ضعف فناوری و برخوردار نبودن از دانش روز در صنعت چاپ

به گزارش مالزی ارزان، به گزارش خبرنگاران ایرنا نوشت: علی اکبر ابراهیمی امروز (پنجشنبه) در آیین ششمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران در محل اتحادیه صنف چاپخانه داران تهران اضافه نمود: آموزش نقش مهمی در تحول و توسعه هر صنعتی دارد، هر چند در این زمینه با خلاها و مشکلاتی روبرو ایم اما نگاه وزارت ارشاد برنامه ریزی برای برطرف نواقص است.

ضعف فناوری و برخوردار نبودن از دانش روز در صنعت چاپ

جهت دریافت مشاوره خدمات طراح کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گفته این مقام مسوول، وزارت ارشاد در نخستین گام انعقاد تفاهم نامه ای بین اتحادیه ها و انجمن های این حوزه را برنامه ریزی کرد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا تا به امروز این تفاهم نامه ها امضا نشده است.

ابراهیمی گفت: هرچند آمارها حاکی از انجام صادرات در این صنعت است، اما به نسبت ظرفیت های موجود اندک است.

وی در زمینه واردات مواد و ملزومات و تجهیزات مورد احتیاج نیز گفت: معتقدم با سرمایه گذاری می توان نقصان ها و خلاها را برطرف کرد، اما همه اینها منوط به برنامه ریزی بیشتر برای ارتقای آموزش است.

معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه به سرمایه گذاری بعضی در زمینه لیبل در سال 94 اشاره نمود و اضافه نمود: پس از آن شاهد بودیم در مدت هشت ماه پنج شرکت عظیم کشور با سرمایه گذار آن قرارداد منعقد کردند و چنین اقداماتی باید توسعه یابد.

وی همچنین از ملاقات با مسئول بخش فرهنگی کشورهای عضو اتحادیه اکو اطلاع داد و گفت: در آن ملاقات مقرر شد تا پژوهشی در حوزه چاپ در کشورهای عضو این اتحادیه انجام گردد، کشورهایی که در حوزه چاپ از زیرساخت های خوبی برخوردار نیستند و فعالان صنعت چاپ و بسته بندی کشورمان می توانند به بازار آن کشورها چشم داشته و برای بهره مندی از آن برنامه ریزی نمایند.

در صنعت چاپ به دنبال راه آفرینی اقتصادی باشیم

نماینده سابق مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: در صنعت چاپ و در روبروه با مسائل تحریم ها و کرونا، باید به دنبال راه آفرینی اقتصادی باشیم.

معصومه آقاپور علیشاهی اضافه نمود: در سال 2020 (1399) با دو چالش اساسی تحریم ها و ویروس کرونا در کشور روبرو بوده و هستیم که موجب آسیب به بسیاری کسب و کارها و مشاغل شده است.

وی گفت: البته در بسیاری موارد این تهدیدها به فرصت تبدیل شده است.

آقاپور ادامه داد: مطابق پژوهش گروه Trading Economic از اقتصاد ایران در چهار بازه زمانی سه ماهه سوم 2020، سه ماهه چهارم 2020، سه ماهه نخست 2021 و سه ماهه دوم 2021، شاخص رشد فراوری ناخالص ملی (GDP) کشورمان در بازه زمانی اول به منفی هفت درصد، بازه دوم به منفی پنج درصد، بازه سوم به مثبت 3.5 درصد و بازه چهارم به مثبت هفت درصد خواهد رسید.

وی در شرح دلایل این رشد، گفت: در سه ماهه سوم و چهارم 2020، تطبیق با ویروس کرونا، همچنین اصلاح شیوه ها را شاهد خواهیم بود و راه آفرینی ها دقیق خواهد شد.

عضو هیات مدیره گروه اقتصادی و سرمایه گذاری بانک ملت تاکید نمود: در صنعت چاپ نیز باید به دنبال راه آفرینی اقتصادی باشیم، چون در سال های گذشته به اندازه کافی برای توسعه این صنعت در کشور فعالیت انجام گرفته است.

وی افزود: پیش بینی ها همچنین حاکی از آن است که به دلیل افزایش صادرات غیرنفتی، ارزش اضافه نموده بخش خدمات در سه ماه دوم 2021 افزایش خواهد یافت.

لزوم دانش بنیان شدن صنعت چاپ

آقاپور در ادامه با اشاره به محقق شدن 100 درصدی بودجه شرکت های دانش بنیان در سال گذشته، یادآور شد: این حوزه به شدت مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و شخص رئیس جمهوری است و باید از ظرفیت های این بخش از جمله تسهیلاتی که به آنها تعلق می گیرد، استفاده کرد.

وی از مستقر نبودن چاپخانه ها و واحدهای بسته بندی در شهرک های صنعتی انتقاد کرد که موردی ضروری و حیاتی برای واحدهای فراوریی، صنعتی و اقتصادی مستقر در این شهرک هاست و گفت: این در حالی است که سالیانه هزینه های زیادی از سوی این واحدها به ویژه در قسمت حمل و نقل برای انجام عملیات چاپ و بسته بندی انجام می گردد؛ در حالی که زنجیره ارزش در این شهرک ها با وجود صنعت چاپ تکمیل می گردد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، خواهان مطالبه گری فعالان صنعت چاپ از وزارت صنعت، معدن و تجارت بخصوص در زمینه ارائه تسهیلات شد.

استفاده از پتانسیل اتحادیه اوراسیا

وی، همچنین به تسهیل قوانین و مقررات توسعه تجارت بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اوراسیا اشاره نمود و اضافه نمود: در بازدیدی که از بعضی از این کشورها داشتم، خلاهای زیادی در صنعت چاپ آنها شاهد بودم و در این زمینه می توان تبادل اطلاعات علمی و فناوری را تعریف کرد.

آقاپور همچنین راه اندازی سازمان های مردم نهاد در موضوع صنعت چاپ برای پیگیری بهتر امور را خواهان شد.

وی در سرانجام با تشویق فعالان این صنعت، گفت: تاب آوری شما صنعتگران یک هنر است و با وجود همه مسائل و سختی ها در تلاشید تا خود را در فراوری، اشتغال و ارائه خدمات ارتقا دهید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 368

به "ضعف فناوری و برخوردار نبودن از دانش روز در صنعت چاپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضعف فناوری و برخوردار نبودن از دانش روز در صنعت چاپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید