فرستاده ژاپن به فضا دنیا را زیر ذره بین می برد!

به گزارش مالزی ارزان، تلسکوپ فضایی XRISM قرار است خوانش هاش نو و پپیشگامانه ای از مکان های گرم و پرانرژی در دنیا ارائه دهد.

فرستاده ژاپن به فضا دنیا را زیر ذره بین می برد!

به گزارش دیجیاتو، بامداد روز پنجشنبه 16، شهریورماه، ژاپن موشکی حامل کاوشگر ماه SLIM و تلسکوپ فضایی XRISM را به فضا پرتاب کرد. تلسکوپ فضایی XRISM قرار است خوانش هاش تازه و پیشگامانه ای از مکان های گرم و پرانرژی در دنیا ارائه دهد.

اگر همه چیز مطابق برنامه های معین شده پیش برود، طی چهار تا شش ماه آینده، کاوشگر اسلیم به آنالیز ماه می پردازد و اولین فرود نرم ژاپن بر ماه خواهد بود.

درواقع XRISM که از مرکز فضایی تانگاشیما در ژاپن پرتاب شد، طول موج های اشعه ایکس را با دقتی بی سابقه تشخیص می دهد تا به قلب خوشه های کهکشانی نگاه نموده و عملکرد سیاه چاله ها و ابرنواخترها را آنالیز کند. در این صورت اطلاعات تازهی از ساختار عناصر دنیا ارائه می دهد.

تلسکوپ فضایی XRISM ژاپن مکان های گرم دنیا را مطالعه می نماید

لازم به ذکر است XRISM که کریسم تلفظ می گردد، مأموریت مشترکی بین آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) و ناسا با مشارکت آژانس فضایی اروپا است.

برخلاف تلسکوپ های اشعه ایکس موجود، XRISM است طول موج های مختلف نور پرتو ایکس را تشخیص دهد و حجم فوق العاده ای از اطلاعات را در اختیار دانشمندان بگذارد. این تلسکوپ ابزار تازهی را حمل می نماید که اشعه ایکس را به وسیله تغییرات کوچک دما تشخیص می دهد. بعلاوه کریسم قادر است عناصر شیمیایی موجود در اجسام موردنظر مانند آهن، نیکل، اکسیژن و سیلیکون و بعلاوه فراوانی آن ها را تشخیص دهد. به علاوه، XRISM قادر به خواندن سرعت حرکت گاز است.

ایرینا ژوراولووا، اخترفیزیکدان دانشگاه شیکاگو که دانشمند ناسا در این پروژه و رئیس تیم علمی مذکور است، می گوید: با XRISM دید کاملاً تازهی از دنیا گرم و پرانرژی خواهیم داشت. ما انفجارهای ستاره ای، برهم کنش های سیاه چاله ها با کهکشان های میزبان و ادغام خشونت آمیز خوشه های کهکشانی را با جزئیات بی سابقه مشاهده خواهیم کرد و از آن هیجان انگیزتر، اکتشافاتی است که همواره از مأموریت های تازه حاصل می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 20 شهریور 1402 بروزرسانی: 20 شهریور 1402 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1479

به "فرستاده ژاپن به فضا دنیا را زیر ذره بین می برد!" امتیاز دهید

1 کاربر به "فرستاده ژاپن به فضا دنیا را زیر ذره بین می برد!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرستاده ژاپن به فضا دنیا را زیر ذره بین می برد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید