از خواص روغن کنجد برای سوختگی چقدر اطلاع دارید؟

به گزارش مالزی ارزان، آیا می دانید که برای درمان سوختگی پوست یا آفتاب سوختگی به جای پمادهای گران قیمت می توانید از یک روغن طبیعی بهره ببرید و نتیجه مشابهی را دریافت کنید؟ روغن کنجد روغن معجزه آسایی است که می تواند به خوبی سوختگی های شما را درمان کند. در مقاله پیش رو با خواص این روغن بیشتر آشنا خواهید شد.

از خواص روغن کنجد برای سوختگی چقدر اطلاع دارید؟

خواص روغن کنجد برای سوختگی

روغن کنجد ویتامین E بالایی دارد که می تواند جای زخم، سوختگی و اسکارهای پوستی را ترمیم نموده و در حفظ گلبول های قرمز و ترمیم و تنو بافت ها هم نقش مهمی را ایفا می نماید. این روغن در بهبود سوختگی های پوست و آفتاب سوختگی بسیار موثر است.

در تحقیقی که بر روی موش ها انجام شد، روغن کنجد به همراه هیدروکسید کلسیم، تاثیری مشابه پمادهای سوختگی دارد و می تواند سوختگی های درجه سه را به خوبی درمان کند. این پژوهش در حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک و بر روی چهار گروه ده تایی موش با ایجاد سوختگی عمیق در پهلو ها اجرا شده است.

درمان سوختگی ایجاد شده روی یک گروه از این موش ها با پماد فیبرینولایزین به عنوان شاهد و گروه دیگر با پانسمان زخم بدون هیچ گونه مواد و پس از شستشو با سرم فیزیولوژیک بوده و درمان دو گروه دیگر با استفاده از ترکیب هیدروکسید کلسیم و روغن کنجد 2/5 در صد و 5 در صد (پماد کنهاید) اجرا شده است.

بر اساس نتایج این پژوهش، موش هایی که پس از پاک کردن جراحات و زواید زخم سوختگی با پماد کمهاید 5 درصد، روزانه پانسمان شدند در زمان کوتاه تری نسبت به سایر موش ها قادر به تشکیل بافت گرانوله در زخمشان شدند.

بر اساس این تحقیق ثابت شدکه روغن کنجد و هیدروکسید کلسیم 5 درصد، قابل رقابت با روشهای دبریدمان غیررژیم غذایی بعد از عمل جراحی های معمول در سوختگیهای درجه 3 است.

در این تحقیق تاکید شده که روغن کنجد حاوی اسیدهای چرب مختلف است و ضمن خاصیت آنتی اکسیدان، با توجه به وجود ویتامین A ، ویتامین B و ویتامین E در آن و مواد معدنی آهن، کلسیم ، مس و فسفر، خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی و ایمن بخشی دارد.

مواد مغذی روغن کنجد چیست؟روغن کنجد دارای چند چربی غیر اشباع (PUFA) است و روغن کنجد سرشار از چربی های دارای حلقه های اشباع نشده و چربی های غیر اشباع است و بعلاوه مقدار چربی های اشباع شده اش هم پایین است. به طور عمده روغن کنجد متشکل از این اسیدهای چرب است: اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک و اسید استئاریک. این روغن بعلاوه حاوی ویتامین E و ویتامین K است و آنتی اکسیدان فراوانی که دارد مانع از فاسد شدن آن می گردد. روغن کنجد حاوی اسیدهای چرب امگا 6 هم هست و در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد.

سایر خواص روغن کنجدغیر از خواص روغن کنجد برای سوختگی که به طور علمی اثبات شده و شما هم می توانید همانند یک درمان خانگی برای بهبود سوختگی از آن بهره ببرید، این ماده معجزه آسا و قابل دسترس خواص دیگری هم دارد که به بعضی از این خواص اشاره می کنیم:

1 - مراقبت از پوستدانه های کنجد حاوی ماده معدنی روی هستند. عنصر روی یک مولفه حیاتی در تشکیل کلاژن است که باعث تقویت بافت عضلانی، مو و پوست می گردد. روغن دانه کنجد غنی از ویتامین E است که نشان داده شده است که آثار به جامانده از سوختگی و اسکارهای پوستی را رفع نموده و علائم پیری زودرس را هم کاهش می دهد.

2 - محافظت در مقابل اشعه هایکی از ترکیبات ارگانیک موجود در دانه های کنجد، که سزامول نامیده می گردد، دارای قابلیت حفاظت از DNA در برابر اثرات مضر اشعه ها است. این اشعه ها می تواند از منابع مختلفی ساطع گردد. در درمان سرطان با روش شیمی درمانی و پرتودرمانی هم شما در معرض این اشعه ها قرار می گیرید. استفاده از روغن کنجد موجب می گردد که از DNA محافظت گردد و از جهش های ژنتیکی به علت قرار گرفتن در معرض این اشعه ها جلوگیری گردد و در نتیجه احتمال ابتلا به سایر سرطان ها به وسیله جهش سلولی کاهش می یابد.

3 - افزایش سلامت مو با روغن کنجدکنجد غنی از پلی فنل های گیاهی است که باعث افزایش سلامتی مو می گردد. روغن دانه کنجد موجب تقویت مو شده و به علت داشتن ویتامین ها و مواد معدنی، رشد مو را افزایش می دهد. اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان های موجود در این روغن یاری می نمایند که درخشندگی موها هم بیشتر گردد.

4 - کاهش التهابروغن کنجد التهاب مفاصل، استخوان ها و عضلات و در نتیجه درد آرتروز را کاهش می دهد. این روغن دارای مقدار زیادی مس است. مس یک ماده معدنی ضروری جهت تقویت عروق خونی، استخوان و مفاصل است و برای جذب مناسب آهن هم ضروری است. بنابراین، وجود مس کافی در بدن، گردش خون را افزایش داده و تضمین می نماید که اکسیژن به مقدار کافی به تمام قسمت های بدن می رسد.

5 - پیشگیری از سرطاندانه های کنجد غنی از لیگنین های محلول در چربی هستند که خواص آنتی اکسیداتیوی دارند. دکتر مارجوری مک کولوف، از دانشگاه اموری استان متحده آمریکا، در یکی از مطالعات خود، این گونه نتیجه گرفت که افزودن لیگنین ها به رژیم غذایی سبب پیشگیری از سرطان می گردد. علاوه بر این، دانه های کنجد دارای مقدار زیادی ویتامین E، ویتامین K و مهمیم هستند که دارای اثر ضدسرطانی بالایی هستند.

کنجد بعلاوه حاوی فیتات است. فیتات یک ترکیب پیشگیری نماینده از سرطان است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می نماید و در از بین بردن رادیکال های آزاد نقش دارد. رادیکال های آزاد مواد خطرناکی برای متابولیسم سلولی هستند که تعیین شده است که با ابتلا به انواع سرطان و سایر بیماری ها مانند بیماری های قلبی، پیری زودرس و ... ارتباط دارند. دانه های کنجد با کاهش خطر ابتلا به سرطان خون، سرطان سینه، ریه، پانکراس، کولون و پروستات هم ارتباط مثبتی دارند.

6 - بهبود هضمدانه های کنجد دارای مقدار قابل توجهی فیبر هستند که یک عنصر بسیار مهم در هضم سالم است. روغن کنجد می تواند مشکلاتی مانند یبوست و اسهال را رفع کند و همزمان به محافظت از سلامت کولون و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های دستگاه گوارش و سرطان هم یاری می نماید. فیبر بعلاوه برای قلب شما مفید است و سبب می گردد که کلسترول های بد یا LDL را از شریان ها و عروق خونی خود دور نگه دارید. بنابراین با مصرف روغن کنجد در برابر آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی هم محافظت می شوید.

7 - کنترل دیابتترکیبات موجود در کنجد، مانند مهمیم، به کاهش خطر ابتلا به دیابت و مدیریت علائم آن در بیماران مبتلا به دیابت یاری می نماید. علاوه بر این، نشان داده شده است که روغن دانه کنجد می تواند تاثیر مثبتی بر تاثیر دارو های گلیبن کلامید (glibenclamide) داشته باشد که برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می گردد. روغن کنجد عملکرد این دارو را بهبود می بخشد و سطوح انسولین و گلوکز بدن را تنظیم می نماید و به این ترتیب به مدیریت علائم دیابت یاری می نماید.

8 - تقویت سلامت استخوانیک گزارش منتشر شده در مجله انجمن شیمی دانان آمریکا می گوید که روغن کنجد غنی ترین منبع مواد معدنی است. سطوح قابل توجهی از مواد معدنی ضروری مانند روی، کلسیم و فسفر موجود در دانه های کنجد وجود دارد که می تواند سلامت استخوان های شما را افزایش دهد. این مواد معدنی در ایجاد استخوان های نو و تقویت و ترمیم استخوان ها بسیار موثر هستند.

9 - بهبود سلامت دهان و دندانشاید یکی از مهم ترین تاثیرات قابل توجه دانه های کنجد، اثرات آن بر سلامت دهان باشد. استفاده از روغن کنجد موجب رفع شدن تورم دهان می گردد و اثرات قوی ضد باکتریایی دارد. روغن کنجد با کاهش حضور باکتری استرپتوکوکوس (یک باکتری رایج است که می تواند باعث تخریب و پوسیدگی دندان گردد) به سلامت و بهداشت دهان و دندان شما یاری می نماید.

10 - روغن کنجد از ناباروری مردان جلوگیری می نمایداگر به رژیم غذایی مردان دانه کنجد اضافه گردد، کیفیت اسپرم افزایش یافته و باروری مردان افزایش پیدا می نماید. در یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات علوم پزشکی، روی 25 مرد نابارور بین 27 تا 40 ساله به مدت سه ماه دانه کنجد استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش قابل توجهی در تعداد و تحرک اسپرم این افراد مشاهده شد.

11 - تقویت سلامت قلب لیگنین های گیاهی و طبیعی محلول در روغن، در دانه های کنجد بسیار فراوانند و در تعدادی از مطالعات نشان داده شده است که با کاهش فشار خون ارتباط مستقیم دارند. این ماده، به نوبه خود، باعث کاهش فشار بر سیستم قلبی عروقی شما می گردد و از ناراحتی های قلبی جلوگیری می نماید. جولیا پترسون از دانشگاه توفست در بوستون، آمریکا در یک تحقیق مشاهده نموده که ترکیبات فنولیک گیاهی در بیشتر دانه ها، و به خصوص دانه های کنجد دارای غلظت بالایی است. علاوه بر این، مهمیم بالای موجود در روغن کنجد به عنوان یک عامل کاهنده فشار خون شناخته شده است.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1045

به "از خواص روغن کنجد برای سوختگی چقدر اطلاع دارید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از خواص روغن کنجد برای سوختگی چقدر اطلاع دارید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید