خبرنگاران پرورش کاکتوس دم موشی

به گزارش مالزی ارزان، می خواهید گیاهی از مکزیک به خانه تان بیاورید؟ دوست دارید این گیاه یک کاکتوس فوق العاده مقاوم باشد؟ کاکتوس دم موشی پرورش دهید!

خبرنگاران پرورش کاکتوس دم موشی

این کاکتوس به خاطر ساختار دراز و آویزانی که دارد بسیار محبوب شده. کاکتوس دم موشی در حالت بلوغ کامل به 120 سانتی متر هم می رسد و به همین دلیل است که به گیاه این نام با مسمل، دم موش، را داده اند! یک خبر خوب دیگر! کاکتوس دم موشی در بهار و اوایل تابستان گل می دهد، یعنی اگر آن را الان تهیه کنید در برترین حالت خود قرار گرفته است! گل های این کاکتوس به رنگی خیلی خاص بین بنفش و قرمز هستند. هر چند، گاهی گیاه گل هایی به رنگ غیر معمول صورتی یا نارنجی هم می دهد. گل های گیاه لوله ای شکل هستند و به راستی که نسبت به جثه گیاه بزرگ تر اند. گل ها در حدود 5 سانتی متر عرض دارند.

تکثیر این کاکتوس از طریق قلمه واقعا آسان است چرا که ساقه ها خیلی زود ریشه می دهند.

شرایط رشد

- نور

دم موشی کاکتوس بیابان است و به شرایط بیابان عادت دارد. پس آن را در مکانی قرار دهید که در تمام طول سال آفتاب زیاد و مستقیم داشته باشد تا به خوبی برای تان رشد کند.

- آبیاری

گیاه را در طول فصل رشد به طور مرتب آبیاری کنید. می توان آبیاری گیاه را در طول پاییز و زمستان که رشد آن کمتر است، کاهش داد. قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ های زهکش گلدان باز و به مقدار کافی هستند. اگر سوراخ ها ناکافی بودند، از طریق میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نگردد.

- دما

دمای معمول اتاق برای این کاکتوس کفایت می نماید. اما این را هم در نظر داشته باشید که این کاکتوس کاکتوسی بسیار مقاوم است و می تواند دماهای بالا و پایین را به خوبی تحمل کند. با این حال باید آن را از معرض یخبندان دور نگه دارید.

- خاک

خاک گلدانی غنی، برترین خاک برای کاشت این کاکتوس است. هر خاک خوب و دارای مواد ارگانیک برای کاشت دم موشی مناسب خواهد بود.

- کود دهی

در طول فصل رشد گیاه، بهار و تابستان، از کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند بهره ببرید. برای استفاده، محلول کودی با نصف غلظت گفته شده روی بسته کود درست کنید و هر دو هفته یک بار گیاه را با آن کود دهی کنید.

تکثیر

اگر چه می توان دم موشی را از طریق کاشت دانه هم تکثیر کرد، اما برترین روش تکثیر آن قلمه ساقه است.

برای تکثیر گیاه به روش قلمه گیری، ساقه ای سالم و قوی از گیاه را انتخاب کنید، سپس آن را به یاری یک تیغ یا چاقوی تیز و استریل با احتیاط از گیاه مادر جدا کنید. اگر می خواهید چند گیاه تازه داشته باشید، ساقه بزرگ تری از گیاه را جدا کنید و سپس از آن چند قلمه بگیرید. اجازه دهید محل بریدگی قلمه ها برای چند روز خشک گردد. اگر قلمه ها را بلافاصله در خاک بکارید، قارچ ها و عوامل بیماریزا از طریق همین زخم به گیاه وارد شده و به آن حمله می نمایند. بعد از این مدت قلمه ها را در گلدانی که از قبل با خاکی ارگانیک پر نموده اید قرار دهید. قلمه ها باید بعد از چند هفته ریشه بزنند، اما تا این زمان باید قلمه ها را در مکانی آفتابی و مرطوب قرار دهید. همانطور که دیدید تکثر گیاه کاری ندارد و می توان هر سال گیاهان تازهی تکثیر کرد.

تعویض گلدان

کاکتوس دم موشی به سرعت بزرگ می گردد و باید هر سال گلدان آن را عوض کرد. البته برای این کار باید صبر کنید تا فصل گلدهی گیاه تمام گردد. حتی اگر نمی خواهید گلدان گیاه را هر سال بزرگ تر کنید، حتما باید خاک آن را عوض کنید و برایش خاکی تازه فراهم کنید. کاکتوس دم موشی به سرعت مواد غذایی خاکش را تمام می نماید و کاشت دوباره آن در خاکی تازه باعث می گردد مواد غذایی تازهی در اختیار داشته باشد.

برای تعویض گلدان گیاه ابتدا اجازه دهید خاک گلدان کاکتوس تان خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید و گیاه را خارج کنید. در این هنگام هر گونه ریشه مرده، خشک شده و گندیده را هم از گیاه جدا کنید. به کاکتوس تان قارچ کش بزنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه فراهم کنید و کاکتوس را در آن بکارید، سپس گلدان را با خاک تازه و مخصوص کاکتوس پر کنید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1306

به "خبرنگاران پرورش کاکتوس دم موشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پرورش کاکتوس دم موشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید