پازلی که دوباره در آتن چیده شد

به گزارش مالزی ارزان، در کابینه جدید یونان بیشتر وزرای قبلی حضور دارند و عملا تغییری در خط مشی کلان مالی و سیاسی آتن صورت نگرفته است.

پازلی که دوباره در آتن چیده شد

سفر با تور یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، انتها پس از حدود سه ماه کش و قوس سیاسی در آتن که متعاقب جدایی بعضی اعضای سابق حزب سیریزا از این حزب صورت گرفت الکسیس سپیراس توانست بار دیگر ضمن پیروزی در انتخابات دولت قبلی این کشور را احیا کند. در کابینه جدید سپیراس بیشتر وزرای قبلی حضور دارند و عملا تغییری در خط مشی کلان مالی و سیاسی آتن صورت نگرفته است. در این میان، حزب یونانی های مستقل نیز پس از ائتلاف با حزب سیریزا توانسته است در شکل دهی کابینه سهمی کوچک ولی مشخص کننده ایفا نماید. ائتلاف سیریزا با حزب یونانی های مستقل سبب شد تا راستگرایانه میانه رو در آتن نتوانند به ثدرت دست یابند.

این در حالی بود که جریان راست میانه امیدوار بود با برگزاری انتخابات زودهنگام بتواند قدرت را از دست حزب سیریزا خارج سازد. اگرچه سپیراس در مذاکرات بر سر بسته پیشنهادی اروپا به آتن انعطافهایی از خود نشان داده بود اما توانست بعضی از خواسته های حزب متبوعش را نیز به اروپای واحد تحمیل کند.در چنین شرایطی جریان راستگرای حاکم بر بسیاری از کشورهای اروپایی برگزاری انتخابات دوباره در یونان را بهترین موقعیت برای حذف سیریزا از قدرت می دانستند. آنها به صورتی علنی از شهروندان یونانی خواسته بودند تا ضمن رای دادن به جریان راست میانه در یونان، زمینه همکاری بیشتر دولت خود با اتحادیه اروپا و منطقه یورو را فراهم سازند.

حزب دموکرات مسیحی آلمان و صدر اعظم این کشور آنگلا مرکل از جمله جریانها و افرادی بودند که نسبت به پیروزی دوباره سیریزا در انتخابات سراسری آتن دید مثبتی نداشتند. آنها معتقدند الکسیس سپیراس به دلیل اقبال عمومی و مردمی یونانی ها و مشی کلان مالی جریان چپ در آتن، در نهایت قدرت تعامل با منطقه یورو را نخواهد داشت. از سوی دیگر، مرکل پیروزی دوباره سپیراس را مولد انگیزه ای مضاعف برای دیگر احزاب چپگرای خالص در کشورهایی مانند اسپانیا و ایرلند می داند.

علی رغم تمام نگرانی هایی که افرادی نظیر مرکل در مورد پیروزی دوباره سپیراس در آتن داشتند، شهروندان یونانی بار دیگر آرای خود را به سود حزب سیریزا به گردش در آوردند. کسب 145 کرسی از 300 کرسی انتخابات توسط هم حزبی های سپیراس نشان داد که خشم یونانی ها از اروپای واحد همچنان به قوت خود باقیست. این خشم برای نخستین بار در انتخابات مجلسی اروپا در سال 2014 میلادی خود را نشان داد. متعاقبا در انتخابات ژانویه سال 2015 میلادی ، یونانی های خشمگین از بحرانهای ریاضتی و مالی برای نخستین بار در تاریخ این کشور حزب سیریزا را به قدرت رساندند.

خروج 35 نماینده مجلس (هم حزبی های سیریزا) از این حزب و مخالفت آنها با توافق مالی نخست وزیر یونان و سران یورو سبب شد تا سپیراس بیشتریت مجلس را از دست داده و ناچار به برگزاری انتخابات زودهنگام گردد. سپیراس در این ماراتن سیاسی نیز توانست بر رقبای خود که هوادار بازی آتن در زمین منطقه یورو بودند غلبه پیدا کند و در مسند نخست وزیری قرارگیرد.

هم اکنون اصلی ترین دغدغه سپیراس بازتعریف مناسبات درونی حزب سیریزا است. حزب سیریزا طی سه ماه اخیر روزهای سختی را سپری نموده و بعضی از اعضای این حزب ترجیح داده اند از سپیراس جدا شوند.از این رو نخست وزیر یونان باید بخش زیادی از زمان خود را طی هفته های آینده صرف بازچینی مناسبات قدرت در داخل حزب سیریزا کند. همچنین سپیراس برای بازگرداندن طیف ناراضی این حزب مذاکراتی با آنها خواهد داشت.

نکته مهم دیگر اینکه سپیراس هم اکنون با کشوری بحران زده روبه روست که حداقل 25 درصد جوانان آن بیکار و بازنشستگان آن نیز در شرایط خوبی به لحاظ اقصتادی و معیشتی به سر نمی برند. وی متعهد شده است بودجه عمومی را در راستای تعهدات ریاضتی ثابتی که از دولت قبلی ساماراس برای وی به ارث گذاشته شده است ،کاهش دهد. همچنین او با بحران بدهی های کلان یونان به صندوق بین المللی پول،بانک جهانی و بانک مرکزی اروپا رو به روست.

در چنین شرایطی سیریزا مسئولیت سنگینی بر عهده گرفته است. این حزب از یک سو ناچار به مذاکره با سران یورو در مورد دستیابی به راهکارهای میانی برای حل بحران یونان و از سوی دیگر متعهد به عدم پذیرش طرح های ریاضتی بیشتر از سوی منطقه یورو است. جمع پذیری این دو مقوله در عمل چندان اسان نیست اما سپیراس وعده داده است از عهده آن برآید. به نظر می رسد شهروندان یونانی نیز همچنان سپیراس و حزب سیریزا را بهترین گزینه برای ایستادگی در برابر منطقه یورو و خروج از شرایط بحرانی فعلی می دانند.

منبع: تسنیم
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: malaysianet65.ir شناسه مطلب: 133

به "پازلی که دوباره در آتن چیده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پازلی که دوباره در آتن چیده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید