خوراکی های خواب آور؛ طرز تهیه نوشیدنی و غذای خواب آور

به گزارش مالزی ارزان، خوراکی های خواب آور در تنظیم اختلالات خواب موثرند. میزان خواب افراد مختلف و مدت زمان لازم خواب در سنین مختلف با یکدیگر متفاوت است و هر فردی ممکن است در دوره های خاصی دچار اختلال خواب گردد. در این مقاله با طرز تهیه نوشیدنی و غذای خواب آور و آرامش بخش آشنا خواهید شد.

خوراکی های خواب آور؛ طرز تهیه نوشیدنی و غذای خواب آور

مصرف مقادیر زیاد شیرینی، غذاهای دیرهضم، مواد غذایی حاوی کافئین مانند قهوه، چای و نوشابه های گازدار، باعث فراوری بیش از حد آدرنالین و تشدید بی خوابی در بعضی از افراد می گردد.

افرادی که دچار اختلال خواب هستند باید در زمان صرف عصرانه یا شام از خوردن مواد غذایی زیر خودداری کنند:

  • غذاهای حاوی چربی های اشباع مانند گوشت چرب و لبنیات پرچرب، زیرا زمان زیادی طول می کشد تا هضم شوند.
  • مواد غذایی حاوی اسید آمینه تیرامین مانند سوسیس و بعضی سبزیجات از قبیل اسفناج، زیرا تیرامین باعث فراوری آدرنالین می گردد.
  • مواد غذایی حاوی کافئین مانند قهوه، نوشابه های گازدار و چای.

در عوض باید بیشتر از مواد غذایی زیر استفاده کنند:

  • غذاهای سرشار از کلسیم و منیزیم مانند شیر و لبنیات، گل کلم، کلم بروکلی، مرغ، ماهی، جوانه گندم، نخود سبز و لوبیا سبز.
  • مواد غذایی حاوی اسید آمینه تریپتوفان (که یک تنظیم کننده طبیعی خواب است) از قبیل دانه های غلات (جو، گندم، ذرت و ...)، ماهی تن، موز، انجیر، خرما و مغزها (آجیل).

یک نوع نوشیدنی مناسب برای درمان اختلال خواب

مخلوط عصاره کاهو و سیب، یک نوشیدنی مناسب برای درمان اختلال خواب است. خواص کاهو و فواید بی نظیر آن بسیار زیاد است، کاهو نوعی آرام بخش طبیعی است و به دلیل داشتن ماده ای به نام لاکتوسین، باعث پیدایش آرامش و سستی در فرد می گردد.

سیب درختی نیز علاوه بر داشتن مواد مغذی مفید، طعم شیرین دارد و باعث خوشمزه شدن این عصاره مخلوط میوه و سبزیجات می گردد. مقادیر توصیه شده در این دستور برای یک لیوان 200 میلی لیتر می باشد و موارد زیر را تامین می نماید:

مواد لازم برای تهیه نوشیدنی کاهو و سیب
کاهو 175 گرم
سیب درختی 250 گرم

طرز تهیه نوشیدنی کاهو و سیب

  1. کاهو و سیب را به چند قطعه تقسیم کرده و آن را با آبمیوه گیری، آب بگیرید.
  2. برای گواتر شدن می توانید چند قطعه یخ نیز در لیوان بریزید.
  3. این عصاره باید بلافاصله پس از تهیه مصرف گردد.

یک نوع غذای خواب آور

کیک سیب زمینی یکی از غذاهایی است که خواص آرام بخش و خواب آور آن بسیار زیاد می باشد. مواد نشاسته ای موجود در سیب زمینی دارای اثر خواب آور زیاد، گل کلم موجود در آن حاوی کلسیم، ذرت و جوانه گندم آن نیز سرشار از منیزیم هستند. کلسیم و منیزیم دارای خواص آرام بخش هستند. مصرف این غذا به عنوان شام و به همراه سالاد، یک غذای کامل فراهم می نماید.

مواد لازم برای تهیه نوعی غذای خواب آور و آرام بخش
گل کلم خرد شده50 گرم
هویج رنده شده50 گرم
ذرت منجمد50 گرم
آب 8 قاشق غذاخوری
جوانه گندم خام2 قاشق غذاخوری
سیب زمینی پخته و نرم شده150 گرم
پنیر رنده شده1 قاشق غذاخوری
تخم مرغ1 عدد
آرد گندم سبوس دار5 قاشق غذاخوری
شیر 1 قاشق غذاخوری
روغن مایع (بهتر است روغن کلزا (کانولا) باشد)3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک سیب زمینی؛ یکی از خوراکی های خواب آور

  1. کلم، هویج و ذرت را در قابلمه ریخته و آب را به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 5-4 دقیقه با حرارت ملایم بپزند و همه آب جذب آنها گردد (بهتر است از انواع ذرت منجمد بهره ببرید که در مدت 4-3 دقیقه می پزند).
  2. سبزیجات فوق را در یک کاسه ریخته و با پشت قاشق یا گوشت کوب له کنید یا در مخلوط کن میکس کنید.
  3. سیب زمینی، جوانه گندم و پنیر را نیز به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید.
  4. تخم مرغ و شیر را با یکدیگر مخلوط و نیمی از آن را به مواد اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
  5. مایه به دست آمده را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرده و با دست هر یک از آنها را به شکل کیک درآورید، به جامانده مخلوط شیر و تخم مرغ را روی آنها بمالید و دور تا دور آنها را با آرد آغشته کرده و به مدت 20-15 دقیقه صبر کنید تا سرد شوند.
  6. روغن را در ماهیتابه ریخته و روی حرارت خیلی ملایم قرار دهید، کیک های تهیه شده را درون ماهیتابه قرار داده و هر طرف آن را به مدت 2-1 دقیقه تفت دهید تا رنگ آن طلایی مایل به قهوه ای گردد.
مقادیر توصیه شده برای 2 نفر مناسب است و موارد زیر را تامین می نماید
انرژی 419 کیلوکالری
کربوهیدرات 33.2 گرم
پروتئین 11 گرم
چربی 20 گرم
فیبر 5.7 گرم

گروه آشپزی خبرنگاران

منبع: ستاره
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 610

به "خوراکی های خواب آور؛ طرز تهیه نوشیدنی و غذای خواب آور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی های خواب آور؛ طرز تهیه نوشیدنی و غذای خواب آور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید