آیا آیفون یا آیپد شما به جاسوس افزار پگاسوس آلوده است؟ با این ابزار رایگان آنالیز کنید

به گزارش مالزی ارزان، در ماه جولای، محققان امنیتی شواهدی مبنی بر آلوده شدن گوشی های تلفن همراه روزنامه نگاران، سیاست مداران و افراد سرشناس به جاسوس افزار پگاسوس (Pegasus) پیدا کردند.

آیا آیفون یا آیپد شما به جاسوس افزار پگاسوس آلوده است؟ با این ابزار رایگان آنالیز کنید

این جاسوس افزار (spyware) را می توان از راه دور روی آیفون و آیپد نصب کرد؛ بدون اینکه احتیاج باشد صاحب دستگاه اقدامی نماید و حتی آگاه گردد. این اسپایور اجازه دسترسی کامل هکرها را به تمام دستگاه و داده های ذخیره شده روی را می دهد. یعنی تمام پیغام های متنی، ایمیل ها، تماس های تلفنی و حتی قابلیت ضبط آن ها و عکس های شخصی در اختیار هکرها قرار می گیرد.

در ابتدا ، اسپایور پگاسوس به وسیله گروهی به نام NSO Group برای نظارت بر جنایت کاران و تروریست ها طراحی و به بازار عرضه شد ولی به تدریج مورد سوءاستفاده نهاده شد و سراغ سایر افراد معروف و سرشناس و با نفوذ سیاسی و اجتماعی رفت.

طبیعی است که هر زمان گزارشی مانند انتشار جاسوس افزار پگاسوس را بشنوید؛ احتمال بدهید که گوشی تلفن همراه شما هم آلوده شده است؛ حتی اگر هیچ شخص یا سازمان و نهاد دولتی و غیرانتفاعی نخواهد روی آیفون شما نظارت داشته باشد.

برای شما و سایر افرادی که کنجکاو هستند و می خواهند مطمئن شوند روی آیفون و آیپد آن ها هیچ اثری از اسپایور پگاسوس نیست؛ یک ابزار رایگان اسکن دستگاه های iOS در دسترس است که با چند ضربه و کلیک خیال شما را راحت می نماید.

از نظر فنی، احتمال آلوده شدن آیفون و آیپد شما به این نرم افزار جاسوسی، بسیار پایین است. گزارش های مختلف نشان می دهند که اپل با انتشار آخرین نسخه سیستم عامل iOS 14.7.1 باگ آسیب پذیری در برابر جاسوس افزار پگاسوس را برطرف نموده؛ البته اپل هرگز تا کنون این موضوع را تایید ننموده است.

با این اوصاف، باز هم پیشنهاد می کنیم چند دقیقه وقت بگذارید و آیفون و آیپد خود را برای این اسپایور اسکن و آنالیز کنید تا مطمئن باشید دستگاه شما عاری از هرگونه ابزار جاسوسی است.

دانلود و نصب اپلیکیشن iMazing روی مک و پی سی

اخیرا iMazing اپلیکیشن مک و پی سی خود را به روزرسانی نموده است که شامل ابزار MVT می گردد و می تواند جاسوس افزار پگاسوس روی دستگاه شما را تشخیص دهد. این ابزار هیچ گونه هزینه ای از کاربر نمی گیرد و به وسیله سازمان عفو بین الملل طراحی و عرضه شده است.

اپلیکیشن iMazing را برای کامپیوتر از روی وب سایت آی مگزین دانلود کنید. نگران خرید این برنامه نباشید؛ ما می توانیم در همان دوره آزمایشی آن، یک تست کامل شناسایی جاسوس افزار را انجام دهیم. پس از دانلود، این برنامه را نصب و باز کنید. در صورت احتیاج، دوره آزمایشی رایگان (free trial) را انتخاب کنید.

چگونه تست Pegasus Spyware را روی آیفون و آیپد اجرا کنیم

با نصب و اجرای برنامه iMazing، با استفاده از کابل باید آیفون یا آیپد خود را به کامپیوتر وصل کنید. ممکن است احتیاج داشته باشید پیش از اتصال دستگاه ها به کامپیوتر، قفل صفحه نمایش را باز کنید تا آیفون و آیپد در iMazing شناسایی و نمایش داده شوند.

حالا در صفحه اصلی برنامه و با کمس اسکرول به سمت پایین، از نوار سمت راست مربوط به اکشن ها گزینه Detect Spyware را پیدا و روی آن کلیک کنید. یک پنجره تازه باز خواهد شد که شما را هدایت می نماید.

ابتدا این ابزار می خواهد از دستگاه شما یک پشتیبان گیری محلی انجام دهد. بنابراین، مطمئن شوید که فضای ذخیره سازی کافی برای پشتیبان گیری روی کامپیوتر دارید. پشتیبان گیری به طور اتوماتیک انجام می گردد و شما فقط باید روی کلید آغاز بزنید.

iMazing پیشنهاد می نماید هنگام کلیک در هر صفحه، تنظیمات پیش فرض را انتخاب کنید. گزینه های پیکربندی ارائه شده در این ابزار برای کاربران پیشرفته و حرفه ای است ولی برای بیشتر مردم، گزینه های پیش فرض مناسب هستند.

پس از گذراندن تنظیمات اولیه، باید با مجوز استفاده از این ابزار موافقت کنید و سپس روی کلید Start Analysis بزنید. پس از آغاز فرآیند تجزیه و تحلیل، مطمئن شوید آیفون یا آیپد خود را تا انتها کار اسکن دستگاه از کامپیوتر جدا نمی کنید و متصل هستند.

در یک آزمایش روی آیفون 12 پرو، تهیه نسخه پشتیبان حدود 30 دقیقه طول کشید و 5 دقیقه دیگر برای اسکن دستگاه زمان برد. پس از تهیه نسخه پشتیبان، احتیاج است دوباره رمزعبور ورود را بدهید تا برنامه iMazing بتوانید اسکن دستگاه آیفون یا آیپد را آغاز کند.

هنگامی که iMazing آغاز به تجزیه و تحلیل پشتیبان گیری دستگاه شما می نماید؛ هر برنامه که مورد آنالیز قرار می گیرد؛ در iMessage فرایند پیشرفت کار نمایش داده می گردد.

در انتها، ابزار iMessage با نمایش یک هشدار به شما می گوید چند جاسوس افزار و با چه نام هایی روی آیفون یا آیپد یافته است. اگر هیچ جاسوس افزاری از جمله اسپایور پگاسوس تشخیص داده نگردد؛ پیغام Warning: 0 را خواهید دید.

دو کلید در زیر پیغام مشاهده می گردد که برای باز کردن گزارش یا نشان دادن آن به دیگران است.

اگر دستگاه شما آلوده شده است؛ چه باید کرد؟

با تماشا پیغام تشخیص جاسوس افزار در آیفون و آیپد؛ نباید زیاد نگران باشید؛ چون احتمال اشتباه در تشخیص اسپایور و اصطلاحا مثبت کاذب وجود دارد.

برنامه iMazing از شما می خواهد که گزارش را برای آن ها ارسال کنید. روی کلید reveal report بزنید تا مستقیما به سراغ فایل گزارش بروید. می توانید این فایل گزارش را برای آنالیز و تجزیه و تحلیل بیشتر به تیم پشتیبانی آن ها بفرستید.

با این حال، این ابزار پیشنهاد می نماید که اگر شما یا یکی از اعضای خانواده دارای زمینه فعالیت های سیاسی است؛ بهتر است برای اطمینان سریعا سیم کارت خود را از روی گوشی آیفون درآورده و دستگاه را خاموش کنید.

باز هم می گوییم که احتمال بسیار پایینی وجود دارد که روی آیفون یک کاربر عادی جاسوس افزار پگاسوس یافت گردد و احتمال اشتباه از سوی این ابزار زیاد است.

بد نیست که تنظیمات حریم خصوصی خود را دوباره آنالیز کنید و اقدامات امنیتی برای محافظت از اطلاعات حساس خود را افزایش دهید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 952

به "آیا آیفون یا آیپد شما به جاسوس افزار پگاسوس آلوده است؟ با این ابزار رایگان آنالیز کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آیفون یا آیپد شما به جاسوس افزار پگاسوس آلوده است؟ با این ابزار رایگان آنالیز کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید