موزه فضای باز ویلد و دانلند؛ زندگی در تاریخ انگلستان (قسمت سوم)

به گزارش مالزی ارزان، موزه تاریخ طبیعی ویلد و دانلند، علاوه بر بازسازی زندگی روستایی برای بازدیدکنندگان، مجموعه با ارزشی از لوازم و اشیا تاریخی را در خود دارد.

موزه فضای باز ویلد و دانلند؛ زندگی در تاریخ انگلستان (قسمت سوم)

مجموعه های موزه ویلد و دانلند شامل اشیایی است که در طول سال های برپایی موزه، از فرایند تخریب و بازسازی ساختمان ها به دست آمده، یا از طرف افراد دست اندر کار صنایع دستی انگلستان، اهدا شده است. این مجموعه طیف وسیعی از اشیا بسیار سنگین را، از ماشین آلات و ابزار حمل و نقل گرفته تا اشیای کوچک تر، مانند آنچه که در آشپزخانه ها استفاده می شده، دربر می گیرد. بازدیدنمایندگان به روش های زیر می توانند به این اشیا دسترسی داشته باشند:

  • بسیاری از اشیا در ساختمان های موزه به نمایش گذاشته شده اند.
  • تعدای از وسایل برای به نمایش گذاشتن در سطح موزه انتخاب شده اند، که به ساختار تاریخی موزه یاری نموده و جنبه استفاده نیز دارند.
  • یک راهنما همه روزه راس ساعت 1:30 بعد ازظهر، بازدیدنمایندگان را به بخش بایگانی اشیا و صنایع دستی در زیرزمین دانلند گریدشل می برد، جایی که حدودا 80 درصد اشیا مجموعه در آن واقع شده است.
  • اگر بازدیدنمایندگان علاقه به تماشا شی خاصی داشته یا قصد مطالعه روی آن را داشته باشند، می توانند با معین قرار قبلی به این هدف دسترسی پیدا نمایند.

مجموعه ها

موزه ویلد و دانلند مجموعه ای بزرگ و جامع شامل 15 هزار قطعه صنایع دستی را در خود نگه داری می نماید. این مجموعه طیف وسیعی از وسایل را شامل می شود که به توضیح زیر هستند:

  • قطعات ساختمانی و ابزار کار
  • ابزار کشاورزی و کار روی زمین
  • حمل و نقل و وسایل نقلیه
  • صنایع دستی و ابزارهای روستایی

مجموعه های این موزه مانند ساختمان های آن نیز، برنده جایزه (ACE (Arts Council England شده است؛ که آثار مهم منطقه ای و ملی جمع آوری شده در این موزه غیرملی را به رسمیت می شناسد.

صنایع دستی این مجموعه که در ابتدا با عنوان حفاظت جمع آوری شده، برای سال ها دارای اهمیت زیادی بوده و هر کدام در طبقه بندی های جداگانه نگهداری شده است. طبقه بندی این اشیا به توضیح زیر است:

کشاورزی

با توجه به منظره و منطقه ای که موزه در آن واقع شده است، جای تعجبی ندارد که مجموعه مصنوعات موزه، تعداد قابل توجهی از ماشین ها و لوازم مربوط به کشاورزی را در خود نگه دارد. بسیاری از این اشیا به وسیله مزرعه یا مزرعه داران منطقه، به صورت مستقل یا گروهی اهدا شده است. البته یکی از مهم ترین گروه های وسایل را فردی به نام استیونسون در دهه 1980 به موزه اهدا نموده است. بسیاری از اشیا موزه با ارزش هستند، اما ارزش وسایل استیونسون در این است که او از اسب به عنوان قدرت اصلی حرکت در دهه 80 استفاده می کرد؛ زمانی که تراکتور وجود داشت، عمدتا به عنوان موتور ثابت برای ماشین خرمن کوبی استفاده می شده است.

قسمت اعظمی از وسایل کوچک و ابزارها دستی در مغازه گریدشل موزه به نمایش در آمده اند، در حالی که وسایل نقلیه بزرگ که به وسیله اسب ها به حرکت در می آمده اند، در اطراف موزه قرار گرفته اند. تعدای از این وسایل نقلیه به ترتیب نوع استفاده نگهداری می شوند، بنابراین موزه می تواند در عملیات کشاورزی تیم های خود در کار با اسب های سنگین، از آن ها استفاده کند. ابزار های کشاورزی به زیرمجموعه های زیر تقسیم می شوند:

ابزارهای دستی

ابزارهای دستی چنان طیف وسیعی از فعالیت ها را تشکیل می دهند که بسیار مشکل است که شروع و پایانی برای هر کدام در نظر گرفت. به همین علت در این مجموعه وسایلی وجود دارند که بیش از یک عنوان برای آن ها ذکر شده است. دوره زمانی این اشیا به حدود سال های 1850 تا 1950 بازمی شود. عمر اشیا عموما به یک علت ساده بیشتر از این نمی تواند باشد، زیرا علاوه بر آن که این اشیا برای هدف خاصی تهیه شده اند، پس از مدتی کار مداوم یا از بین رفته یا به وسیله ای دیگر تبدیل می شدند. اشیایی مانند چنگک در سایزهای مختلف، بیل های چوبی و فلزی، خرمن کوب، شن کش و انواع چاقوها از جمله مصنوعات این بخش هستند.

در این موزه، بعلاوه مجموعه ای از لوازمی وجود دارد که نشان می دهد چگونه مردم این منطقه بر اقلیم و منظر آن تاثیر گذاشته اند. لوازم زه کشی، باغداری، اره های بزرگ جهت قطع درختان و لوزام مرتبط با چوب بری از جمله لوازم این بخش به شمار می فرایند.

انبار ماشین آلات

در حالی که بسیاری از ابزارهای کشاورزی به وسیله آهنگران بومی ساخته می شد، زمانی که احتیاج به ابزاری پیچیده تر یا بزرگ تر فرا می رسید، کار را به شرکت های فراورینماینده ماشین آلات می سپردند. این ماشین آلات اغلب به طور ثابت و در محیطی پوشیده (اغلب محیطی مانند انبار) مورد استفاده قرار می گرفتند و به وسیله یک نیروی بیرونی مانند اسب، خر، انسان، بخار، دیزل یا آب به حرکت در می آمدند. کاه خردکن، آسیاب و ریشه خردکن از جمله ماشین آلات موجود در این بخش هستند.

لوازم دام پروری

دامپروری در زمان گذشته، بیشتر از آن که با هدف مالی باشد، به عنوان قدرتی برای کار در زمین مطرح می شده است. لوازمی مرتبط با دامپزشکی، کنترل گاوه های بزرگ و انواع و اقسام آبشخورهای حیوانات، اشیا این بخش را تشکیل می دهند.

لوازم فراوری لبنیات

لوازمی جهت دوشیدن شیر چهارپایان، تهیه پنیر و کره و ماشین های الکترونیکی استخراج شیر در این بخش قرار دارند.

انواع ماشین آلات کشاورزی، قلاب ، کفش های کار در مزرعه، زنگوله، لوازم چوپانی و لوازم مقدار گیری وزن، از جمله دیگر اشیای این بخش هستند.

قطعات ساختمانی، روش های ساخت و مواد

برترین بخش مجموعه های موزه ویلد و دانلند در این قسمت واقع شده است، زیرا داستان ساختمان های بومی و محلی جنوب شرقی انگلستان را بازگو می نماید. اشیای این بخش نه تنها منبع موثقی از اطلاعات را در زمینه روش ها و مواد ساختمان سازی در اختیار موزه قرار می دهد، بلکه تاریخ ساختمان ها نیز به تصویر می کشد. قسمتی از اشیای این بخش به وسیله تخریب و بازسازی ساختمان های نمایشگاه به دست آمده، در حالی که قسمتی دیگر از آن، از نقاط دیگر اهدا شده است. اشیای این بخش، بعلاوه ارتباط پیوسته ای با دوره هایی که موزه برگزار می نماید داشته و در همکاری با دوره کارشناسی ارشد دانشگاه یورک نیز مورد مطالعه قرار می گیرد. علاوه بر قالب آجر، قالب کاشی، لوازم کاشی کاری و آجرکاری، ماشین آلات آهنی، کلاهک دودکش، درب و پنجره و شومینه، لوازم تزیین نماینده منزل مانند قلموهای نقاشی دیوار و دستگاه برش کاغذ دیواری نیز در این مجموعه وجود دارد. لوازم نجاری، لوله کشی، سنگ تراشی و کاه اندود کردن منازل نیز در مجموعه اشیای موزه نگهداری می شود.

لوازم زندگی روستایی

در اوایل بازگشایی موزه، بخش اشیا مربوط به سبک زندگی روستایی با سرعت زیادی جمع آوری می شد. این اشیا، در درجه اول به چیدمان لوازم خانه ها، پاسخ می داد. در حال حاضر در این بخش از مجموعه موزه، اشیای بسیاری از زندگی روستایی وجود دارد، که بعضی از آن ها قسمت مهمی از تاریخ را تشکیل می دهند و بخش های دیگر را نیز تکمیل می نمایند. در این بخش، بعلاوه اشیایی وجود دارند که به علت احتمال آسیب یا از بین رفتن، مورد استفاده قرار نمی گیرند و در معرض عموم نیستند، اما به عنوان موردهای آموزشی می توان از آن ها استفاده کرد.

وسایلی که به عنوان چیدمان در خانه های این موزه قرار گرفته است، اطلاعات کمی را درباره نحوه زندگی مردم در تاریخ انگلستان به بازدیدنمایندگان نشان می دهد. ظروف سرامیکی، بطری های شیشه ای، لوازم مذهبی، لوازم تمیز کردن منزل، لوازم آشپزخانه، رختشویی، میز و جایگاه، گنجه، لامپ، فانوس، شمعدانی، نقاشی، عکس و پوستر از اشیای این بخش هستند.

صنایع دستی

اگرچه منطقه ها روستایی به طور کلی با کشاورزی ارتباط مستقیمی داشته اند، اما گاهی فعالیت های وابسته به آن نیز به عنوان پایه اساسی برای اقتصاد منطقه به شمار می رفت. بسیاری از این فعالیت ها امروزه از بین رفته است، اما به وسیله تاثیری که انسان های گذشته بر منطقه ها مختلف گذاشته اند، می توان حدس زد که این فعالیت ها شامل چه کارهایی بوده اند. به همین علت، حیاتی است که موزه بتواند با دستیابی، نگهداری، تحقیق و تفسیر فعالیت های اجرا شده در گذشته، از فراموشی این مهارت ها جلوگیری کند. آهنگری، پیت سازی، تله سازی برای حیوانات، چرم سازی، آسیاب سازی، چاقو سازی، چرخ سازی، چوب بری از جمله صنایعی هستند که در این مجموعه، زنده نگه داشته شده اند.

از چوب هایی که در این منطقه بریده شده، برای ساخت لوازمی مانند چوب دستی، پرچین، شن کش و نرده استفاده شده است. یکی دیگر از صنایعی که در شهرها و روستاهای بزرگ تر بسیار رونق داشته، صنعت چرخ سازی بوده که پس وارد شدن به زندگی مدرن، کم کم از بین رفته است.

حمل و نقل و وسایل چرخ دار

تنها حدود 50 یا 60 سال است که استفاده از اسب، به عنوان یک قدرت حرکتی برای کار در مزرعه یا هر نوع کار دیگری، منسوخ شده و تاثیر خود را در زندگی روزمره مردم از دست داده است. در زندگی روستایی، اسب ها قدرت حرکت همه چیز بودند. شخم زدن، کاشت و برداشت از جمله کارهایی بودند که در زمان گذشته با استفاده از اسب ها امکان پذیر بوده و علاوه بر آن، اسب ها جنبه تفریحی برای کسانی را داشته اند که می توانستند در این زمینه هزینه نمایند.

طیف وسایل نقلیه ای که به وسیله حیوانات حمل می شده، بسیار گسترده بوده است. بعضی وسایل برای هر کاری استفاده می شدند و بعضی دیگر برای امور خاصی طراحی و مصرف می شدند. مجموعه وسایل نقلیه در موزه ویلد و دانلند شامل هر دو گروه است.

چرخ دستی هایی (دارای دو چرخ) مربوط به 100 یا 150 سال پیش، انواع ارابه (دارای 4 چرخ)، کالسکه، فرغون، واگن هایی که به عنوان مکانی برای زندگی ساخته می شدند و وسایل نقلیه دیگر، از جمله اشیایی هستند که در قسمت های مختلف موزه به نمایش درآمده اند.

آرشیو

آرشیو موزه ویلد و دانلند دارای مجموعه ای از یادداشت ها، عکس ها، نقشه ها و دیگر موادی است که به معماری بومی و بازسازی خانه های قدیمی مربوط می شود.

کتابخانه

این موزه دارای کتابخانه وسیعی درباره معماری بومی، حفاظت از ساختمان ها و صنایع دستی روستایی و مهارت ها است. این کتابخانه یکی از بزرگ ترین مراجع در این زمینه در کشور است.

عکس: موزه ویلد و دانلند و گوگل مپ

منبع: کجارو / wealddown.co.uk
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1161

به "موزه فضای باز ویلد و دانلند؛ زندگی در تاریخ انگلستان (قسمت سوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه فضای باز ویلد و دانلند؛ زندگی در تاریخ انگلستان (قسمت سوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید