تولد فرزند سالم از مادر مبتلا به ایدز

به گزارش مالزی ارزان، خبرنگاران/البرز مرکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی کرج با همکاری انجمن همیاران سلامت پرور البرز (اهسا) به مناسبت روز جهانی ایدز وبیناری را با عنوان کرونا، ایدز، شناخت و پیشگیری برگزار کرد.

تولد فرزند سالم از مادر مبتلا به ایدز

این وبینار با هدف تحقق شعار همبستگی دنیای، مسوولیت مشترک با سخنرانی دکتر شهاب الدین عظمتی، دکترای مشاوره، عضو کمیته نظارت و هماهنگی کشوری، عضو CCM ایران، عضو International Aids، عضو کارگروه تنظیم برنامه NFM و عضو کارگروه تنظیم گلوبال فاند در فضای مجازی اسکای روم برگزار گردید.

به گزارش خبرنگاران، عظمتی در این برنامه با اشاره به راه های ابتلا به ویروس ایدز گفت: بیماری اعتیاد یکی از عوامل بسیار مهم در ابتلای یک فرد به سایر امراض ها مانند هپاتیت، مسائل قلبی، انواع سرطان ها و به ویژه ویروس اچ آی وی به وسیله تزریق مشترک است.

وی اضافه کرد: در برنامه های استراتژیک کشوری یکی از عظیم ترین دغدغه ها کاهش آسیب با یاری وزارت بهداشت بوده است که از راه های مختلف مانند توزیع سرنگ های رایگان در اختیار افراد مبتلا به اعتیاد اجرا شده است و امروزه امکان انتقال ویروس به وسیله تزریق مشترک به حداقل خود رسیده است.

عظمتی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای کشور ما در این زمینه، پیشگیری انتقال ویروس از مادر به فرزند است و با یاری تست و یاری رسانی در زایمان برای مادران مبتلا، سلامت فرزند تضمین می گردد.

وی با بیان اینکه ایران در پیشگیری از انتقال ویروس اچ آی وی به وسیله مادر به فرزند جزو برترین کشورهای دنیا محسوب می گردد، گفت: امروزه بیشترین آمار انتقال در دنیا به انتقال جنسی مربوط می گردد که متاسفانه اغلب مراکز مشاوره، توانایی لازم در هدایت این بیماران را ندارد.

این روانشناس اذعان کرد: افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی هیچ گونه علامت خاصی ندارند که بتوان از آنها دوری کرد و امروزه 65 هزار مبتلا در کشور داریم و تنها راه پیشگیری در صورت مشکوک بودن به این بیماری،انجام آزمایش و آغاز درمان است که این تست ها خوشبختانه در کشور ما رایگان و کاملا محرمانه انجام می گردد.

در رابطه با درمان این بیماری، عظمتی به خطرناک بودن این بیماری و عدم وجود واکسن و درمان قطعی آن اشاره نمود و اضافه کرد: زمانی که فرد از شرایط سلامتی خود اطلاعی نداشته باشد و بیماری به درجات بالای خود برسد، احتمال مرگ وجود دارد اما زمانی که فرد با انجام تست مورد درمان قرار بگیرد که داروهای این بیماری نیز کاملا رایگان است، می تواند یک زندگی عادی را داشته و بعد از مدتی بار ویروسی بیمار به کمترین مقدار و زیر صفر برسد و در مرحله درمان، فرد مبتلا قابلیت انتقال ویروس را ندارد.

وی در انتها تاکید نمود: مدت چهار دهه است که دنیا با این بیماری درگیر است و تجربه این چهل سال به ما یاد داده است که پاسخ به این بیماری همچنین بیماری کرونا نیازمند همبستگی دنیای و مسوولیت مشترک است که می تواند ترسیم کننده راستا پیش روی ما باشد و این امر مستلزم این است که همبستگی و مسوولیت روزبروز بیشتر شده و اطمینان کنیم که نظام سلامت کشور آنقدر توانا شده است که در زمینه های مختلف پیشگیری، کاهش آسیب، درمان و حتی تهیه داروها علیرغم تحریم های شدید و شرایط درگیر با کرونا، امکان آموزش و پیشگیری و درمان رایگان برای افراد مبتلا فراهم است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 557

به "تولد فرزند سالم از مادر مبتلا به ایدز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولد فرزند سالم از مادر مبتلا به ایدز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید