یخچال گِلی جعفرآباد جنگل

به گزارش مالزی ارزان، یکی از بناهای تاریخی منطقه19 یخچال طبیعی جعفرآباد جنگل است. این بنا در کیلومتر3 بزرگراه خلیج فارس، روستای پلایین، بعد از سه راهی عباس آباد واقع شده است.

یخچال گِلی جعفرآباد جنگل

خبرنگاران- زهرا بلندی: قدمت این یخچال طبیعی به دوره قاجار برمی گردد و آثار باقی مانده از آن شامل دیوار سایه انداز چینه ای به طول 18متر و عرض 7متر، 3دهنه طاق های تویزه ای و پاچال(توچال) است.

سایر اجزای این بنا و پوشش سقف و دیوارهای آن ویران شده و در قسمت بالایی دیوار، حفره های مدوری شکل وجود دارد. یعقوب خلیل وند مدیر شهرسازی ناحیه 4 شهرداری منطقه19 به زمین های کشاورزی که کماکان در این روستا وجود دارد اشاره کرده و می گوید: دیوار گودال های این یخچال از سنگ و آجر و کاهگل ساخته و پشت آن با مصالح عایقی مثل خاکه زغال پوشیده شده بود.

ساکنان قدیمی روستا می گویند رودخانه کن از اطراف این روستا عبور می کرد و کشاورزان و روستاییان از آب رودخانه برای آبیاری زمین ها و آشامیدن استفاده می کردند. بخشی از آب رودخانه و بخشی از آب قنات های محلی به داخل یخچال هدایت می شد و مورد استفاده روستاییان قرار می گرفت. حتی ساکنان دیگر روستاهای منطقه و روستاهای مناطق پیرامونی هم برای تهیه یخ به اینجا می آمدند. تا دهه40 کشاورزان و دامپروران این زمین ها برای خنک کردن آب و خوراکی های خود از این یخچال گلی استفاده می کردند، اما به مرور کارکرد خود را از دست داد، این درحالی است که بازسازی و بازسازی آن در سال1392 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 233

به "یخچال گِلی جعفرآباد جنگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یخچال گِلی جعفرآباد جنگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید