ایران و ارمنستان باید بر فراوری مشترک تمرکز نمایند

به گزارش مالزی ارزان، رئیس اتاق ایران و وزیر اقتصاد ارمنستان با یکدیگر ملاقات کردند. در این ملاقات ضمن اشاره به ظرفیت های همکاری دوجانبه بین دو کشور، چالش ها و موانع موجود در برابر گسترش سطح روابط تجاری و افزایش حجم سرمایه گذاری های مشترک مطرح و آنالیز شد.

ایران و ارمنستان باید بر فراوری مشترک تمرکز نمایند

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست با توجه به مسائل حوزه حمل ونقل پیشنهاد راه اندازی یک شرکت ترانزیت و حمل ونقل مشترک را مطرح و تأکید کرد: فراوری مشترک بین ایران و ارمنستان ایده ای پیروز خواهد بود که با ایجاد واحدهای فراوریی در ارمنستان از سوی سرمایه گذاران ایرانی و یا انتقال بخشی از زنجیره فراوری یک محصول به ارمنستان می تواند به توسعه روابط و ایجاد مناسبات پایدار یاری کند.

او همچنین بازار ارمنستان را برای اهداف تجاری و سرمایه گذاری ایرانیان با توجه به پررنگ بودن نقش این کشور در منطقه اوراسیا و دسترسی مناسب این کشور به بازار اروپا، بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: ایران و ارمنستان به یاری مذاکره، اعزام و پذیرش هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاه می توانند در راستای کاهش هزینه های تجاری با یکدیگر به تفاهم برسند.

به اعتقاد رئیس اتاق ایران با توجه به رشد مالی ارمنستان و ظرفیت هایی که این کشور در حوزه های مختلف مالی دارد، دو کشور می توانند برای توسعه سطح روابط با یکدیگر برنامه ریزی نمایند. رابطه مناسب ارمنستان با کشورهای اروپایی، پیوستن این کشور به سازمان جهانی تجارت و نقش بسزای ارمنستان در منطقه اوراسیا، نکاتی هستند که به اعتقاد شافعی در توسعه مناسبات بین ایران و ارمنستان اهمیت بالایی دارند.

رئیس اتاق ایران با بیان این مطلب که تنها مرز زمینی مشترک ایران با اوراسیا به محدود به منطقه مرزی بین ایران و ارمنستان می گردد، زمین های همکاری بین دو کشور را متنوع دانست و ادامه داد: ایران و ارمنستان می توانند در حوزه های کشاورزی، دام پروری، آبزی پروری، صنایع تبدیلی و توسعه روابط بین بنگاه های کوچک و متوسط با یکدیگر همکاری مشترک تعریف نمایند.

او همچنین به مسئله ضمانت نامه های بانکی موردنیاز برای حضور شرکت های ایرانی در مناقصه های دولتی ارمنستان و بالا بودن نرخ آنها اشاره و خواهان رسیدگی به این مسئله شد.

در این راستا واهان کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان با اعلام این خبر که دولت ارمنستان در حال پیگیری مسئله بالا بودن نرخ ضمانت نامه های بانکی برای مشارکت شرکت ها در مناقصه های دولتی است، اعلام نمود: این موضوع در دست پیگیری است و به زودی نرخ ها کاهش پیدا می نماید، البته به دنبال حذف آنها نیستیم و قرار است به جای 110 درصد که در حال حاضر درخواست می گردد این رقم به 20 تا 30 درصد برسد.

وزیر اقتصاد ارمنستان همچنین از اعزام هیات کارآفرینان ارمنستان تا یک ماه آینده به شهر اصفهان اطلاع داد و خواهان اعزام هیاتی از بخش خصوصی ایران به ارمنستان شد. به باور او این رفت وآمدها موجب آشنایی بیشتر فعالان مالی از یکدیگر و توانمندی های موجود می گردد.

کروبیان همچنین از ایده تأسیس واحدهای فراوریی در ارمنستان از سوی سرمایه گذاران ایرانی استقبال کرد و این راه چاره را در راستا توسعه مناسبات پایدار بین دو کشور مؤثر خواند.

او در ادامه مسائل بانکی و محدودیت هایی که وجود دارد را مانعی در برابر مراودات بین دو کشور دانست و از ارائه پیشنهادهایی به رئیس کل بانک مرکزی در راستای حل مسائل بانکی اطلاع داد. وزیر اقتصاد ارمنستان معتقد است از بین پیشنهادهای ارائه شده بدون شک یک یا دو مورد آن قابلیت اجرا دارد.

امضای یادداشت تفاهم بین اتاق ایران و مرکز حمایت از سرمایه گذاری ارمنستان

در ادامه این نشست یادداشت تفاهمی بین اتاق ایران و مرکز حمایت از سرمایه گذاری ارمنستان به امضا رسید.

این یادداشت تفاهم بین محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران و لوان اهانسیان، دبیرکل مرکز حمایت از سرمایه گذاری ارمنستان، امضا شد. در این رابطه اهانسیان امضای یادداشت تفاهم را فرصتی برای ترغیب سرمایه گذاران دو کشور برای تحکیم روابط و یاریی به جامعه کارآفرینی دو کشور دانست.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 597

به "ایران و ارمنستان باید بر فراوری مشترک تمرکز نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و ارمنستان باید بر فراوری مشترک تمرکز نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید