست بر سر اکوسیستم استارتاپی مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه شکست بر سر اکوسیستم استارتاپی مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید