باغبانی در منزل و رسیدگی به گیاهان در فصل بهار

به گزارش مالزی ارزان، حتما تا به امروز با روش های مختلف، داخل ماشین ظرف شویی تان را تمیز نموده اید، هر چند ماه یک بار تشک تخت خوابتان را جاروبرقی کشیده و هر سانتی متر از سطح کابینت را با دستمال، تمیز و ضدعفونی نموده اید. ولی آیا فکر می کنید رسیدگی به خانه و عناصر آن تا همین حد کافی است و با این قبیل ترفندها، خانه داری و تمیزکاری بهاره تمام می گردد؟ زمانی که به تمیز کردن قسمت های مختلف خانه و بهداشت آنها توجه دارید، آیا به گیاهان آپارتمانی تان هم اهمیت می دهید؟ اگر به باغبانی در منزل علاقه دارید، باید بدانید که تمیز کردن گیاهان هم یکی از وظایف شما خواهد بود.

باغبانی در منزل و رسیدگی به گیاهان در فصل بهار

جهت دریافت خدمات طراحی و ساخت ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

باغبانی در منزل چگونه انجام می گردد؟

تفاوتی ندارد از کدام گونه گیاهان خانگی نگهداری می کنید، کاکتوس، پوتوس، گیاهان گل داری مانند ارکیده یا حتی درختچه هایی مثل بنجامین هم باید در فواصل زمانی و حداقل یک بار در سال تمیز شوند. زمانی که آلودگی و گرد و غبار اضافی روی برگ ها نشسته باشد، روزنه های برگی مسدود می شوند و تنفس و تبادل اکسیژن به راحتی انجام نمی گیرد. پس علاوه بر زیبایی و تمیزی گیاه، برای حفظ سلامتش باید به از بین بردن آلودگی ها توجه داشته باشید. برای سلامت بیشتر گیاهان توصیه می گردد فرایند رسیدگی و باغبانی فصل بهار خود را بر اساس این مراحل تعیین انجام دهید:

1- فهرستی از گیاهان آپارتمانی تهیه کنید

در فضای خانه راه بروید و به همه گلدان های گیاهی خود سر بزنید. آیا نور کافی دریافت می نمایند؟ یا نورشان بیش از حد مورد نیاز است؟ خاکشان چگونه به نظر می رسد؟ موارد مختلف از ظاهر برگ ها و شاخه ها گرفته تا گلدان آنها را آنالیز کنید. اگر حس کردید مسئله ای وجود دارد یا گیاه چندان سرحال نیست، نام گیاه و علائم آن را روی کاغذ یا در گوشی همراه خود یادداشت کنید. در صورت امکان از گیاهان عکس بگیرید تا بتوانید برای حل مشکل گیاهان و باغبانی در منزل دست به کار شوید.

4 فایده مهم نگهداری از گیاهان در منزل

2- کمی چیدمان گیاهان را تغییر دهید

فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای تغییر مکان گیاهان است. گلدان ها را از روی شلف بردارید و همه آنها را به یک فضای تعیین منتقل کنید. اکنون می توانید مکان قبلی آنها مثل شلف، استند یا میز و همین طور سطح خارجی گلدانشان را تمیز کنید.

زمانی که گیاهان را به مکان جدید می برید، توجه داشته باشید گیاهانی که به نور زیاد نیاز دارند را در قسمت نزدیک تر به پنجره نگه دارید و گیاهانی که از نور مستقیم فراری و نیازمند نور کم تری هستند را به پشت گیاهان نوردوست و دورتر نسبت به پنجره قرار دهید تا دچار سوختگی برگ نشوند.

پیشنهاد هفته؛ 7 گیاه آپارتمانی زیبا که به مراقبت کمی نیاز دارند

3- برگ گیاهان را تمیز کنید

بر اساس نوع و گونه گیاه آپارتمانی خود، از روش های پیشنهادی زیر برای تمیز کردن برگ گیاهان یاری بگیرید:

  • برگ های عظیم و براق: برای تمیز کردن گیاهان عظیم مانند فیکوس لیراتا و بابا آدم فقط از پارچه یا دستمال مرطوب بهره ببرید. اگر دیدید حشراتی در اطراف گلدان پرواز می نمایند یا گیاه را خورده اند، یک قطره مایع ظرف شویی روی دستمال بریزید.
  • برگ های کرک دار: برای گیاهانی مانند بنفشه آفریقایی یک قلم موی یا مسواک نرم بردارید و با دقت و به آرامی آن را روی برگ ها بکشید تا گرد و خاک و آلودگی ها پاک شوند. هرگز از آب استفاده نکنید، زیرا ممکن است لکه های آبکی و نرمی روی برگ به وجود آورد.
  • کاکتوس: برای این دسته از گیاهان از اسپری هوا یاری بگیرید و ان را چند سانتی متر دورتر از گیاه اسپری کنید تا گرد و غبارشان از بین برود. کاکتوس ها به محیط گرم و خشک مقاوم هستند، پس اضافه کردن آب در این مرحله ممکن است موجب آسیب به گیاه گردد.
  • سایر گیاهان آپارتمانی: گیاهانی مانند زامیفولیا و پاپیتال مینیاتور را زیر دوش حمام یا در سینک ظر ف شویی قرار دهید و به آرامی برگ های آنها را بشویید. برای این منظور از آب ولرم بهره ببرید، زیرا آب داغ ممکن است آسیب رسان باشد. اگر گلدانتان کوچک است، می توانید سطلی را از آب ولرم پر کنید و با نگه داشتن دستتان روی خاک، گلدان را برگردانید و بخش شاخه و برگ های آن را درون آب فرو کنید. کمی گلدان را به چپ و راست بچرخانید تا آلودگی ها به خوبی شسته شوند. فقط مراقب باشید که گیاه از خاک بیرون نیفتد.

4- هر برگ قهوه ای یا مرده را جدا کنید

برگ های مرده و خشکی که روی خاک گلدان افتاده اند را جمع کنید و دور بریزید. اگر شاخه یا برگی به رنگ زرد و قهوه ای روی گیاه وجود دارد که به راحتی جدا می گردد، آن را با دقت جدا کنید. به یاد داشته باشید هرگز برگی را به زور از روی گیاه نکنید یا آن را نکشید. قسمت های مرده روی برگ را با یاری قیچی برش بزنید و فقط همان بخش مرده برگ را هرس کنید. برای این منظور می توان از خطوط روی برگ و رگبرگ ها به عنوان خط راهنما استفاده کرد.

5- ببینید زمان تعویض گلدان فرا رسیده است یا نه

آیا می دانید چرا گیاه نیاز به تعویض گلدان دارد؟ ریشه های گیاه در فصل رشد رشد سریع تر و بیشتری دارند و در صورت کمبود فضا، در هم تنیده می شوند. زمانی که ریشه گیاه در حین رشد با مانع برخورد کند (مانند زمانی که گلدان کوچک است و به کف یا دیواره ها می خورد)، ریشه ها در هم گره می خورند و به دور خود می پیچند، در نتیجه نمی توانند به خوبی رشد نمایند. ولی از کجا باید فهمید که آیا زمان تعویض گلدان رسیده یا اینکه می توان کار دیگری انجام داد؟ در شرایط زیر زمان تعویض گلدان است:

  • اگر ریشه ها از سوراخ های زهکش انتهای گلدان بیرون زده باشند
  • قسمت طوقه گیاه رو به بالا آمده و از سطح خاک بیرون زده است
  • گیاه هنوز رشد می نماید، ولی سرعت رشد آن بسیار کمتر از گذشته به نظر می رسد
  • به دلیل آنکه سطح خاک سریع تر خشک می گردد، باید ابیاری بیشتری برای گیاه انجام دهید
  • روی سطح خارجی خاک، رسوبات نمک و مواد معدنی دیده می گردد.

اگر هر کدام از این موارد را مشاهده کردید، به مرحله 9 بروید ولی در صورتی که شرایط گفته شده وجود ندارند، ادامه مراحل را مطالعه کنید.

6- گلدان را هوادهی کنید

یک مداد یا سیخ چوبی بردارید و با یاری آن روی سطح خاک گلدان چند حفره برای هوادهی به وجود آورید. اگر حس کردید مداد به ریشه برخورد کرد، آن را فشار ندهید یا به ریشه ضربه نزنید، چون ممکن است به رشدشان صدمه بخورد. فرآیند هوادهی باعث می گردد خاک فشرده شده که به مرور زمان و به صورت طبیعی با آبیاری به وجود می آید، تا حدی از هم گسسته گردد و در نتیجه مواد مغذی مستقیما به ریشه گیاهان برسند.

7- کمی خاک به گلدان اضافه کنید

اگر گلدان گیاه را تعویض نمی کنید، بهار زمان خوبی برای ریختن خاک پای گلدان است. البته تغذیه نیز در این زمان و از دیگر وظایف باغبانی در منزل توصیه می گردد. برای این منظور می توانید مقداری خاک تمیز و ضدعفونی شده بسته بندی را روی سطح خاک فعلی بریزید یا اینکه چند سانتی متر از خاک قدیمی را بردارید و آن را با خاک جدید جایگزین کنید.

8- برای مراخل باغبانی در منزل، کوددهی را از قلم نیاندازید

اگر قرار است گیاهان تازه و جوان خود را تغذیه کنید، شروع فصل رشد بهترین زمان است. برای این منظور می توانید از پوسته تخم مرغ هم بهره ببرید. پوسته های تخم مرغ را با میکسر پودر کنید و آن را به مقدار کم روی سطح خاک بریزید. در نوبت بعدی آبیاری، این پودر پوسته تخم مرغ وارد خاک می گردد و کلسیم موجود در آن به متعادل شدن حالت اسیدی خاک یاری می نماید.

تهیه کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی

9- گلدان را تعویض کنید

برای آنکه سایز مناسب گلدان را پیدا کنید، به دنبال گلدانی باشید که قطر و عمق آن فقط 3-6 سانتی متر از گلدان فعلی بیشتر باشد. اگر گلدان عظیم تر از اندازه توصیه شده را انتخاب کنید، قبل از آنکه قسمت هوایی گیاه رشد کند، ریشه ها نیاز به رشد بیشتر پیدا می نمایند. گلدان کوچک تر از آن هم یعنی فرآیند تعویض گلدان را بی فایده انجام داده اید.

کدام گیاهان بالکنی در فصل گرم رشد بهتری دارند؟

منبع: Purewow

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 128

به "باغبانی در منزل و رسیدگی به گیاهان در فصل بهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغبانی در منزل و رسیدگی به گیاهان در فصل بهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید