آسیب ها و جراحات بچه ها(6)

به گزارش مالزی ارزان، قسمتی از بدن کودک خردسال من بریده شده است. از کجا می توانم بفهمم که به بخیه احتیاج دارد یا نه؟اگر شک دارید، به اورژانس بروید تا بریدگی را معاینه نمایند.

آسیب ها و جراحات بچه ها(6)

آسیب ها و جراحات بچه ها(6)

بخیه زدن بریدگی بدن کودک

قسمتی از بدن کودک خردسال من بریده شده است. از کجا می توانم بفهمم که به بخیه احتیاج دارد یا نه؟

اگر شک دارید، به اورژانس بروید تا بریدگی را معاینه نمایند.

در حالت کلی، یک جراحت عمیق، عظیم یا باز (عمیق تر از5/0 سانتی متر یا عظیم تر از 1 سانتی متر) به بخیه احتیاج دارد تا از بروز عفونت جلوگیری کند، باقی ماندن جای زخم را به حداقل برساند و خونریزی را متوقف کند.

در موارد زیر هم باید کودک را به اورژانس برسانید:

اگر بریدگی خونریزی دارد و پس از فشار مستقیم بر روی زخم با یک پارچه تمیز یا باند نتوانسته اید خونریزی را ظرف 10 دقیقه متوقف کنید.

در صورتی که به جامانده ای (همانند آشغال یا سنگ ریزه) در جراحت به جای مانده است که با صابون و آب گرم پاک نمی گردد.

اگر جراحت از نوع سوراخ شدگی است یا در اثر یک شی کثیف یا زنگ زده ایجاد شده است.

اگر جراحت در اثر گاز گرفتن یک حیوان یا یک کودک دیگر ایجاد شده است.

از آنجا که پوست کف دست و انگشت ها در حالت کشیده شده قرا می گیرند، برای ترمیم به بخیه احتیاج دارد، حتی اگر بریدگی آنها چندان هم عظیم نباشد. زخم های روی صورت هم ممکن است برای حداقل کردن اثر جای زخم، به بخیه احتیاج داشته باشند.

برای اینکه برترین نتیجه به دست آید، بخیه بایستی ظرف شش تا هشت ساعت انجام گردد زیرا بعد از آن ممکن است بخیه به خوبی نگیرد و عفونت کند.

در بیمارستان چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

بسته به نوع شیئی که موجب بریدگی کودک شده است ممکن است انجام عکس برداری یا رادیوگرافی ضرورت یابد تا معین گردد آیا چیزی در داخل جراحت به جای مانده که احتیاج به پاکسازی داشته باشد یا خیر.

برای بخیه زدن، پزشک باید داروی بیحسی موضعی تزریق نماید تا این منطقه بی حس گردد. سپس جراحت را کاملا شسته و آن را با بخیه می بندد.

در صورتی که ناحیه بخیه در قسمتی باشد که بواسطه حرکت کشیده می گردد (مثلا نزدیک یک مفصل)، پزشک ممکن است آن را آتل بندی کند تا بی حرکت شده و بخیه ها براحتی باز نشوند.

بهتر است بدانید که روشی جایگزین به جای بخیه هم وجود دارد. در این روش از یک چسب مخصوص پوستی استفاده می گردد که ظرف یک دقیقه پس از رسیدن به پوست، یک لایه چسبنده روی جراحت ایجاد می نماید. این روش درد ندارد، سریع است، لازم نیست خشک نگه داشته گردد و ظرف 7 تا 10 روز پوسته پوسته شده و خودش از بین می رود (بر خلاف بخیه که باید به صورت دستی درآورده گردد). این چسب ها خصوصا برای بریدگی هایی که سطح هموار و صاف دارند، مناسب است اما برای استفاده نزدیک چشم یا دهان، یا قسمت هایی از بدن که مو دارند، مناسب نیست.

پزشک ممکن است برای پیشگیری از عفونت، آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر جراحت بریدگی یا سوراخ شدگی به وسیله شی کثیف یا زنگ زده ایجاد شده باشد، ممکن است پزشک در خصوص اینکه کودک شما واکسن کزاز را به تعداد کافی و در مواقع مناسب زده است از شما سوال کند.

چه وقت احتیاج به معاینه و اقدام یک جراح پلاستیک خواهد بود؟

اگر بریدگی عظیم یا ناهموار است یا روی صورت کودک است، می توانید از یک جراح پلاستیک بخواهید که نگاهی به آن بیندازد. البته بیشتر بریدگی هایی که به بخیه احتیاج دارند،جراحی پلاستیک لازم ندارند. جای این زخم ها بیشترا به تدریج از بین می فرایند.

پس از بخیه، چگونه باید از کودکم مراقبت کنم؟

دستورات پزشک را رعایت کنید. در صورتی که کودک پس از رفع شدن اثر بی حسی، هنوز هم درد داشت، می توانید اندازه مناسب از استامینوفن یا ایبوپروفن را به کودک بدهید تا درد رفع گردد. (به کودک خود آسپیرین ندهید، زیرا می تواند منجر به بروز سندرم رایز گردد) .

احتمالا پزشک از شما خواهد خواست تا محدوده بخیه را برای یک تا دو روز خشک و تمیز نگه دارید و سپس می توانید آن را به نرمی با آب گرم و صابون بشویید. همچنین ممکن است به شما توصیه کند که پس از شستن و خشک کردن محل جراحت، یک لایه نازک از کرم های آنتی بیوتیک را روی محل جراحت قرار دهید (مگر اینکه از چسب استفاده شده باشد). همچنین ممکن است از شما بخواهد که چند روز آن را با یک باند تمیز بپوشانید.

مراقب بروز علائم عفونت باشید: قرمزی یا رگه های قرمز رنگ که از محل جراحت به طرف بیرون کشیده شده اند، درد رو به افزایش، تب و غدد لنفاوی متورم در اطراف یا نزدیک به محل جراحت. اگر هر یک از این نشانه ها را مشاهده کردید، سریعا با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

بعضی از بخیه ها به خودی خود جذب بدن می شوند در حالی که برای کشیدن بعضی دیگر باید مجددا به پزشک مراجعه کنید. سعی نکنید خودتان بخیه ها را بکشید. به سادگی ممکن است که بخشی از بخیه بیرون نیاید و اگر کودک همکاری نکند ممکن است صدمه ای به بدن او وارد گردد. همچنین بهتر است پزشک نگاهی به محل جراحت بیندازد تا مطمئن گردد که فرایند ترمیم زخم به طور طبیعی طی می گردد و زمان کشیدن بخیه ها رسیده است.

پس از اینکه بریدگی کودک بهبود یافت، حداقل تا چند ماه کرم های ضدآفتاب روی آن بمالید تا از پوست نو محافظت شده و جای زخم تا حد امکان باقی نماند.

منبع: www.ninisite.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1000

به "آسیب ها و جراحات بچه ها(6)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب ها و جراحات بچه ها(6)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید