بازسازی خانه: اتمام کار حفاظت و بازسازی نقش بهرام دوم در نقش رستم

به گزارش مالزی ارزان، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، اتمام کار حفاظت و بازسازی نقش بهرام دوم در نقش رستم صورت پذیرفت.

بازسازی خانه: اتمام کار حفاظت و بازسازی نقش بهرام دوم در نقش رستم

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

حمید فدایی (مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید) با اشاره به حفاظت و بازسازی نقش بهرام دوم در نقش رستم گفت: نقش بهرام دوم در پایین آرامگاه داریوش عظیم نهاده شده است و شامل دو تابلو نقش شده است. این نقوش بسیار فرسوده بودند، چرا که وقتی نگاهی به عکس های قدیمی می اندازیم شاهد آن هستیم که خاک های زیادی در پایین این صخره بوده که از بالای صخره به پایین ریخته شده بودند. در دوره های تاریخی دسترسی زیادی به این دو نقش وجود داشته و این امر سبب شد که علاوه بر عوامل محیطی و طبیعی در معرض آسیب های انسانی هم قرار گیرد. از این رو حفاظت و بازسازی آن در دستور کار نهاده شد و در شورای فنی مورد آنالیز نهاده شد و در نهایت طرح مورد نظر و آسیب نگاری نقوش بهرام انجام شد.

به گفته فدایی، نقش بهرام طی سالهای گذشته دچار آسیب های زیادی شده بود که از پوسته شدن گرفته تا شکستگی را دربرمی گرفت. نقش بالایی آسیب های بیشتری دیده بود. از این رو آسیب نگاری ها انجام و در فصول بهار و تابستان امسال بازسازی ها دنبال و کار به اتمام رسید. شاخص ترین کاری که در حوزه حفاظت و بازسازی انجام شد علاوه بر مستندنگاری و آسیب نگاری، پاکسازی سطحی این نقش، تثبیت بخش های پوسته شده، پر کردن ترک ها و ریز ترک ها و تزریق مواد حفاظتی در پشت بخش های سست انجام شد. این تزریق ها از آن جهت بود که فاصله بین سنگ ها پر و مانعی برای نفوذ رطوبت ایجاد گردد. از این رو از ترکیبات آهکی که با سنگها همجنس هستند برای این منظور استفاده کردیم که سبب انسجام نقش و کار بازسازیی می گردد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به حریمی که برای این مجموعه تعریف شد، از وجود فاصله مجاز برای بازدید از این اثر اطلاع داد و گفت: این مجموعه بعد از بازسازی و حفاظت امکان بازدید خواهد داشت.

منبع: همگردی
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 990

به "بازسازی خانه: اتمام کار حفاظت و بازسازی نقش بهرام دوم در نقش رستم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه: اتمام کار حفاظت و بازسازی نقش بهرام دوم در نقش رستم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید