همکاری مدیری و قاسم خانی در سریال هیولا چقدر پیروز بوده؟ تحلیل امیر مهدی ژوله

به گزارش مالزی ارزان، سریال هیولا که این روزها از شبکه خانگی پخش می گردد جزو سریال های پرمخاطبی است که بسیاری را هر هفته چشم انتظار می گذارد تا قسمت تازه اش بالاخره از راه برسد. سریالی که به عقیده بسیاری از منتقدان و صاحب نظران از جمله کارهای خوش ساخت مهران مدیری است که قدم رو به جلویی برای او محسوب می گردد. او از طنزهای فانتزی تر خود مانند شب های برره و قهوه تلخ فاصله گرفته و بیشتر به حوزه طنز اجتماعی نزدیک شده است. برای این قدم رو به جلو مدیری سراغ یکی از پیروز ترین همکاران ش در دهه های اخیر رفته. پیمان قاسم خانی که باید دید نتیجه این همکاری دوباره پس از سال ها عدم همکاری پیروز بوده یا نه؟

همکاری مدیری و قاسم خانی در سریال هیولا چقدر پیروز بوده؟ تحلیل امیر مهدی ژوله

سریال هیولا در واقع طنزی است که این بار برخلاف ساخته های دیگر مدیری مانند شب های برره و قهوه تلخ با یک نگاه اجتماعی به مسائل روز و نزدیک به دغدغه های مردم به شبکه نمایش خانگی آمده است. هیولا را می توان فصل جدیدی برای مهران مدیری خواند. او با تولدی دوباره روبرو شده و توانسته به خوبی یک طنز پیروز نیش دار، فارغ از نگاه های فانتزی گذشته اش را به ارمغان آورد. موضوعی که بسیاری از مخاطب ها و فعالان حوزه طنز به آن باور داشته و معتقدند مهران مدیری توانسته در این ساخته جدیدش به خوبی جای خود را در دل ببینده ها باز کند.

پیمان قاسم خانی؛ مردی که کارش را خوب بلد است

امیرمهدی ژوله، فیلمنامه نویس کمدی که یک دهه به اسم نویسنده در مجموعه های گوناگون مهران مدیری از جمله پاورچین، نقطه چین، شب های برره، مرد هزار چهره، قهوه تلخ، شوخی کردم، در حاشیه و... حضور داشته در گفت و گو با خبرنگاران زندگی پیمان قاسم خانی را مهندس فیلمنامه نویسی کمدی معرفی می نماید و می گوید: پیمان نویسنده ای است بسیار دقیق، میزان، درست، درجه یک و دست نیافتنی و من به اسم نویسنده کمدی که 10 سال با مهران مدیری کار نموده ام؛ پیمان قاسمخوانی را یک فرد دست نیافتنی و حسرت برانگیز در حوزه فعالیت اش می دانم که مغز، فکر، ایده ها و کارهایش هم متن خوب هم زیرمتن خوب دارد. به طوری که تکلیف اش معین است و نشان می دهد یک نویسنده قهار در این زمینه بوده که کارش را به خوبی بلد است.

امیر برادران را نباید فراموش کنید

او درباره امیر برادران که به اسم نویسنده در این مجموعه فعالیت می نماید بر این عقیده است در زیر نام پیمان قاسم خانی نادیده گرفته شده در صورتی که او هم توانسته به اسم یک نویسنده پیروز در این مجموعه بسیار خوب بدرخشد: امیر برادران را به اسم کسی که با او تا به حال در مجموعه های متنوعی مانند در حاشیه کار نموده ام یک نویسنده درجه یک می دانم که اخلاق حرفه ای دارد و من متاسف هستم در مجموعه هیولا از او آنقدرها یاد نمی گردد. البته طبیعی است؛ اما نه اینقدر که اصلا کسی از او حرفی نزند! چون در هر صورت هیولا را امیر برادران نوشته است. پیمان قاسم خانی به اسم طراح و سرپرست بالا سر کار است؛ اما امیر برادران آن را نوشته و زحمت های او دارد نادیده گرفته می گردد. در صورتی که او هم جزو نویسنده های بسیار قویی است که باید نام اش مطرح و شناخته گردد.

سوژه ای که به درستی انتخاب شده است

او می گوید سریال هیولا در کنار سریال شب های برره، مرد هزار چهره، قهوه تلخ و شوخی کردم جزو کارهای پیروز مهران مدیری است که توانسته به خوبی از پس کار برآید. ژوله به این موضوع هم تاکید دارد سوژه انتخاب شده در هیولا یک سوژه درست بوده. سوژه روزی که به هر حال مردم مسائل مالی دارند و احساس می نمایند در حق آنها بی عدالتی و اجحاف شده و با فسادهای مالی از سوی خواص حق آنها نادیده گرفته اند که موجب اختلاف طبقاتی، مسائل مالی و از دست رفتن پول های مردم شده است: از آنجایی که مردم به طور نزدیک با سوژه هایی که در هیولا مطرح می شوند رو به رو شده اند برای همین دست گذاشتن روی آن در این سریال موجب شده تا موضوع جذابی گردد.

در این زمینه بخوانید:

حامد بهداد در قصر شیرین، ماندن یا خارج شدن از جلد نقش های تکراری؟!

سقوط آزاد شبکه نسیم در روزهای بدون خندوانه و دورهمی

روزگاری که شریف ماندن سخت می گردد

فروپاشی یک انسان موضوع اصلی است که در این سریال به آن اشاره شده و این نویسنده طنز هم با اشاره به این موضوع می گوید: مردی که با شرافت زندگی نموده است در شرایطی قرار می گیرد که مجبور می گردد پا روی شرافت بگذارد که به نظر من این مفهوم عمیق تر و اصلی تری است تا مفهوم نقدهایی که به مسائل مالی و فسادهای مالی می گردد. به باور ژوله در این مجموعه آنچه قابل تعمق تر است و بسیار ارزشمندتر است این است که چقدر شریف زندگی کردن در اوضاع و احوال امروز جامعه ما سخت شده و گاهی اوقات نشدنی و غیرممکن به نظر می رسد.

شوخی بامزه نویسنده با نویسنده؛ از مهران مدیری سپاسگزارم

امیرمهدی ژوله درباره سکانسی که مهران مدیری به سخنرانی درباره فوت یکی از شخصیت های هیولا می پردازد و به نوعی برداشت از سبک سخنرانی او زمان فوت خشیار الوند، نویسنده و فیلمنامه نویس است آن را بسیار بامزه اسم می نماید و می گوید این شوخی نویسنده های سریال با من بود: من نمی دانستم که مهران مدیری در جریان حرف زدن من در مجلس ختم خشیار الوند بود و من فکر می کنم این کار شوخی نویسنده ها با من بود. او در شرح نوع سخنرانی اش ادامه می دهد: این ماجرا دو وجه دارد. وجه نخست این است که من کار بدی نکردم. رفیق ام فوت نموده و معین است که من بغض و سوز دارم. رفیق ام که فیلمنامه نویس بوده فوت نموده و من این خلاقیت را به خرج دادم که با ادبیات فیلمنامه نویسی این غم و ناراحتی ام را به تصویر کشیدم. در وجه دوم هم کاری بود که مهران مدیری انجام داد و خیلی بامزه بود و از او سپاسگزارم که اینطور شوخی کرد. ژوله در نهایت می گوید ما همواره می گوییم که باید با عالم و آدم شوخی کرد و به نظر نویسنده ها یا نظر مهران مدیری متوجه شدند که نوع سخنرانی ام یک قابلیت اجرا در این زمان را دارد و به نظرم کار باحال و خوبی از آب عایدی و خوشم آمد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1012

به "همکاری مدیری و قاسم خانی در سریال هیولا چقدر پیروز بوده؟ تحلیل امیر مهدی ژوله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری مدیری و قاسم خانی در سریال هیولا چقدر پیروز بوده؟ تحلیل امیر مهدی ژوله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید