کدام دسته از فعالان اقتصادی مشمول قانون اقتصادیات بر ارزش افزوده شده اند؟

به گزارش مالزی ارزان، از حدود 13 سال قبل که نخسیتن مرحله فراخوان ارزش افزوده واردکنندگان صادر شد، گروههای مختلفی از فعالان اقتصادی مشمول قانون اقتصادیات بر ارزش افزوده شده اند.

کدام دسته از فعالان اقتصادی مشمول قانون اقتصادیات بر ارزش افزوده شده اند؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، درسال 1387 مرحله اول فراخوان ارزش افزوده کلیه واردکنندگان و صادر کنندگان و همچنین فعالان اقتصادی با مجموع فروش یک میلیارد و دویست پنجاه میلیون ریال یا بیشتر،مشمول قانون اقتصادیات بر ارزش افزوده شدند.

در مرحله دوم که از اول مهرماه 1388 به اجرا گذاشته شد کارخانه ها و واحدهای تولیدی دارای جواز تاسیس و پروانه بهره برداری، بهره برداران معادن،ارائه دهندگان خدمات حسابرسی ودفترداری،حسابداران رسمی، خدمات مدیریتی ومشاوره ای، خدمات انفورماتیک،هتلها و متلهای سه ستاره و بالاتر،بنکداران وعمده فروشان، کنندگان موسسات تجاری و صنعتی،موسسات حمل ونقل، موسسات مهندسی،تبلیغاتی و بازاریابی فراخوان شدند.

در مرحله سوم که از اول فروردین 1389 به اجرا گذاشته شد، دامنه شمول مودیان گسترش یافت و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که براساس شرایط مراحل اول و دوم ثبت نام، مشمول اجرای نظام اقتصادیات بر ارزش افزوده نشده بودند و در صورتی که در سال 1387 یا 1388 مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات (غیرمعاف یا معاف و غیرمعاف) آنها سه میلیارد ریال و بالاتر بود، مشمول این مرحله شدند.

مرحله چهارم از تاریخ 1/ 7/ 89 اجرا شد و در این مرحله کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بر اساس شرایط مراحل اول، دوم و سوم ثبت نام، مشمول اجرای نظام اقتصادیات بر ارزش افزوده نشده بودند، در صورتی که شاغل به فعالیتهای موضوع بند ب ماده 96 قانون اقتصادیاتهای مستقیم(صاحبان کارگاههای صنعتی، فروشندگان طلا وجواهرو سایر فلزات تزیینی، فروشندگان آهن آلات و سایر فلزات، صاحبان تالارهای پذیرایی ورستوران ها، صاحبان متل و هتل های یک و دوستاره و هتل آپارتمان، صاحبان نمایشگاه های و فروشگاههای خودرو ومعاملات املاک، تعمیرگاههای مجازخودرو، چاپخانه داران، صاحبان دفاتر اسناد رسمی، مراکز ارتباط رایانه ای، دفاتر خدماتی، دولت الکترونیک، خدمات الکترونیک شهر و صاحبان سینماها، تماشاخانه ها ومکان های ورزشی وتفریحی) بودند با هر میزان فروش یا درآمد مشمول مرحله چهارم ثبت نام، آموزش و اجرای قانون شدند.

درمرحله پنجم که از تاریخ 1/ 7/ 90 اجرا شد کلیه اشخاص حقوقی که در مراحل قبلی مشمول نبودند و مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات (غیرمعاف یا معاف و غیرمعاف) آنها در هر یک از سالهای 87 ، 88 و 89 یک میلیارد ریال وبیشتر بود وکلیه اشخاص حقوقی که قبل یا بعد از سال 1390 ایجاد، تأسیس و به ثبت رسیده یا می رسند و حائز شرایط مذکور نشده بودند، در صورتی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات (غیر معاف یا معاف و غیر معاف) آنها در سال 1399 یا سال های بعد، یک میلیارد ریال و بیشتر بود، از اولین دوره اقتصادیاتی بعد از رسیدن به آستانه مذکور، مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجرای قانون شدند.

مرحله ششم ارزش افزوده از ابتدای سال 1394 اجرا شد. که در این مرحله اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی (صرف نظر از مبلغ فروش سالانه) موضوع ماده 95 قانون اقتصادیاتهای مستقیم که به فعالیت های چلوکبابی ها، سالن های غذاخوری، سفره خانه های سنتی و اغذیه فروشی های زنجیره ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز مشمول اقتصادیات بر ارزش افزوده شدند.

از ابتدای مهرماه 1395 مرحله هفتم اقتصادیات بر ارزش افزوده به اجرا در آمد. بر این اساس کلیه اشخاص حقوقی فعال با هر حجم از فروش و یا درآمد از محل عرضه کالا و ارائه خدمات مشمول که به موجب فراخوان های قبلی تا به امروز برای اجرای قانون فراخوان نشده اند، طی این مرحله مکلف به ثبت نام در نظام اقتصادیات بر ارزش افزوده و اجرای این قانون از ابتدای مهرماه سال 95 می باشند .

همچنین اشخاص حقوقی که بعد از تاریخ اجرای فراخوان نیز ایجاد، تأسیس و به ثبت می رسند و یا شروع به انجام فعالیت می کنند، در صورت فعالیت با هر حجم از فروش و یا درآمد حاصل از کالا و خدمت، از اولین دوره اقتصادیاتی بعد از شروع فعالیت مشمول اجرای این قانون می باشند.

فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا ششم ثبت نام و اجرای قانون اقتصادیات بر ارزش افزوده بوده اند، حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله هفتم ثبت نام این نظام اقتصادیاتی جزو مؤدیان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط از جمله وصول اقتصادیات و عوارض ارزش افزوده از خریداران، ارائه اظهارنامه و واریز اقتصادیات و عوارض بر ارزش افزوده به حساب های معین شده توسط سازمان امور اقتصادیاتی کشور می باشند.

در آخرین مرحله نیز جایگاه داران سوخت (بنزین،نفت گاز،نفت سفیدسوخت هوایی وگاز طبیعی فشرده(CNG)) از ابتدای سال 1399 فراخوانده شدند.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 463

به "کدام دسته از فعالان اقتصادی مشمول قانون اقتصادیات بر ارزش افزوده شده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام دسته از فعالان اقتصادی مشمول قانون اقتصادیات بر ارزش افزوده شده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید