بایدها و نبایدهای تغذیه تحصیلی

به گزارش مالزی ارزان، تغذیه در دوران مدرسه از اهمیت زیادی برخوردار بوده و توصیه می گردد که بچه ها از همه گروه های غذایی استفاده نمایند اما در بیشتر آنها امتناع از خوردن بعضی موادغذایی دیده می گردد که بهتر است به شکلی نامحسوس اصلاح شوند به این ترتیب که:

بایدها و نبایدهای تغذیه تحصیلی

بایدها و نبایدهای تغذیه تحصیلی

نویسنده:دکتر ربابه شیخ الاسلام*

تغذیه در دوران مدرسه از اهمیت زیادی برخوردار بوده و توصیه می گردد که بچه ها از همه گروه های غذایی استفاده نمایند اما در بیشتر آنها امتناع از خوردن بعضی موادغذایی دیده می گردد که بهتر است به شکلی نامحسوس اصلاح شوند به این ترتیب که:

نخوردن گوشت: بعضی از بچه ها سنین مدرسه از خوردن گوشت امتناع می ورزند، در حالی که مصرف گوشت به اسم منبع عمده پروتئین باکیفیت آهن و روی حایز اهمیت است. بنابراین توصیه می گردد گوشت چرخ شده در غذاهایی که مورد علاقه کودک تان است به او داده گردد مثل ماکارونی، کتلت، همبرگر، پیتزا و کباب.

بی میلی به شیر و لبنیات: در این سنین به علت رشد و استحکام دندان و استخوان ها مصرف این گروه لازم است. اگر دانش آموز علاقه ای به خوردن شیر ندارد می توان میزان کمی پودر کاکائو (در حد یک قاشق مرباخوری در یک لیوان شیر) به آن افزود. افزودن کمی عسل به شیر هم ممکن است دانش آموز را به خوردن شیر علاقه مند کند. می توان شیر را به صورت غذاهایی مثل فرنی و شیر برنج به بچه ها داد. یادتان نرود که افراط در خوردن شیر هم به این علت که جایگزین سایر غذاهای اصلی می گردد، کودک را در معرض خطر کمبود های تغذیه ای به خصوص کمبود آهن قرار می دهد.

حذف سبزی ها: معمولا بچه ها در این سنین تمایلی به مصرف سبزی های تازه همراه با غذا ندارند. به شما توصیه می کنیم که از سبزیجات خام مثل هویج، گوجه فرنگی، کاهو، گل کلم و سبزی های پخته مثل چغندر، نخود فرنگی، لوبیا سبز و کدو حلوایی به اسم میان وعده مثلا در هنگام تماشای تلویزیون بهره ببرید.

زیاده روی در خوردن شکلات و شیرینی: مصرف بی رویه شکلات و شیرینی به این علت که موجب بی اشتهایی و سیری کاذب در بچه ها می گردد و آنها را از مصرف غذاهای اصلی باز می دارد موجب اختلال رشدشان خواهد شد. از این رو، بهتر است حداقل، در منزل از نگه داشتن شکلات و شیرینی خودداری کنید و به این ترتیب، دسترسی دایمی شان را به این نوع مواد کاهش دهید.

استرس زیاد: در این دوران، اشتهای کودک راهنمای خوبی برای دریافت انرژی و مواد مغذی مورد احتیاج است. استرس ناشی از رفتار اولیا و مربیان یا استرس های مربوط به امتحان می تواند روی اشتهای بچه ها اثر بگذارد. اگر این تاثیر موقت باشد مسئله ای ایجاد نمی کند ولی ادامه بی اشتهایی کودک می تواند مشکل آفرین باشد. در این صورت باید با شناسایی و برطرف مشکل به کودک یاری گردد. گاهی اوقات استرس موجب زیادخواری کودک می گردد. بنابراین آموزش مناسب و مشاوره با بچه ها می تواند تا حدودی مشکل را کم کند. اما آموزش تماشا والدین هم چندان بی تاثیر نیست زیرا بچه ها والدین را الگوی خود قرار می دهند، به طوری که امتناع والدین از خوردن بعضی از غذاها موجب می گردد که بچه ها هم آن غذاها را نخورند.

پی نوشت ها :

*متخصص اپیدمیولوژی تغذیه

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 992

به "بایدها و نبایدهای تغذیه تحصیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای تغذیه تحصیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید