جشنواره چاپ در دوره بیستم معیارهای داوری جدیدی را تجربه کرد
به گزارش مالزی ارزان، به گزارش خبرنگاران ، آئین اختتامیه بیستمین جشنواره ملی چاپ با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهرزاد دانش، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان حوزه چاپ در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.
جهت دریافت مشاوره خدمات انواع کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
دانش در این آئین با اشاره به تجربه های نوین داوری در دوره بیستم گفت: هرچند دوره بیستم جشنواره را سپری کردیم، اما نخستین تجربه در حوزه صبغه دادن مناسبات فرهنگی به عنوان معیارهای داوری آثار را نیز تجربه کردیم. در دوره های گذشته سنجه های فنی و صنعتی معیارهای اصلی داوری بودند اما با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی برگزاری این جشنواره است با تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین معاون امور فرهنگی ایشان بنابراین شد تا معیارهای فرهنگی و هنری نیز به جشنواره اضافه کرده گردد.
وی ادامه داد: از مهم ترین معیارهای داوری توجه به نوشتار، محتوا، معنا و زبان فارسی همچنین سایر زبان های بومی، زیبایی شناسی محصولات چاپی در طراحی، تجسم و حجم بود. به عنوان مثال میزان توجه فراورینمایندگان براساس حوزه فعالیت، به مباحث اجتماعی، زیست محیطی و سایر حوزه ها در داوری آثار مورد توجه نهاده شد.
دانش اضافه کرد: نخستین تجربه ها به مثابه نخستین قدم هاست که شاید استواری تجربه های مستمر را نداشته باشد و نقاط ایده آل در این تجربه ها محقق نگردد. اما با توجه به مشارکت قابل توجه اعضای محترم جامعه نشر و داوران تجربه اول از کیفیت قابل توجهی برخوردار شد.
وی در ادامه از همکاری و پیگیری دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه ماهه گذشته که به آنالیز آثار ارسالی پرداخت تشکر و قدردانی کرد.
بیانیه هیات داوران بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ ایران
بیانیه هیات داوران بیستمین جشنواره ملی چاپ
هر از گاهی جشنواره و مسابقه ای به ظاهر وزین به اشکال مختلف، در حیطه ی طراحی، گرافیک، بسته بندی و سایر شاخه های مرتبط با ابر صنعت چاپ با تکرار پیشوند تکراری اولین برگزار می گردد که بیشتر قریب به اتفاق آنها در همان سال اول، یا نهایتا پس از دو سه دوره فراموش می شوند. در آسیب شناسی این فاجعه نکته ی مهمی نهفته است؛ اینکه این موسس اولین ها، شناخت درستی از گستره ی موضوع نداشته اند و تازه به واسطه ی برگزاری آن رویداد، متوجه اشتباه خود می شوند. بنابراین چاره ای جز خالی کردن میدان و تبعا به جا گذاردن خسارات مالی و زمانی تحمیل شده به جامعه ندارند. باعث افتخار است که این صنف با تمام مسائلی که با آن دست به گریبان است، افتخار برگزاری نوزده دوره جشنواره با شکوه را در کارنامه خود دارد. عظیمترین افتخار جشنواره بیستم همین پشتوانه ارزشمند است.
یکی از عظیمترین مسائلی که در تمامی ارکان کشور به عنوان یک مشکل بنیادین مشهود و عیان است، نداشتن فرهنگِ کارِ تیمی است. این مشکل در همه جای جامعه به وفور دیده می گردد. اما همه خوب میدانیم که ریشه ی تمامی مسائل در بطن جامعه یعنی فرهنگ خانواده نهفته است. اما خانواده محترم و فرهیخته چاپ، با حمایت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی از منظر فرهنگی، و به پشتوانه حضور عظیمان و پیشکسوتان با تجربه، مهربان و دلسوز، در کوشش است که در تمامی عرصه های این خانواده ی عظیم، با مدیریت هوشمندانه و درست و همچنین جو همدلی و همکاری، روح قدرتمند و ارزشمند کارِ تیمی را به کالبد این صنعت بدمد. به میمنت گذار از این بحران و برای ارتقاء بیشتر این صنعت کلیدی، نشست های متعددی برگزار کردیم که پیرو آن دریافتیم بخش عمده ای از مسائل و معضلاتی که اهالی این صنعت با آن دست و پنجه نرم می نمایند مواردی بیرون از این صنف است!. یعنی عدم توجه به کار تیمی نه تنها در فرایند چاپ و بسته بندی، بلکه در کل فرایند فراوری یک کالا یا یک اثر نیز وجود دارد. مشخصا، اگر یک کار فراوریی در راستای احتیاج جامعه و هنجارهای آن نتواند برطرف احتیاج کند آیا توقع می رود که با چاپ آن، هر چند زیبا و چشم نواز و با کیفیت، با شکست روبرو نگردد؟! اگر یک اثر چاپی مثل بسته بندی یک کالا، از طرح و نقشه و طرح ناهمگون و غیر استاندارد و بی کیفیت برخوردار باشد چقدر می توان با تکنیک های چاپی جلب نظر مخاطب را آن طور که شایسته و بایسته است تضمین نمود؟
لذا بر آن شدیم که به پشتوانه این جشنواره و به شکرانه این همیت و همدلی جدید، به جای تکرار جشنواره به شکل سال های پیشین و تقدیر از عظیمانی که عظیمی ایشان بر کسی پوشیده نیست، دایره مخاطبین جشنواره را عظیمتر کرده و کارفرمایان و طراحان را که نقش بسیار مهمی در بالا بردن سطح کمی و کیفی این صنعت داشته و دارند را میزبانی کنیم. به امید اینکه کارِ تیمی را نه در مقیاس شعار و صرفا درون خانواده چاپ، بلکه به واقع و با سایر بخش های موثر در فراوری یک اثر مرتبط با چاپ و بسته بندی انجام دهیم.
جشنواره سال جاری هر اثر را با سه مولفه می شناسد: 1) صاحب اثر یا کارفرما 2) طراح یا ایده پرداز 3) چاپخانه یا مجری پروژه. زیرا که به واسطه تفکر و استراتژی درست و هوشمندانه یک فراورینماینده است که یک محصول فراوری می گردد.
با دانش و خلاقیت و اعمال سلیقه یک طراح است که خدماتی برای ارایه یک محصول به بازار طراحی می گردد.
و به پشتوانه کوشش و سرمایه گذاری یک چاپخانه است که طرح های طراح از تصویر به واقعیت تبدیل می گردد.
همچنین مسابقه سال جاری از چهار منظر مورد داوری نهاده شد. سه مورد بر مبنای سه مولفه مذکور، شامل 1) توجه به هنجارهای معیشتی توسط کارفرما 2) طراحی یک اثر توسط طراح و 3) توانایی فنی یک چاپخانه می پردازد و مورد چهارم که در این جشنواره به طور ویژه به آن پرداخته شده است، توجه به پاسداشت خط و زبان فارسی بوده است که به دلایل مختلف، انصافا مورد بی مهری واقع شده است.
پس از آنالیز های اجرا شده از سوی هیئت محترم داوران در ارتباط با کلیه آثار ارسالی، نقاط ضعف و نقصان به توضیح ذیل نمایان شد که توجه به آنها برای شرکت نمایندگان در دوره های بعدی حائز اهمیت خواهد بود.
- تعدادی از آثار به صورت ناقص ثبت نام شدند و خود اثر ارسال نشده بود که تبعا به مسابقه وارد نشدند.
آثار بسیار زیادی به شکل ناقص ارسال شدند و بعضا صرفا بخشی از عملیات چاپ روی آنها اجرا شده بود. لذا با توجه به معیارهای تدوین شده، قابل ارزیابی نبودند.
تعداد زیادی از آثار از کیفیت مناسبی برخوردار بودند اما در عین حال که ظاهری صادراتی داشتند ولی اطلاعات مندرج در آن از جمله بارکد، حاکی از ارایه آن در بازار داخل بود که در عین بالا بودن کیفیت اجرایی و لیاقت انتخاب، قابل برگزیده شدن نبودند.
در تعدادی از آثار به قوانین و مقررات حاکم بر کشور توجه نشده بود که آنها نیز متعاقبا قابل داوری نبودند.
جشنواره بیستم در شرایط خاص برگزار گردید. شرایط مالی، ویروس کرونا و فشردگی زمانی ناشی از حوادث فوق باعث شد اطلاع رسانی مناسبی در اختیار دو گروه مدعو، یعنی کارفرمایان و طراحان صورت نگیرد اما به لطف خدا و به پشتوانه اطلاع رسانیِ دهان به دهان اصحاب چاپ، آنقدر اثر آبرومند ارسال شد که رنگ و بوی جشنواره را با طراوت کند. گفتنی است هدف از این جشنواره و تعریف معیارهای داوری به منظور رتبه بندی نبوده و نخواهد بود و صرفا به طور نسبی و در حد توان جنبه ی تشویقی مد نظر بوده است. امید است این جشنواره گامی هر چند کوچک در جهت ارتقای این صنعت و ارتباط تناتنگ و بیشتر با سایر صنوف ما قبل و بعد آن ایجاد کند.
در این مراسم همچنین برگزیدگان بیستمین دوره جشنواره صنعت چاپ ایران معرفی شدند.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران