درمان اضطراب مزمن و افسردگی با هدف قرار دادن گیرنده مغزی

به گزارش مالزی ارزان، براساس گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، این مطالعه که به وسیله محققان موسسه تحقیقات اسکریپس در فلوریدا اجرا شده، نشان می دهد یک سلول گیرنده مغز که در ابعاد اتمی است و GPR158 نام دارد؛ نقش مهمی در اختلالات خلقی مانند افسردگی و استرس مزمن ایفا می نماید.

درمان اضطراب مزمن و افسردگی با هدف قرار دادن گیرنده مغزی

در این مطالعه از روش میکروسکوپ الکترونی فوق سرد تک ذره ای (cryo-EM) برای نقشه برداری از سلول GPR158 استفاده شد. تصویربرداری از این سلول هم به تنهایی و هم در اتصال به گروهی از پروتئین ها صورت گرفت. کیفیت وضوح تصاویر به مقدار یک سوم یک میلیاردم متر است که وضوح بسیار بالایی محسوب می گردد.

مدیر این پروژه می گوید حدود 10 سال است روی این گیرنده مطالعه می کنیم و اکنون بسیار خرسندیم که می توانیم ساختار آن را مشاهده کنیم.

این مطالعه نشان می دهد در قشر جلوی مغز افراد مبتلا به افسردگی مزمن سطوح بالا و غیر معمول GPR158 وجود دارد. از طرفی آزمایش های حیوانی نشان می دهد زمانی که موش ها در معرض استرس قرار می گیرند، مقدار این سلول افزایش می یابد که به رفتارهای افسردگی مانند منجر می گردد. از طرفی حذف فعالیت این سلول در مدل های حیوانی باعث می گردد آنان در مقابل استرس و افسردگی مقاوم شوند.

در ادامه آنچه محققان را شگفت زده نموده، رابطه فعالیت این گیرنده با سرطان پروستات است که شاید بتواند راه حلی برای درمان این سرطان باشد.

محققان امیدوارند با کار روی این گیرنده بتوانند به راه حل موثری برای استرس مزمن و افسردگی دست یابند. در حال حاضر برای درمان افسردگی گیرنده های مغزی دیگری مانند مونوآمین مورد توجه قرار می گیرند که در همه افراد پاسخ موثری ندارند.

بر اساس آمار سازمان دنیای بهداشت، بیش از 350 میلیون نفر در سراسر دنیا به افسردگی مبتلا هستند و این اختلال مهمترین عامل ناتوانی در سراسر دنیا محسوب می گردد. زنان بیشتر از مردان در معرض افسردگی هستند. تغییرات هورمونی، ساختار مغز و عوامل محیطی و اجتماعی می تواند در این امر دخیل باشد.

نتایج این مطالعه در نشریه Science منتشر شده است.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 1138

به "درمان اضطراب مزمن و افسردگی با هدف قرار دادن گیرنده مغزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان اضطراب مزمن و افسردگی با هدف قرار دادن گیرنده مغزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید